(Moes)tuintopic

Ja he! Met dat idee zijn wij er ook aan begonnen :smile:

5 likes

Geweldig programma! Zoveel geleerd ook en het heeft me helemaal enthousiastst gemaakt om met de tuin aan de slag te gaan. Ik vind Monty ook zo’n leuke en positieve man. Zou graag advies van hem willen voor de tuin.

2 likes

leuk topic! ben een stiekeme meelezer. Wij zijn vorig najaar verhuisd van een appartement naar een huis met een tuin van ca 400m2 dus die groene vingers gaan hoer gekweekt worden hoop ik! er staan al 2 appelbomen, 1 pereboom en een pruimenboom. daarnaast een grote grasmat, veel bomen dus valt qua onderhoud opzich wel mee. We hebben onlangs een grote grasachtige bol weg gehaald want dat is echt niet mijn ding en nu heb ik lavendel geplaatst en veldbloemen waar hopelijk bijen en vogels op af gaan kome n!

2 likes

doet een vijgenboom het goed hoer in Nederland of doe je m in een kas ?

1 like

Max -15 maar we hebben nog ruimte om een kas op te zetten dus dat wordt het waarschijnlijk.

1 like

Dit is echt mijn droom, wow! Ga je ook foto’s posten? :heart_eyes:

Ik ben vandaag een beetje aan het knutselen geweest in de tuin, wat dode takken verwijderd en handenvol onkruid uitgegraven :mad: maar ook wat toffe nieuwe plantjes geplant die hopelijk lekker gaan groeien en bloeien de komende tijd. Vind het er altijd zo netjes uitzien als je wat nieuwes hebt geplant en alle aarde eromheen zo net en zwart is zonder blaadjes of dingetjes erop.

1 like

ik heb geen idee hoe dat moet en durf dat ook niet zo goed ivm herkenbaarheid. En ja vind dat ook fijn! eerst bloed zweet en tranen en daarna alles netjes en rondlopeb alsof je een trotse moeder bent hahah

Oja snap ik ook wel. Het klinkt in ieder geval heerlijk! Lijkt me echt prachtig om zo’n grote tuin te hebben en dan ooknog allemaal bomen erop is echt een droom.

Kennissen van ons hebben er een aantal gewoon het hele jaar door in de tuin staan en ze doen het eigenlijk altijd wel goed en veven ook vruchten!

1 like

Nu geplant:

  • oost-indische kers
  • goudsbloem
  • basilicum
  • biet
  • courgette
  • lavendel
  • aardbei
  • spinazie
  • broccoli
  • prei
  • lente-ui
  • sier-erwt
    In bakjes van de chinees met het deksel er los op, in de vensterbank. Kreeg net nog munt zaadjes van brouwerij Løwlander met een potje en aarde erbij (groei je eigen munt voor bij het biertje) van een huisgenoot dus die ook gezaaid. Super benieuwd!
2 likes

Mijn aardappelen zijn zojuist de grond in gegaan! Ben heel benieuwd of het wat gaat worden :slight_smile:

2 likes

Mijn ouders hebben al jaren een vijg in de tuin en die doet het erg goed! De meeste vijgensoorten zijn winterhard, dus die overleven het hier prima!

Ik heb zelf een klein appartementje zonder tuin of balkon. Dus ik zat me te verdiepen in een volkstuin. Zijn er hier lezers die dat hebben? Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen!

1 like

Ik ben ook benieuwd naar ervaringingen! Sta samen met Mn moeder op de wachtlijst en als het meezit komt er volgend jaar een tuintje voor ons vrij.

Ik heb een volkstuin, wat wil je weten?

1 like

Haha een beetje algemene zaken! Wat vind je ervan? Hoe groot is jouw tuin en hoe veel tijd steek je er ongeveer in? Ik lees bij de volkstuinen hier in de buurt dat een ‘‘beginnerstuin’’ 80m2 is en daar zijn er ook best een aantal van vrij. Maar het lijkt me zo enorm haha.

2 likes

Daar ben ik ook heel benieuwd naar!

Hoe vaak in de week ga je er heen om bijvoorbeeld water te geven?

Ik deel een tuin met een vriendin. We waren in 1e instantie van plan om een beginnerstuin te nemen van 80m2 tot 100m2 maar hebben uiteindelijk gekozen voor een tuin van 140m2 vanwege de ligging en de layout die al heel netjes was. We hoefden nauwelijks dingen eraan te doen maar op basis van wat we nu doen en onze buren gevraagd hebben verwacht ik dat we wekelijks 2x een uurtje bezig zijn met z’n tweeen. Alleen zou het 2x 1.5 uur per week zijn vermoed ik.

Afhankelijk van wat je wil zaaien is 80m2 ook weer niet zo groot hoor. Je wilt genoeg ruimte voor je planten en ook de mogelijkheid om sommige soorten bij elkaar uit de buurt te houden. Fruitbomen en struiken hebben ook wel wat personal space nodig en een zitplekje of schuurtje of kas neemt ook al snel wat m2 in beslag.

In de zomer hebben sommige planten wel echt dagelijks water nodig wat je dan 's ochtends of 's avonds moet geven, niet overdag. Verder valt het wel mee.

3 likes

Bedankt voor jouw uitgebreide reactie! Ik ga misschien ook maar even polsen of mijn moeder een tuin met me wil delen, dat lijkt me wel prettig.
Verder had ik helemaal niet nagedacht over een plekje om te zitten! Maar dat kan natuurlijk ook gewoon. Misschien moet ik volgende week maar even langs, dan kan ik even kijken wat er allemaal mogelijk is.

1 like

Godverrrr, vet balen. Ik dacht dat ik vorig jaar verlost was van die galmijt op mijn druivenstruik, is het nu nog erger :sob: Tijd voor grof geschut.

Zaailingen!

Heel veel zaailingen.

8 likes