En wat is daar de beste/makkelijkste manier voor?
Ik heb een hele grote tuin, vanuit mijn oogpunt zou ik zeggen: pick your battles. Bij mij mag mooi onkruid blijven staan. Ik stoor me niet aan wat zevenblad, ik ga die strijd niet aan. Aarde blijft niet zwart, er gaat sowieso wel wat groeien voordat het volgegroeid is met wat jij van plan was. Dus een bodembedekker is een goede keuze maar gewoon mooi onkruid is ook welkom. En ik focus me op kleine stukjes. waar wil je dat het over 2 maanden mooi is? Waar zou je het meest gelukkig van worden? Hou het daar dan goed bij en leg daar asap die border aan. Als die net staat, moet je even flink wieden om het bij te houden. Daarna heb je er minder werk aan. De rest komt dan wel.
Gewoon met een harkje en alles met de hand weghalen. Op je billen erbij gaan zitten, zodat je niet je rug kapot maakt. En idd de stukken goed doen waar je nu planten wilt poten en dan goed bijhouden.
Dankjewel @Pioen en @tessel, wel een goede tip om niet alles in één keer goed te willen doen, dit deden we wel steeds haha. Eerst dus focussen op een stukje.
Ik heb een paar weken eenjarigen gezaaid, en ze zijn al vrij hoog. Kan ik deze al onder de overkapping zetten om af te harden?
Een bodembedekker is straks zeker een goede keuze, ik heb maagdenpalm, zo blij mee! Ook in de winter zo mooi groen allemaal en hoef nog maar heel af en toe iets er tussenuit te trekken.
Toen ik hier kwam wonen stond mijn hele tuin vol onkruid, vorige bewoners hebben jarenlang niets met de tuin gedaan. Ik ben toen met een brander aan de gang gegaan (er was echt geen beginnen aan) en daarna heb ik telkens als ik iets tegenkwam qat me niet aanstond het met wortel eruit getrokken. Ik zou het je aanraden, mij heeft het echt geholpen!
Een vriendin van me zei het volgende: er is geen onkruid, alleen misschien wat snelgroeiende plantjes die je niet herl mooi vindt. Dat vind ik een mooie en nadat mijn tuin een klein beetje leefbaar was heb ik me eraan gehouden. Af en toe trek ik wat wag dat ik niet zo mooi vind.
Ik ga kijken hoe mijn tuin word als ik een paar weken niet ga gras maaien. Het staat zo mooi hoog nu, met madeliefjes en paardebloemen! Vaak krijg ik ook nog van die paarse bloemen er doorheen, ben even de naam kwijt
Pinksterbloemen?
Dit is echt een fijne bodembedekker idd! Heel het jaar lekker groen, mooie bloei en kan tegen een stootje. Verspreid zich ook goed binnen je border. Wij hadden hem in de oude tuin staan en bij het nieuwe huis staat 1 border er ook vol mee. Hebben er best wel wat uitgehaald voor de verbouwing en daar heeft op een deel vd border dus lang een steiger, werklui etc etc gestaan maar sinds een paar weken zie ik hem ook daar weer overal omhoog komen. Wilde er eerst weer wat bij planten, maar heb goede hoop dat het volgend jaar weer lekker dicht gegroeid is daar.
3x raden wat ik net op het balkon vond
Die 4 soorten tulpen die ik in potten had waren allemaal al voordat ze uitkwamen dood of dood aan het gaan, waarschijnlijk heb ik ze over de winter te weinig water gegeven. En nu zaten de laatste paar helemaal onder luizen
Dat is zooo zuur.
Weet je ook waar het van komt?
Ik zoek een vaste klimmer die vrij rap groeit voor in onze pergola. De kamperfoelie die we vorig jaar gepland hebben heeft het helaas niet overleefd door een constructiefoutje. Bloeiend, maar hoeft niet wintergroen te zijn. Iemand tips?
Passiflora? Is mijn favoriet
@anon50301661 @Crusti_Croc ik ben vorig jaar het hele seizoen bezig geweest met doodmaken en wegknippen en sprayen en lieveheersbeestjeslarven uitzetten… Heb er zoveel last van gehad dat ik vanalles heb kunnen proberen
Het hielp wel, maar altijd tijdelijk, ze kwamen steeds terug, ook als ik bleef doorsprayen nadat ik op het oog niks meer zag.
Daarom ben ik ook zo chagrijnig dat ze wéér had!
Ik heb nu de bollen waar ze op zaten helemaal weggedaan en ik ga het maar weer in de gaten houden.
Ik had dat middel wat je post nog niet gevonden maar ik sla het op voor als ze weer zie @Crusti_Croc !
@Lulu_danger ik heb geen idee, ik denk door de wind meegekomen en dat ze steeds nog ergens wat eitjes hebben die overleven?
Kan een merel m’n hele tuin worm vrij maken?
Vorig jaar heb ik 1 kg wormen gekocht en uitgezet in onze tuin. We wonen in een nieuwbouwwijk waardoor er bijna geen bodemleven was en het water erg slecht weg liep.
3 weken terug zag ik bij het planten van aarbeien dat we heel veel wormen hadden. Ze deden het dus nog steeds goed.
In onze voortuin en bij de buren zaten bijna geen wormen dus ze zijn ook echt ‘bij ons gebleven’.
Alleen nu hebben we een merel in de tuin die zo’n 20 keer per dag langs komt en ontzettend veel wormen eet. Die heeft nu gewoon een paradijs gevonden in vergelijking met andere tuinen.
Ik vind het totaal niet erg, ben juist blij dat ik hierdoor de natuur kan helpen. Maar ik vraag me wel af of ik binnenkort nieuwe wormen moet uitzetten omdat die van ons allemaal zijn opgevreten.
Haha dit is misschien een hele domme vraag maar hoe weet je dat het iedere keer dezelfde merel is?
Geen idee, daar ga ik vanuit. Het is een vrouwtje en ze landt altijd op dezelfde plek voordat ze de tuin door hupst.
Inmiddels heb ik ook een schaal gekocht waar water in kan zodat ze kan badderen.
Ik heb nog bevalverlof en zit uren op een stoel met een baby die ligt te slapen. Dus ik vind het dan zooo leuk dat al die vogeltjes enzo het leuk hebben in onze tuin zodat ik wat te kijken heb.
Wij hebben ook een merelpaartje dat op gezette tijden de wormen uit de grond komt trekken. Ik hoor ze ook altijd omdat het vrouwtje echt een typische roep doet zodra ze is geland.
Als het zo doorgaat moet ik ook wat uit gaan zetten haha