(Moes)tuintopic

Is het niet als planten neergezet in een haag maar vervolgens gaan woekeren? Nog nooit gehoord van reeds dode bamboe (op zo’n rol) die vervolgens toch is gaan groeien.

Ik ben niet zo van de schuttingen, wel van een haag. Ik hou van taxushagen :smiling_face_with_three_hearts: en ze zijn als wortelgoed best goedkoop te krijgen en planten. Duurt wel even voordat het vol is maar dan heb je ook iets moois imo.

1 like

Ja die zijn echt erg idd! Ik las eens de tip dat je die het beste in een pvc buis kan planten in de grond.

3 likes

Yep, bij mij komen ze ook overal omhoog. Ga ik nooit meer in de tuin zetten :expressionless:

2 likes

Even een update twee weken later

Zo leuk, er zitten constant bijen in (op de foto net niet omdat ik ze net water gegeven heb)
:smiling_face_with_three_hearts: :honeybee:
En er komen nog andere bloemetjes aan zo te zien

7 likes

Hier hebben de buren (studenten) het juist geplant, en na 6 maanden waren zij weg, maar wij zitten jaren later nog steeds met hun woekerende bamboe. Het groeit als een gek en komt gewoon midden in de tuin tussen de tegels omhoog, zelfs ineens in een hoekje van de tuin door piepschuim heen (piepschuim ook niet door ons gelegd). Haat aan bamboe! Heel onze tuin is verneukt.

1 like

Dit zit in mijn spruit plant. Ik vermoed meeldauw maar weet het niet zeker.
Zal ik alle aangetaste bladeren eraf knippen? Of helpt dat niks?

1 like

Voor de mensen die hun tuin graag insectvriendelijk willen maken: je kan ook insectendrinkbakjes kopen! Wij hebben deze en daar wordt goed gebruik van gemaakt tijdens warme dagen. Moet 'm alleen wel een keer schoonmaken hahaha

Je zou 't misschien ook zelf kunnen maken door steentjes in een lage schaal te leggen, weet alleen niet of de gele kleur toegevoegde waarde heeft voor die beestjes

6 likes

Hier begint alles eindelijk in gang te schieten na een moeizame start. De meeste tomaten hebben bloemetjes en het eerste tomaatje hangt er aan, de courgettes krijgen bloemen en de paprika’s ook. En de passiflora bloeit ook :purple_heart:

13 likes

Al een paar frambozen uit de tuin gehad, lekker! Mij kruisbessen struik leek het heel goed te doen, maar zs groeien niet verder? Het zijn echt hele kleine besjes nog, ze zouden nu toch wel bijna rijp moeten zijn dacht ik. De wijnbes stek doet het goed en zit al vol bloesem (?). Ik denk dat ik daar wel wat van kan plukken dit jaar al.

Goed dat ik dit lees, ik had laatst namelijk een frambozenplant gekocht en wilde deze later nog in de grond zitten (zit nu nog in een pot). Dan laat ik hem mooi daarin zitten haha.

2 likes

Ik ben een weekje weg geweest en mijn gele framboos is echt lekker bezig. Meteen veel kunnen plukken en eten. Heerlijk.
Mijn rode en witte aalbes kan ik ook al veel van plukken - heerlijk!

4 likes

We hebben een egel in onze tuin! Vorige week dacht ik egel geluiden te horen maar wilde niet echt op zoek gaan omdat ik bang was om de eventuele egel weg te jagen. Maar nu zie ik hem rustig wat rondscharrelen in de tuin.

25 likes

Iemand enig idee welk beestje al die hapjes uit m’n planten neemt?! En wat doe ik er tegen? Ik heb gekeken en ik zie wel wat bladluis, maar niet in de aantallen dat ik zie hier verantwoordelijk voor hou en volgens mij zorgen bladluis voor dode/slappe blaadjes en niet voor hapjes uit je planten.

En verder zie ik helemaal niks!

Edit: ik denk dat ik er achter ben: ik vermoed de taxuskever. Heb net aaltjes ertegen besteld. Hebben jullie nog andere tips?

1 like

Camellia!

1 like

Ahh wat lief. Wij hebben ook een egeltje in de tiin en zetten elke avond een klein schaaltje kattenbrokjes neer. Als we dan in bed liggen horen we hem knagen op de brokjes zo schattig.

4 likes

Gisteravond hadden we gewoon 800 gram aardbeien uit eigen tuin. :heart: Zo fijn. En ze zijn zo lekker.
De aardbeien van AH zijn normaal mijn favoriet, maar die uit onze tuin zijn nog zoeter. Ik ga ze missen in het najaar!

18 likes

Weet iemand wat dit is? Obsentify herkent m niet. Het blad doet me aan astilbe of ooievaarsbek denken maar dat is t volgens mij niet

Mijn halve tuin is ook zo aangevroten :smiling_face_with_tear:
Wel veel slakken en luizen hier en ook een glimmende kever die vooral op mediterraanse kruiden zit, maar pruimenboom iig ook lekker vindt.

4 likes

Lijkt op het blad van de anemoon. Onderkant wittiger?

1 like

:pleading_face::heart:

6 likes