(Moes)tuintopic

Ligt er een beetje aan wat voor dingen het zijn eigenlijk.
Voorzaaien kun je het beste doen met planten die veel warmte nodig hebben.

Wortelen, bieten en radijs kun je beter gewoon in de tuin zaaien. Die doen het gewoon in dit klimaat, naast dat alle worteltjes heel snel kunnen beschadigen als je ze gaat verplanten.

2 likes

Voor mensen die in bakken en potten zaaien (dus met bodems, gaat niet de volle grond in): vervangen jullie elk jaar al je grond? Want ik heb twee grote bakken staan met nog best veel aarde van vorig jaar, kan ik dat oppeppen met nieuwe moestuin/potgrond en wat voedingsstoffen of moet ik ze echt leegscheppen en opnieuw beginnen? Vind dat een beetje zondeā€¦ (en veel werk ugh)

Heeft er iemand wel eens aardbeien gezaaid? Ik heb heel het zakje gezaaid dus er komen nu aardig wat plantjes op! Hoeveel zou ik er straks in 1 pot kunnen zetten? Misschien dat ik er dan een paar weg ga geven

Ik deed dat toen ik in de zakken kweekte wel, want die zakken worden gewoon heel lelijk en vies.
In de bakken schepte ik er vaak voedingsstoffen en wat bodemverrijker door heen, dat helpt vaak al voldoende.

1 like

Wat zijn het? Ik wacht meestal zelf totdat nieuwe plantjes 2 ā€œechteā€ blaadjes hebben gekregen minimaal totdat ik ze verpot.

Maar ik doe eigenlijk al nooit meer meerdere zaden in 1 pot samen, dan kunnen ze lamger in hun eigen potje groeien zonder dat ke ze hoeft te storen!

1 like

Ik zou nog even wachten tot dat ze iets steviger zijn, en minstens twee ā€˜echteā€™ blaadjes hebben.

De blaadjes die je nu ziet zijn kiemblaadjes. Vaak verspeen je pas als er daarboven nieuwe blaadjes komen (dus een tweede rij blaadjes zeg maar).

Ik heb vandaag wel de gekiemde zaadjes in volle grond gezet. Sommige waren niet diep genoeg gezaaid en zaten niet echt stevig in de grond. Staan lekker op de zon-kant in de tuin, dus dit weekend hopelijk nog beetje groeien

Ik heb dus een wormenbak, waar ik al mijn gft in doe, en die wormen maken daar supervoedzame aarde van. Maar soms gaan daar wel eens zaadjes in mee, bijvoorbeeld van paprika. Nu heb ik vorige week wat aarde van de wormen gebruikt en blijken er nog zaadjes in te ontkiemen. Volgens mij heb ik nu een courgette en 3 paprika (of pepers) bij mijn alocasia :joy: vind het zo lief, dat ik ze maar laat staan.

7 likes

Niet om je heel ongerust te maken ofzo, maar wat heb je in de volle grond gezet?
(alsin niet alles overleefd het nu buiten)

Wortel, courgette, sla, sugarsnaps en watermeloen. Maar watermeloen plantjes waren nog veel te klein. Dus denk dat die sowieso niet overleven. En anders zaai ik ze weer opnieuw op in mā€™n binnenā€™kasā€™. Dus mocht het nu niet goed gaan is t geen mega ramp, heb ik er weer van geleerd

Je kunt altijd kijken of ze het overleven!

Over het algemeen is de ā€˜stelregelā€™; wacht tot ijsheiligen (14/15/16 mei). Vanaf dat moment is er echt geen vorst meer 's nachts en bevriezen je planten niet.
Men raadt ook aan om dan je planten rustig af te harden (steeds iets langer buiten) en dan na ijsheiligen uit te planten buiten.

Eerlijk is eerlijk, ik laat vaak alles al eerder buiten staan. Haha en dat gaat dus ook niet altijd goed!

1 like

Bevalt zoā€™n bak? Ik las hierover in een boek (ā€˜de eetbare kleine tuinā€™) en ik ben best enthousiast maar ik vind het ook een beetje een raar idee om zoā€™n wormentoren te plaatsen en ze zijn best duur dus ik wil het niet in een opwelling doen en nooit gebruiken.

Ik heb trouwens geen moestuin maar we proberen in onze achtertuin een mix te maken van eetbare, vogel en insectvriendelijke planten. We hebben van de week een pruimenboompje gekocht waar nu al steeds bijen in de bloesem zitten en we hopelijk aan het einde van de zomer onze eerste pruimen kunnen plukken. De blauwe bes begint ook op te komen en we hebben verder veel kruidenplantjes. Ik heb chocolademint gisteren gesplitst/gestekt en ik hoop dat de stekjes aanslaan zodat ik die kan verkopen op koningsdag :smile:

2 likes

Wij hebben een diy wormenbak met bakken van Ikea.

5 likes

Ik heb ook zelf een wormenbak gemaakt net als @anon76889665, van bakken van hornbach! Wormen besteld op internet bij een kwekerij :slight_smile: was in totaal voor 40 euro klaar denk ik? En een uurtje werk.

@anon76889665 @Kauai Het ziet er inderdaad niet moeilijk uit om er zelf een te maken! Waar hebben jullie hem staan? Misschien past dit zelfs wel in een hoekje in de schuur.

En krijgen jullie de bak een beetje vol met resten? Ik zie dat uien en citrusschillen met mate kunnen worden toegevoegd maar laten we dat nou net heel veel gebruiken.

Deze week weer goed gestart in mijn moestuin. Was een beetje versloft door drukte van diplomeren en verhuizen. Vorig seizoen al dikke veenmollen-plaag, maar ik denk dat het dit jaar nog erger wordtā€¦ zoveel gangenstelsels gevonden en al een veenmol vermoord.

Ik schrik me nu al telkens de rambam als ik iets in mijn ooghoek zie bewegen :joy:

1 like

Haha als ik tijd over had, was dat zeker een idee geweest.

Ik haal de planten gewoon weer binnen als ik uit mijn werk kom, of ik zet ze in de kas.
Moet eerlijk zeggen, ik doe ook altijd maar wat. En als ze er zielig uit gaan zien, dan houd ik ze een paar dagen binnen. Uiteindelijk blijven er altijd genoeg in leven om de tuin te vullen :stuck_out_tongue:

1 like

Gewoon op het balkon. En ik eet redelijk veel onbewerkte groenten en niks meer voorgesneden in plastic dus het lukt wel aardig.

1 like

Ik ben net helemaal los gegaan in t tuincentrum en we hebben nu ook een vijgenboom, gele kiwis, kapucijners en een hele berg kruiden voor de tuin gefixt.

Naast de 300 frambozen, aalbessen, peren, kers, bramen en aardbeien die we al hebben.

Wordt een flinke oogst

11 likes