(Moes)tuintopic

Even een tip voor de pot: zorg dat er een gat in zit om water af te voeren. En doe bubbeltjesplastic tussen de kluit en de binnenwand van de pot. Als de kluit bevriest in de winter, zet die uit. Daarom zijn potten vaak stuk in het voorjaar. Door dat bubbeltjesplastic kan de kluit uitzetten, en blijft je pot heel. En het zorgt dat je kluit minder snel bevriest.

7 likes

Ja kan gewoon! Let idd wel op de waterafvoer en geef in droge periodes echt regelmatig water.

4 likes

Gaan er nog mensen bollen planten? Ik vind het op mijn balkon altijd wel leuk, vorig jaar was er helaas bijna niks uitgekomen door te weinig water of een ziekte, ik weet niet zeker wat het was.
Maar ik ga weer een pot krokussen maken en een paar verschillende tulpen halen. Prijzen liggen wel echt hoger dan vorig jaar, als ik vergelijk met mijn bestelling van toen! Logisch natuurlijk, maar ja.

1 like

Ja poe, ik vind het echt duur geworden. Hier is het overal 15 euro voor 2 (setjes) bollen?

1 like

Wat jammer dat er na zo lang wachten dan niks uitkomt hè :weary: het lastige is ook dat je niet altijd met zekerheid kan zeggen wat er mis is gegaan?

Ik heb dit jaar voor een geel/oranje thema gekozen, heb ze na een tip van @Foucher bij de Lidl gekocht

3 likes

@Hazel Lidl heeft ze (hier tenminste) nog steeds, echt veel keuze en ook wel wat specialere soorten!

2 likes

Ik heb weer verschillende soorten alliumbollen geplant, en de tulpenbollen van vorig jaar waar alleen blad uit kwam maar geen bloem. Ben benieuwd of ze dit jaar wel iets gaan doen.

Dit jaar heb ik ook voor het eerst een bollenplanter gekocht en daarmee ging het zooo snel en handig! Had ik echt veel eerder moeten doen.

1 like

Heeft iemand ervaring met speciale aardappel zakken? Ik wil ze cadeau doen, ze zien er zo leuk uit.

Ik heb net weer een bestelling binnen van de tuinkabouter! Maar nu vraag ik me wel enorm af: wanneer begin je te zaaien in de herfst? Normaal stratificeer ik in de koelkast, maar daar is er een ruimtegebrek. Kan ik nu al zaaien, of beter nog een maandje wachten met de huidige temperaturen? Het gaat specifiek om zaden die een koelperiode nodig hebben dus, die in het voorjaar na de vorst op gaan komen, maar ik wil niet dat zaailingen gaan kapotvriezen…

Die website kende ik nog niet, ziet er interessant uit! 35 cent is wel heel goedkoop, kun je wat zeggen over hoeveel zaadjes je ongeveer krijgt?

1 like

Bij bijna alle zaadjes staat erbij hoeveel je krijgt als je ze aanklikt/in de winkelmand gooit! Het is wel echt voor privégebruik (ze oogst zelf uit haar volkstuin), dus het is een fractie van de hoeveelheid die je koopt in tuincentra, maar voor mij meer dan prima. Soms is het er maar eentje, maar meestal een stuk of 5-10 (bij exotisch fruit, bijvoorbeeld), een stuk of 20 (specialere basilicum- en paprikasoorten, etc.) of een stuk of 50 (campanula, kruiden, etc.). Heel verschillend dus! Voor mij met mijn kleine balkon wel prettiger, want die hortitops-zakjes krijg ik nooit op voordat de zaden geen kiemkracht meer hebben… :’)

En nee, ik heb geen aandelen, haha!

1 like

Iemand nog een geniale tip voor planten/bomen die snel wat boven de schutting uit kunnen groeien? 20-30 cm zou super zijn. Liefst geen volledige klim/schuttingbedekkende planten.

Heb het nu bij twee tuincentra gevraagd. Bij de ene heb ik toen een Portugese laurierkers (struik) meegenomen, maar die doet het niet zo goed en komt nog laaang niet boven de schutting uit. Lijkt eerder iets in de breedte te gaan…

De ander adviseerde leibomen, maar dat durf ik niet aan qua erfgrens. Volgens haar kon het gewoon, maar ja, lijkt me vrij duidelijk van wat ik op internet lees (en schriftelijke toestemming van die buren zie ik niet zo zitten).

Een eucalyptus? Die groeit snel, maar houdt niet op bij 20 cm boven de schutting. Of even bij een kweker op zoek naar een al meer volwassen boom/struik?

2 likes

Misschien een laurier kopen die al 2,5m hoog is? Er zijn ook bepaalde soorten die echt snelgroeiend zijn.
Of misschien liguster? Maar die is vaak wel bladverliezend.
Bomen zou ik niet planten naast een erfgrens. Mijn oude buren hebben ooit geeist dat ik een boom weg moest halen omdat die net binnen de 2m naast de grens stond.

3 likes

Ik weet hier echt niks vanaf ! maar heb bij mensen wel eens bamboe gezien, vind ik altijd mooi uitzien en bedekt de schutting redelijk. Maar nogmaals heb er geen eigen ervaring mee.

2 likes

@DeFourneau

Bamboe (misschien niet alle soorten) is een flinke woekeraar. Een beukenhaag is misschien nog een optie.

Wbt laurier, die kun je inderdaad ook hoger kopen. Er zijn via marktplaats gigantisch veel kwekers te vinden die ze voor aan goede (beter dan bij tuincentra) prijs aanbieden.

5 likes

Je hebt ook niet woekerende! Dan blijft ie enkel waar het geplant is en groeit in de hoogte.

3 likes

Bedankt voor de suggesties! Die niet-woekerende bamboe lijkt me zeker wel wat! Even rondgekeken, en ik denk dat dit goed past bij wat we zoeken.

1 like

Komend jaar wil ik verder met onze tuin aanplanten, en ik wil er zo veel mogelijk een pluktuin van maken. Ik heb al dahlia’s, cosmos, kogelamarant, zonnehoed en eucalyptus. Welke bloemen of planten zouden jullie nog meer aanraden die mooi in een vaas staan (en in de tuin natuurlijk).
:hibiscus:

1 like

Gerbera’s! Die wil ik komend jaar ook in de tuin gaan zetten.

1 like