(Moes)tuintopic

Ik vind kattenkruid ook leuk, maar heb je dan niet heel veel last van de katten uit de buurt?

2 likes

Hoe heten die onderste paarse bloemen?

Oh echt! Tbh dacht ik t zal niet gewoon kattenrug wezen?
Ik heb het ook en verbaas me over de groeikracht. Het groeit als een gek. Heerlijk want ik zocht een bodembedekker en wow wat is dat gelukt. Heb het zelfs een beetje opgebonden om de buurplantjes ook nog een beetje te kunnen zien.

3 likes

Iemand tips voor goede moestuin schoenen? Liefst die helemaal dicht zijn zodat ik niet elke dag mijn voeten erna hoef te wassen :sweat_smile:

4 likes

Ik heb vandaag een stukje tuin vrijgemaakt voor bloemen. Het is ongeveer een meter of 5 lang en maar 18cm breed in de halfschaduw. Ik ben op zoek naar bloemen voor bijen om daar te planten, iemand tips? Het liefst iets dat lekker lang bloeit

Blundstone schijnt top te zijn, heb er zelf geen ervaring mee.

2 likes

Thanks, dat is misschien wel iets!

3 likes

Ik kwam nog een leuk blog tegen met handige katten uit je tuin weren tips.

Verder echt een heel leuke blog met allemaal tips voor ecologische tuinieren. Ik vind haar terras ook goed bedacht.

4 likes

Ik ben er echt klaar mee, ik probeer een moestuin te kweken maar ik maak alleen maar een feestmaal voor slakken :sob: het is gewoon niet tegen te houden, ze vreten alles op

2 likes

Er zijn talloze soorten, als je googlet op ‘inheems bijvriendelijk’ kom je al een heel eind.

In het tuincentrum staat heel veel wat niet zo geschikt is. Kijk dan goed naar de bloem. Belangrijkste is dat de meeldraden zichtbaar zijn, dan kunnen de bestuivers er goed bij. Als ze inheems zijn is het helemaal top. Aan uitheemse planten hebben inheemse bestuivers vaak niet zo veel. Hoe minder pesticiden e.d., hoe beter.

Ik heb veel inspiratie gehaald uit boeken en websites. Het bijenbalkon van Casper Janssen staan heel veel tips voor planten in, verder websites van de Vlinderstichting en de Bijenstichting. En kwekerij Cruydt-Hoeck is top, de natuurvriendelijke kwekerij die wel vaker langskomt in dit topic. Ze hebben aankomende zaterdag toevallig open dag zag ik, misschien leuk om langs te gaan als je in het noorden woont (ze zitten in de buurt van Drachten). Mijn tuincentrum had tot mijn grote verbazing ook een assortiment inheemse planten van ze! Ik heb ze zelf in bakken van ongeveer dezelfde diepte, dus je kunt er dan gewoon een stuk of wat naast elkaar planten, op het labeltje staat hoeveel ruimte ze nodig hebben

En wat betreft lang bloeien, sommige soorten bloeien natuurlijk wel lang, maar een veel leuker effect krijg je als je verschillende bloeiers mengt zodat er altijd wel iets bloeit. Dan ziet het er elke maand anders uit. En, ook niet geheel onbelangrijk, dan hebben de bestuivers het hele seizoen, of zelfs het hele jaar als je all the way gaat, plezier van je tuin. :slight_smile:

5 likes

Ik was gister even naar de intratuin en daar bleken ze een selectie inheemse planten van Cruydt-Hoeck te hebben dus ik heb daar ingeslagen!

4 likes

Hier in het lokale tuincentrum ook. Ik woon in midden-nl en hier was het een speciale selectie inheemse planten voor dit gebied, jouw heuvelrug tuin heet het (https://www.np-utrechtseheuvelrug.nl/wp-content/uploads/2021/01/1522-heuvelrug-plantenlijst-def-nwe-versie.pdf).

Ik ben in ieder geval heel trots op onze steenanjer die het heel goed doet in onze tuin en op het moment zelfs onze enige bloeiende plant in de border is ( :smiling_face_with_tear:).

edit: ik zie nu pas dat ik op jou reageer @MissMarple wat suf. Maar top dat je in dat hoekje bent geslaagd, ben benieuwd hoe het is geworden.

1 like

De passiebloem staat vol in bloei en zit ook bomvol bloemknoppen! Echt m’n favo plant in de tuin.

34 likes

I feel you! Krijg mijn courgette en komkommer ook niet voorbij deze fase. Binnen groeien ze niet en buiten worden ze opgegeten.

De regen afgelopen dagen helpt ook niet mee… ik blijf maar slakken vinden.

1 like

Vind deze periode zo gezellig in de tuin :cherry_blossom:

20 likes

Onze roos zat helemaal onder de luis dus ik dacht dat wordt niks meer maar hij begint lekker te bloeien en er zitten nog veel knoppen aan. Ik word er helemaal vrolijk van als ik er langs loop :smiling_face_with_three_hearts:

20 likes

Moestuin mensen: wat gaan jullie nu zaaien? We hebben net alle paksoi geoogst en weer ruimte! Oh en zoveel slakkenpoepjes in de paksoi :nauseated_face:

Negen dagen later is bijna alles aan het bloeien :heart_eyes:

Hoop dat de zonnebloemen snel volgen

15 likes

Als tip leg er wat stro omheen dat doen wij namelijk en hebben bij onze groentes dus geen slakken!

Verder hebben wij broccoli bieten en bloemkool geplant oh en groene kool geloof ik.

3 likes

Deze is nu echt op zijn mooist :heart:

22 likes