(Moes)tuintopic

Nice! Wat voor plantjes zijn het? En zijn ze nu klaar voor de volle grond? Mijn experimenten (behalve basilicum) zijn allemaal mislukt helaas.

Broccoli, klimspinazie, paar soorten kruiden en boontjes.

1 like

Leuk, ben benieuwd naar de klimspinazie (had er nog nooit van gehoord). Ik onthou hem voor mā€™n moestuin volgend jaar!

Blijft de klimspinazie ook langer oogstbaar dan de gewone spinazie?
Bij mij gaat het in het voorjaar lang goed en dan opeens schieten de plantjes ontzettend door.

Ik heb geen idee. Tot vanmiddag had ik er nog nooit van gehoord :sweat_smile: Vriendin met wie ik de tuin heb kwam ermee aanzetten.

Wat ik echt zo leuk vind is dat iedereen op de tuin constant met stekjes en advies komt aanzetten. Ok, betekent wel dat je flink wat tijd moet uittrekken omdat je constant ergens staat te kletsen maar het is wel echt enorm sociaal zo :smiley:

1 like

Dit lijkt me zo gezellig aan een tuin. Toen ik de voorzitter van het complex mailde begon ze ook meteen over een stekjes-ruilmiddag en dat ik altijd mocht komen kijken. Voelde me meteen welkom!

2 likes

Hebben jullie een bak voor compost in de tuin? Wat doen jullie met de compost? Ik ben benieuwd naar ervaringen en aanbevelingen.

Edit: Ik overweeg er een omdat ik niet weet wat ik in mijn gemeente (010) met mijn groenafval moet. Ik kan het laten ophalen, maar dat vind ik te veel moeite. (Alles in zakken aanbieden, afspraak maken, thuis zijnā€¦)

Hebben jullie geen groene container?

Ik gooi daar zelf alles in, omdat ik mijn tuin te klein vind voor een compostbak. Ik weet wel dat je ze in kleine maatjes al hebt.

Nee, in onze gemeente is er geen groene container, maar de Roteb wil je groenafval wel ophalen. Alleen dan moet je het dus op een specifieke manier aanbieden en een afspraak maken, etc. Mijn tuin is niet erg royaal maar op zich zou ik ook graag mijn eigen groenteresten composteren. Dus in dat geval is het een win-win.

Ik werd vandaag verrast door deze unit. Op de foto ziet hij er klein uit, maar hij is gigantisch. Kan ik de hele week van eten :stuck_out_tongue_closed_eyes:

27 likes

Wat een joekel! Ik wist helemaal niet dat er zoveel bladeren omheen zaten. Ziet er mooi uit!

1 like

Ik haal zelf vaak biologisch plantgoed bij een kraampje die te vinden is op de pure markt, maar dat is enkel in Amsterdam en ik kom ze ook wel eens tegen op braderieƫn, maar is ook omgeving Amsterdam.

Misschien is er wel iets bij jou in de buurt wat vergelijkbaar is hiermee.

Er staat me ook iets bij dat intratuin biologische planten aanbiedt. Maar weet niet of dat dan goed is. Lijkt me dat dat niet giftig mag zijn.

1 like

Bij mijn tuinencomplex mag er absoluut niet gespoten worden dus je zou op een zaterdag eens bij zoā€™n plek kunnen langsgaan en vragen of iemand wat plantjes over heeft. Veel tuinders zijn nu volop bezig en hebben heel veel stekjes en plantjes over die je gratis of voor weinig mag hebben.

1 like

Hebben jullie alles al buiten geplant? Mijn vader zegt dat ik moet wachten tot de IJsheiligen voorbij zijn (half mei) maar ik heb veel stekjes die nu al zo groot zijn. Onder andere stoktuinbonen, radijsjes en kropsla.

Oh, en hoe hoog worden stoktuinbonen ongeveer?? Ik had nieuwe stokken gekocht maar die zijn ze al voorbij geschoten en nu wil ik nieuwe halen maar hoe lang moeten ze dan zijn? Of kan ik ze beter aan een soort raster laten groeien?

Twee kamperfoelies hebben al voor t derde jaar meeldauw. Zo frustrerend want daardoor zijn die ook niet zo mooi gegroeid. Zit er over te denken om ze helemaal klein te snoeien maar geen idee of dat echt helpt.

Wat balen zeg! Misschien helpt het inderdaad om de besmette bladeren weg te halen en om hem te verplaatsen. Het kan namelijk ook aan het stukje grond liggen. Dan kun je op die plek bijv een plant neerzetten die minder gevoelig is.

We willen bij dat stukje alleen maar klimplanten (en dan geen klimop) die in de winter ook groen blijven, en dat zijn er niet zoveel! Ernaast staat jasmijn maar die groeit zo langzaam. Heb vandaag enorm gesnoeid en bladeren opgeruimd en dan ga ik maar weer sprayen.

Ik heb vanmiddag plantjes en zaden gekocht, heb echt zin om morgen te gaan zaaien en planten! Heb 6 aardbeienplantjes en 1 druivenplant en zaadjes voor komkommer, sla, tomaat, watermeloen (wilde mā€™n vriend maar ben benieuwd) en Romeinse mini sla. Is het echt nodig om de zaadjes eerst binnen te zetten of kunnen ze ook meteen in de grond?

Een medewerker van het tuincentrum zei dat het niet nodig is om speciale aarde te gebruiken, maar dat Pokon moestuinvoeding ook goed is en veel makkelijker, dus dat heb ik nu meegenomen, is dat genoeg of zal ik toch nog aarde halen?

Ik zag dat ze bij Aldi deze week een plantentunnel verkoopt dus die wilde ik een halen, iemand daar ervaringen mee? Is het echt nodig?

1 like

Traditioneel gezien raadt men je aan om pas na ijsheiligen (half mei) in de volle grond te planten. Het idee is dat de grondtemperatuur na die datum niet meer onder het vriespunt komt. Wij zijn inmiddels wel volop aan het zaaien maar je neemt toch een klein risico.

Die plantentunnel is voor de meeste dingen die natuurlijk in Nederland groeien een beetje laat. Het houdt warmte vast en verwarmt de grond vast voor maar met de warme dagen die we gehad hebben is dat wel goedgekomen. Veel tuinders in mijn complex gebruiken het om een voorsprong te krijgen voor dingen als sla en spinazie zodat ze een extra lang oogstseizoen hebben maar ik weet zo snel niet waar je het nu nog voor kan gebruiken. Misschien voor dingen die beter groeien in een warmer klimaat?

1 like

Ja geen idee waar zoā€™n tunnel wel of niet goed voor is, ik dacht ook dat het misschien handig is om ongedierte weg te houden ofzo. Maargoed dan ga ik er geen halen, scheelt weer geld. :grin: