(Moes)tuintopic

Ben de pergola klimop-vrij aan het maken. Er zitten rozen onder. Maar wat een enorme klus, er is jaren niks gebeurd aan deze tuin (oerwoud)

1 like

Haha kut ik heb mijn spade gebroken bij een poging mijn krentenboompje uit te graven :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: op naar t tuincentrum dan maar

Ongevraagde tip om geen fortuin (voortuin haha) uit te geven bij het tuincentrum: bij de kringloop heb je voor een paar euro een nieuwe, er staan bijna altijd wel spades

3 likes

Het is gelukt! OMG wat een werk (lees: rugpijn). Maar yay! Thanks voor de tip @MACdonalds hele sterke spade voor 5 euro van de kringloop gehaald

9 likes

Staat op de foto je vermoedelijke berenklauw? Want die ziet er volgens mij iets anders uit. Je foto doet me aan een plant van onze tuin denken, na wat Googlen blijkt je acanthus mollis te heten, wat ook familie van de berenklauw blijkt haha.
Die wordt dus heel mooi, dus als dat zo is, hoop ik dat je em nog niet geëlimineerd hebt haha.

Edit: die van ons loopt volgens mij nog niet uit? Zal morgen eens inspectie lopen in de tuin haha.

1 like

Hoe voorzichtig zijn jullie met het afharden van plantjes die binnen zijn gekweekt?

Ik voel mij een beetje een bruut maar ik heb laatst zaailingen verspeend en toen dit gelijk buiten laten staan (leven nog) en vandaag wat nog binnen stond aan bloemen buiten gezet en ik ben eigenlijk niet van plan om het straks binnen te zetten.

Bij ons staan ze voor het slecht geïsoleerde raam op de tocht dus ‘s nachts al echt koud. Daarna gaan ze in de kas dus ook niet in de wind. Ik doe niet echt aan afharden omdat ik niet weet waarvoor de mijne nog afgehard moeten worden :sweat_smile:

1 like

Hmm nou ik zal laten weten als er slachtoffers vallen. Ik had verwende zaailingen (lekker warm en veel zon maar veilig achter het raam). Tomaten, aubergines en paprika’s zijn nog te klein dus die staan nog binnen. Dat is misschien voor hen ook wel echt nog te koud.

1 like

Als je naar de nachttemperaturen voor de komende week kijkt denk ik dat het wel kan. Ik heb ze in een foliekas buiten en daar hebben ze de nachtvorst ook overleefd.

1 like

Alles wat ik gisteren heb buitengezet staat er nog goed bij! So far so good.

1 like

Ik heb even inspectie gelopen haha, en die van ons staat ook al vol in blad:

Lijkt me dezelfde plant

We hebben ook nog deze:

maar die heeft wat lichter en glimmender blad? Maar denk wel dezelfde familie, want die krijgt ook van die hoge bloemen. In beide gevallen prachtig; dus lekker laten staan!
Wel wat stekels allebei volgens mij, dus met kinderen even opletten.

2 likes

Ik heb gisteren een nieuw bed aangelegd! Met stenen die we over hebben, onderop karton en bladcompost en bovenop gewone compost. Helemaal volgens het no-dig principe van Charles Dowding… schijnbaar is deze manier van aanleggen heel goed voor het bodemleven. Hier gaat in de zomer broccolini en winterprei in. Daarnaast doen onze aardbeitjes het heel goed, heel blij mee!

13 likes

Ik heb een van mijn krentenboompjes verkocht via marktplaats en hij is net opgehaald. Ik had helemaal voorzichtig gedaan met uitscheppen dat er niet teveel takjes braken enzo. Stouwt die vrouw m gewoon met de takken eerst in de auto en nog een beetje aanduwen om m te laten passen :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: ik hoorde alles kraken aan die boom, deed me echt pijn. Maargoed ze had al betaald dus zelf weten :woman_shrugging:t3:

5 likes

Lijkt qua blad wel op deze, die heb ik ook in de schaduw: Dagkoekoeksbloem | Planten van hier - NL Bloeit!

1 like

Ondanks de slakkenterreur staat mn kasje met zaailingen lekker vol :heart_eyes: ben vooral erg blij met de leeuwenbekjes en ammi die voor het eerst goed gelukt zijn. Alleen mn Phlox is volledig opgegeten door de slakken dus die ga ik nog even opnieuw zaaien.

23 likes

Kijk nu al uit naar jouw foto’s :star_struck:

3 likes

Netjes zeg, goed voorbereid!
Mijn leeuwenbek blijft terugkomen, zo’n lieve bloem. Ik heb ook phlox gekocht, hopelijk komt ie goed op.

1 like

Wat is dit leuk!!

3 likes

Ik heb een citroenboompje en in de winter waren ineens al die citroenen binnen een dag zwart, dus die heb ik eraf gehaald. Nu heb ik dus een tak in een pot met 2 blaadjes. Er zitten wel allemaal groene takjes aan. Heeft dat boompje dan nog kans van slagen of gaat hier echt nooit meer wat aan groeien?

Iemand positieve ervaringen met een specifieke winkel om online graszoden te bestellen? Gaat om een klein stukje van zo’n 7 à 8 vierkante meter.