Toch maar begonnen met kruiden zaaien. Heb nog gedroogde van vorig jaar, maar verse is wel lekker.
Plus de basilicum geeft de tomatenplantjes een beetje bescherming.
Toch maar begonnen met kruiden zaaien. Heb nog gedroogde van vorig jaar, maar verse is wel lekker.
Plus de basilicum geeft de tomatenplantjes een beetje bescherming.
Nee niet nodig! Als je tenminste dezelfde hebt als ik (ik kocht hem vorig jaar, zo’n hogere bak op poten?), dan gaat de afwatering via de poten.
Heeft een van jullie ervaring met het composteren van groenafval in van die 100% composteerbare zakjes? Ik gooide ze altijd in de GFT bak maar ben zo lekker bezig met mijn composthoop dat ze daar misschien ook wel in kunnen. Ik ben alleen een beetje bang dat dat zakje zelf te langzaam verteert.
Ik heb van die zakjes van de action, en soms heb ik niet veel groenafval en duurt het even voordat die vol is. Na 1,5 week a 2 weken is de helft van het zakje al aan het verteren in het bakje op het aanrecht.
Ik ziu het gewoon eens proberen door er eentje tussen te leggen?
Ja ik snap je gedachtengang, ik vind alleen op sommige websites dat die zakjes vooral industrieel te composteren zijn. Mijn vader heeft een slechte ervaring met composteerbare koffiecups, waarbij het uit elkaar viel in kleine stukjes die heel traag composteren… ik heb niet zo’n zin om over een jaar nog stukjes van zo’n zakje terug te vinden. Ik denk dat ik de laatste nog even in de bio bak gooi en vanaf dan gewoon een afsluitbaar bakje met GFT afval op het aanrecht houdt.
Oh ja, begrijp het… Weet ik ook niet precies van die zakjes… Geen idee inderdaad hoe de kleine stukjes het doen die zeg maar overblijven… Wel een leuk experiment als je er ruimte voor hebt… Maar met een bakje op het aanrecht kan het ook prima…
Ik heb die zakjes ook voor ja dan blijft het bakje een beetje schoon, maarja als je zakje al verteert ondertussen gaat die vlieger ook niet op. Sta ik nog dat bakje te schrobben na iedere keer leegmaken…
Ik doe die zakjes inderdaad ook niet op mijn composthoop, precies om deze reden dat ik ook begreep dat industrieel composteren toch echt anders werkt. Dus misschien wordt het vast ooit verteerd maar het zal dan niet echt veel toevoegen aan de kwaliteit van de compost denk ik.
Ik gebruik nu van die bakjes waar waspods in hebben gezeten om mijn groente en fruitafval in te doen op het aanrecht, werkt top want sluit goed af!
Heb jij verder nog do’s en dont’s voor composteren? In mijn omgeving heeft niemand een composthoop en ik ben er echt veel te enthousiast over haha.
Ik was net het zakje aan het vevangen en denk lees de kleine lettertjes eens. Er staat op dat het zakje op de tuin composthoop mag.
Misschien papieren zakken proberen? Ik heb een tijdje geleden een stapeltje besteld bij Bug Green Smile, zijn lekker stevig en blijven dat ook, kunnen rustig een halve week in de prullenbak blijven.
Edit: deze: composto 10l (8 zakken)
Ligt er helemaal aan wat je er in zou willen, maar er is nog heel veel wat je nog kan zaaien!
Zijn jullie al verrassingen tegengekomen? Bij mij komt er heel veel lavas op. Vorig jaar kwam er niks op, dus dacht dat de zaadjes waren opgegeten door de vogels.
Perkje bij de voordeur is weer netjes. Al het blad was daar naar toe gewaaid. Wel fijn voor de vlinderstruik!
Nu is het weer bladvrij en de vlinderstruik is gesnoeid. Hopelijk komen de stokrozen daar ook op die ik vorig jaar heb gezaaid <3
Ik heb opeens salie!
Nee dit is juist het moment! zou wel nu beginnen dan
Heb inmiddels maar weer nieuwe dille gezaaid nadat bij de vorige batch er maar twee sprietjes zijn opgekomen
Hopen dat deze wel lukt
@puntjes en @PrincessPeach heel erg bedankt voor het meedenken! Leuk om zo wat input te krijgen. Die zakjes bevallen me sowieso niet supergoed, vorige zomer moest ik ze echt vaak vervangen en bleef ik bezig… ze raken bij ons ook niet zo snel vol. ik denk dus toch dat ik wat anders ga proberen. Die composto zakjes zien er goed uit! Ik probeer eerst gewoon een afsluitbaar bakje op het aanrecht en als dat niet bevalt ga ik dat proberen.
Echte tips voor composteren heb ik nog niet, ik heb mijn hoop voor het eerst omgezet naar een andere bak en nu blijkt de onderkant al flink gecomposteerd te zijn! Het is bij ons een mengeling geweest van veel houtsnippers, onkruid (zonder zaden), dooie moestuinplanten en blad. Nu heb ik een tweede pallet constructie gebouwd en kan ik het dus echt overhevelen van de ene naar de andere bak, dat schijnt heel goed te zijn. Ik overweeg een derde bak te bouwen om daar de nieuwe hoop in op te bouwen.
Ik heb ook nog kort een wormenhotel overwigen maar ging te echt te ver
Tomaten heb ik zelf in de kas, buiten heb ik er geen ervaring mee.
Peultjes zijn leuk omdat ze relatief makkelijk zijn en je daarmee motiveren, wij hebben vorig jaar erg genoten van sugar snaps. Ik wil ook nog palmkool proberen.
Kruiden zijn altijd leuk, dille en munt wel even apart in een pot want die woekeren heel erg. Ik heb heel graag basilicum, citroenmunt en koriander.
Tomaten is buiten inderdaad niet zo handig. Ze regenen echt super snel kapot. Zijn wel bepaalde soorten die kunnen maar zo zonde als je er zoveel tijd in stopt en het dan mislukt
Wat heb je gezaaid?
Ik ga eind april over naar m’n nieuwe huis maar wil ook pepers zaaien. Zouden jullie nu al beginnen of dan? Ik bedoel voorzaaien.