(Moes)tuintopic

Wij hebben een ‘offerte’ ontvangen met allerlei producten die we van het landschapsbeheer gaan krijgen :heart_eyes: er is een project gaande om tuinen hier te vergroenen. Er was al iemand langsgekomen die had verteld wat er bij ons allemaal mogelijk zou zijn, maar ik had niet door dat ook bijna alles gedaan kon worden! We krijgen een walnootboom (maat 10-12, echt groot!), ligusterhaag, meerdere nestkasten, aalbessen, vlinderstruiken, allerlei vaste planten, echt heel blij mee

24 likes

Weet je of iemand in je buurt ook een walnoot krijgt? Walnoten zijn zelfbestuivers, maar geven betere oogst als er een in de buurt staat (niet te ver weg).

1 like

Nee dat weet ik niet! Hij is bij ons wel voornamelijk voor de sier, de opbrengst hoeft niet heel hoog te zijn

1 like

Snap ik, maar ik ben opgegroeid in een tuin met een walnoot en hell yeah, verse walnoten uit eigen tuin zijn echt goddelijk! Mooie perk toch? Ik mis 'm wel! Naast zijn heerlijke bladerdak waaronder het zelfs met de ergste hittegolf heerlijk toeven is.

4 likes

Ja echt zoveel zin in :heart_eyes: we hebben een terrasje waar je in het voorjaar al snel lekker kan zitten, maar zoeken nog een plekje waar je de zomer goed zit!

2 likes

Onze tuin is zoveel mooier in de zon. En al die vogels :heart_eyes:

We wonen midden in een stad en echt niet veel natuur in de omgeving maar we hebben zoveel vogels. Alleen vandaag al een bonte specht, wat spreeuwen, heel veel roodborstjes, meesjes en musjes gezien. En zelfs de duiven in onze tuin zijn mooier dan de stadsduiven.

Kan niet wachten tot de bomen en struiken weer blaadjes hebben.

6 likes

bij ons komt het vanuit het Landschapsbeheer, dus op provincie niveau.

voor mensen die een goedkope boom willen scoren: kijk vooral op Meerbomen.nu ! Er wordt regelmatig gratis uitgedeeld

3 likes

Heeft iemand een tip voor een appelboompje die niet zo groot wordt?
We hebben een blokhutje ergens staan en daar zou ik graag een appelboompje bij willen, in onze tuin thuis past het helaas niet meer.
We hebben bij het blokhutje ooit een pruim gezet en die is zo hoog geworden dat we de pruimen eigenlijk nooit kunnen plukken, beetje jammer.
Hebben jullie een appel-aanrader?
Ik weet dat ze het ook bij intratuin verkopen maar weet niet of dat nou een goede optie is…

En nog een tip voor als je wil wegdromen bij een (moes)tuin: het youtube kanaal van eugenia diaz. Die tuin is wel echt mijn droom voor bij ons houten hutje

1 like

Ik heb geen tips voor een specifieke soort, wel dat je een fruitboom als halfstam- of struik leiboompje kan kopen! Mijn moeder is fan van fruitbomen.net, daar laten ze ook goed zien hoe zo’n lei-struik of lei-halfstam eruit ziet.

2 likes

Snoei je de pruim dan wel? Mijn moeder hield de boom ook altijd wat kleiner in verband met de plek waar hij stond.

2 likes

Ik heb in deze bak 3 tomatenplanten grootgebracht (zonder deksel) en was fan-tas-tisch. Hele zomer lang tomaten gehad.

1 like

Tot nu toe wil het niet echt. Ben niet zo goed in voorzaaien geloof ik :sweat_smile:
Tomaten ga ik zeker proberen!

Ik heb vorige zomer een aalbes gekocht en deze niet geplant. Ik dacht dat ie dood was en hij stond nog ergens in een hoekje van de tuin (in z’n plastic pot) want ik was net zo lui met weggooien als planten. Kijk ik er net nog eens goed naar, zitten er allemaal uitlopers aan de takken! Wat een bikkel zeg haha maar die ga ik morgen dan wel de grond in stoppen. Lees dat de periode voor planten eigenlijk vanaf maart is maar gok dat ie het nu ook wel zal redden en het gaat toch niet vriezen de komende dagen.

6 likes

We willen waarschijnlijk de komende jaren onze achtertuin goed aanpakken. Deze is nu nog grotendeels in de staat van de oma van we we ‘m overnamen (incl. Nepgras). Het is een tuin op het noorden waardoor we vooral in hoogzomer de hele dag zon hebben en verder in de lente vooral rondom het middaguur. Nu vroeg ik me af of mensen weleens hun eigen tuin ontworpen hebben en zo ja; wat fijne tips/tricks/boeken/cursussen zijn. Ik las ergens al May & June en was benieuwd of dit de moeite waard is?

Wat ben je aan het zaaien? Het is voor veel dingen nog wel erg vroeg

1 like

Een beplantingsplan van May & June is de moeite waard inderdaad! Het is een duidelijk en overzichtelijk plan met veel extra informatie. Ze raden bijvoorbeeld voor de planten een aantal kwekers aan, dat is prettig als je niet van plan bent zelf te zaaien. Heb een poosje geprobeerd om zelf een plan te tekenen maar dat was op papier mooier dan in de praktijk :sweat_smile:

Heb dit plan gekozen:

3 likes

Tuinkers, radijs en veldsla

Ik heb een olijf in de volle grond staan en daar omheen zit best veel ruimte. Hebben jullie tips voor leuke bodembedekkers/lage plantjes die ik daar omheen kan zetten? Het is een plek op het zuiden met veel zon.

Lavendel?
Die van ons zijn flink gegroeid en bedekken een mooi deel van de border bij ons.

Tevens heb ik binnen dille gezaaid voor het bejaarde konijn. Zijn er welgeteld twee sprietjes opgekomen :joy:
Gelukkig heb ik nog meer zaadjes :joy:

5 likes

Misschien kruiden die wel tegen flink wat zon kunnen als tijm rozemarijn etc

1 like