(Moes)tuintopic

Hallo!
Als ik zeg tegels in je tuin waar je kind ook overheen moet kunnen driewielen, waar denken jullie dan aan?
Er ligt nu een soort saai recht pad van stoeptegels van de vorige bewoner nog.
Ik zag laatst een filmpje op Youtube dat als je die tegels kapot slaat, dat je dan makkelijk een mozaiekpad kunt maken, maar als je een opstaand randje daarvan hebt dan is je kind met fietsje binnen no time z’n voortanden kwijt denk ik.
Hebben jullie een beter idee? Ik wil het een beetje cottage-achtig krijgen maar ben bang dat dat niet gaat zo.

Oja, en we kunnen ergens voor niks nog een berg stoeptegel-achtige tegels ophalen en er is geen budget om andere te kopen

2 likes

Ik denk als je wat grote voegen laat en daar bijvoorbeeld kruiptijm of sedum tussen laat groeien je die opstaande randen een beetje glooiender maakt misschien?
En uit ervaring weet ik dat 2-3 cm geen punt is voor een driewieler, ze komen hooguit niet meer verder haha

Jazeker! Mijn sugarsnaps zijn aan het weken om voorgezaaid te worden en eind feb gaan de tomaten en paprika’s voorgezaaid worden :smile:

Oh dit is het tweede jaar dat ik het doe en het is juist wel makkelijk hoor! Diana’s mooie moestuin is een goed punt om te beginnen en boontjes geven vaak wel motivatie omdat ze makkelijk zijn. Sugarsnaps hoeven ook helemaal niet warm of heel ingewikkeld voorgezaaid te worden.

2 likes

De lidl verkoopt ook weer zaadjes! Die zijn goed en niet duur.

1 like

Heeft een van jullie ervaring met het huren van een stobben/stronkenfrees? Is dat hanteren een beetje te doen? We hebben meerdere coniferen en laurierhagen gekapt

Zo ben ik ook begonnen. Zaaien en leren. Als er dan iets raars gebeurde dan zocht ik het daarna wel uit.

Volgens mij zei iemand het hierboven al, maar kies voor een paar makkelijke dingen zoals radijs, sla mix en kruiden. Die zijn makkelijk en goed voor de motivatie.

Wat wil je uit een eigen moestuin halen?

2 likes

Het is echt gewoon beginnen en doen! Focus je alleen op zaaien voor nu, maak je niet druk over de bodemsamenstelling en volgend jaar etc. Gewoon beginnen en dan zie je wel wat werkt en wat niet.

Houd er alleen wel rekening mee dat het tijd kost. Ik moet vanaf het voorjaar wel echt elke week 1-2 keer naar mn tuin om onkruid te verwijderen, anders is het echt een onkruidparadijs.

Heeft een van jullie ooit een stobben/stronkenfrees gehuurd? Is dat te doen? Er wil iemand bij ons voor 1000 euro wel wat uitgraven maar dat is me wat te gortig :flushed:

Mijn bloembollen komen uit en het is zo’n vrolijk gezicht! Krijg meteen zin om te tuinieren.

Verder gaan we de voortuin aanpakken maar wel simpel en lowbudget. De buxussen die er stonden hebben buxusmot (en bovendien was de voortuin aangelegd door de vorige bewoners en niet mijn smaak), dus hopelijk is het wat op te fleuren met leuke bodembedekkers en wat andere fleurige planten. Nu staan er ook nog hortensias in, maar die zijn in de winter zo kaal.
Dus ga even dit topic doorlezen :ok_hand:

7 likes

Hebben jullie wel eens geprobeerd de zaadjes van groente of fruit weer op te kweken en was dat een succes? Ik heb twee avocadoplanten op kunnen met kweken uit pit en ben nu zaden van paprika’s aan het verzamelen om binnenkort te zaaien.

Ja hoor ging prima, had vorig jaar rode pepertjes en jalapeños, paprika’s en een citroenplantje. Ik ga het dit jaar weer zo doen.

Voor mijn tomaten planten koop ik altijd wel nieuwe zaadjes eigenlijk, zou dat ook kunnen?

1 like

Super leuk! Krijg hierdoor echt zin om van alles te proberen, meteen een goeie reden om meer groente te kopen haha. Tomaten weet ik eigenlijk niet, ik heb wel eens gehoord dat je een komkommer beter niet door kan kweken dus kan me voorstellen dat het niet voor alle planten goed werkt.

@Kultakala ik had sowieso niet de verwachting dat ik er ooit avocado’s van af zou kunnen halen maar wel goed om te weten! Vind het vooral leuk om te zien hoe zoiets ontstaat uit iets wat ik normaal gesproken weg zou gooien.

2 likes

Komkommerachtigen zijn daarvan een bekend voorbeeld.
Bijvoorbeeld een courgette kruist makkelijk met sierkalebassen die giftige cucurbitacines bevatten.
Wanneer je vervolgens de courgettezaden zou oogsten en daar planten uit opkweekt kunnen die gifstoffen aanwezig zijn. Gelukkig is het gif vies bitter dus daar eet je niet per ongeluk teveel van.

Bij tomaten ligt het weer anders want die zijn zelf bestuivend en kruisen zelden Tomaten en kruisbestuiving - Diana's mooie moestuin

4 likes

Ik heb dit jaar iets voorgezaaid in turfpotjes die je rechtstreeks de grond in kunt stoppen als de zaailingen groot genoeg zijn. Maar die potjes zijn echt zo ontzettend aan het schimmelen…dat ik me afvraag of er wel iets gaat ontkiemen.

1 like

Oh wat jammer! Ik ga eens een potpers proberen, kijken of dat werkt voor mijn tomaten en pepers

1 like

Zo op naar de action voor cocopead.
Dan kan ik de grond in mijn kas thuis weer wat luchtiger maken.
Vandaag alles toevoegen, onkruid vrij maken en morgen dan eindelijk de eerst dingen zaaien :smiley:

Hoop dat dat goed werkt! Dan ga ik dat denk ik ook eens proberen.

Vanochtend een mini slakje uit mijn koude bak gehaald :sweat_smile: Ik zag sporen dus ben onder de potjes gaan kijken. Ik hoop dat het er maar eentje was.

1 like

Ik wil dit jaar een aardappelzak gaan gebruiken om aardappels te kweken.
Lijkt me wel een leuk project dit keer.
Tevens staat mijn peterselie van afgelopen jaar nog in mijn vierkante meter moestuin. Heb nog geen zin gehad om hen leeg te halen :joy:

2 likes

Ik heb de eerste slak ook alweer gespot :cry: op een bak met zaailingen