(Moes)tuintopic

Ik merk in mn volkstuin dat blaadjes van bloemen deels aangevreten worden, maar niet de hele plant/alle blaadjes. Het lijkt wel of er hapjes uit zijn. Zouden dit vogels zijn? Ik heb nog geen slakken in mn tuin kunnen ontdekken.

Mijn tuin gaat lekker! Hier alvast wat fruit. De dahlia’s en andere bloemen beginnen ook lekker op te komen, dus daar hoop ik binnenkort ook mooie foto’s van te kunnen delen. Mijn tuin is lekker wild. In deze border staat echt van alles door elkaar. Verbena, lathyrus daar achter tegen het hek, dahlias en grassen. Hopelijk straks een mega bloemen zee met lekker veel dahlia’s.

18 likes

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met mulchen?

Dit wordt het 3e jaar dat we een stuk moestuin hebben, elk jaar op dezelfde plek. Hoewel de planten redelijk groeien en we ook vruchten krijgen, is de grond wel echt slecht (geworden). Vorige jaren hebben we daar niet genoeg bij stil gestaan, maar nu wil ik dat wel echt gaan aanpakken.

Voor dit seizoen heb ik, vlak voor het uitplanten, kalk en betoniet gestrooid en nog een laagje compost.
Vanaf nu wil ik dus ook gaan mulchen. De eerste stap die ik heb genomen is overal een laagje houtsnippers.

Ik vind alleen lastig hoe nu verder. We hebben heel veel klimop in de tuin en ik had gelezen dat je dat ook kunt gebruiken, maar vraag me dan af hoe. Gooi je het er zo op? Zelfde geldt voor andere materialen.

Kortom, ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die mulchen en hoe ze dat aanpakken:)

1 like

Hoe heet die plant met paarse bloemetjes? Verbena?
Is de steel een beetje vierkant?

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar in de bovenstaande blogs staat wel veel informatie en heel wat tips. Ze heeft nog meer blogs er over geschreven. Misschien heb je er wat aan.

1 like

ja,dat is Verbena! Heb er hoge en lage versies van staan. Echt een aanrader, maakt je borders zo leuk speels.

2 likes

Het staat denk ik ook in mijn nieuwe tuin, het waren eerst alleen hele lelijke stengels, en nu zit er een bloemetje in, maar denk dat hij het niet zo goed doet, want hij is niet helemaal zoals op de plaatjes als ik google haha.

Thanks, deze kende ik nog niet! Staan zeker wat handige tips in

1 like

Help! Voor het eerst een grote mensen tuin en nu ook een eerste tuinprobleem te pakken. De tuin zit onder deze webben. Wat is het & vooral het belangrijkste: hoe kom ik er weer vanaf?!
We komen ook heel veel van die onderstaande vlinders tegen in de tuin rond die webben. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Heb me al suf gegoogled maar kan niks vinden helaasch.

1 like

Ziet eruit als spinselmotten. Ik knip die webben altijd meteen weg als ik ze (in mn appelboom) zie. Maar daar heb je denk ik weinig aan als ze door heel je tuin zitten :sob:.

Rupsen van witte vlinders denk ik.

Oogst van vandaag uit de kas.
De eerste (flinke) bloemkool! Ga denk met de komkommers augurken maken want heb er momenteel zoveel liggen.

25 likes

Heeft iemand hier iets van een bamboe schutting of er ervaring mee?

Blijft dat een beetje mooi?

Deze anjers (perkplanten) gaan helemaal dood :sob: ik denk door de slakken maar telkens als ik kijk zie ik niks. Of kan het nog iets anders zijn? Wat kan ik hier nog aan doen? Ze waren zo mooi…

Echt bamboe is de hel op fucking aarde

8 likes

Een schutting he. Dat zijn bamboestokken :laughing:

8 likes

Ik dsct dat je bamboe als planten wilde @Ishq maar je bedoelt gewoon van die stokken aaan elkaar gemaakt? Dat werkt wle goed! Hadden wij vroeger.

Let er wel goed op dwt het dikkere stokken zijn en ze stevig aan elkaar gemaakt zitten.
Ik zou wel goed kijken hoeveel wind er op komt te staan, weet niet hoe goed ze tegen harde windvlagen kunnen.
Al ligt het er ook aan of je alleen bamboestokken neerzet die aan elkaar zitten als een matje of dwt je er nog een hout constructie omheen maakt.

Het bleef volgens mij wel lang mooi. Al krijgt het op den duur wel zo’n verweerde look net als bij schuttingen.

2 likes

Hier begon het ook als schutting :sweat_smile: ofja stond er al toen ik bij m’n vriend introk. Eerste wat we veranderd hebben. Hij had ook ergens wel iets in een pot en dar begraven,gewoon er doorheen. Groeide zelfs bij de buren uiteindelijk
Ben nogak getraumatiseerd haha

1 like

Dit vond ik online:

Fusarium wilt, also known as basal rot, is a fungal disease that attacks carnations and other herbaceous plants. The fungal infection causes wilting and yellowing of leaves; infected leaves eventually turn brown and die with lower pant foliage exhibiting systems first. Young pants affected by fusarium wilt often die.

In het Nederlands wordt het fusarium-verwelkingsziekte of -aantasting genoemd, maar kan zo snel niets vinden over anjers of hoe je het oplost. Het lijkt in ieder geval wel overeen te kunnen komen

Een andere optie is dat de anjers aan het verhouten zijn, dat is bij mijn anjers ook zo. Net zoals bij lavendel krijg je dan na verloop van tijd een uitgedroogde basis:

Wel jammer van je mooie bloempot! :frowning_face:

2 likes

Ja dat zou het nog wel eens kunnen zijn. De stelen zijn wel echt “rot” en slap. Voelen niet als hout in ieder geval. Wel echt jammer want vond het zo’n mooie plant!

Wow echt, ik wist niet dat die dingen kunnen groeien als in vanuit schutting naar iets anders haha, ik bedoel inderdaad die bamboe matten.

Weet niet of hier nog anderen zijn die wat suggesties hebben voor schuttingen?

Wij gaan onze tuin laten aanleggen, maar moeten ook nog een schutting. Wil eigenlijk wel iets stevigs, maar niet perse betonnen palen met schermen. Maar zit ook niet echt op iets te wachten wat uiteindelijk tot ene halve onkruid uit kan groeien haha.