Mijn balkon is ook weer helemaal vrolijk en groen Echt bizar hoe hard alles groeit.
Het woekert wel maar je trekt het ook wel snel op gelukkig: geen dikke wortels. De vorige bewoner van m’n huis was ook fan van munt en het stond door de hele tuin maar na eventjes optrekken was het ook wel weg binnen een zomer en is het nooit meer teruggekomen. Komt wel goed dus!
Ik had vorige week nieuwe planten geplant in de tuin en een of andere sukkel heeft daar nu een paar van gejat. Nu blijf ik nog netjes maar ik kook
Ik had in m’n vorige tuin munt in de grond staan. Met de verhuizing wat overgeplant in een pot zodat het wel mee kon maar niet meer overal en nergens opkomt, maar nu vond ik het van de week ook in onze nieuwe tuin ook al weer in de grond. Toch vanuit de pot verspreid dus?! (nieuwbouw, dus kan niet van vorige bewoners zijn)
Dat kan haast niet anders idd!
Wij hadden tijdens de verbouwing de voortuin gebruikt als puinberg. De vorige bewoner had alleen grind op een dubbele laag worteldoek als ‘tuin’ dus we dachten hier groeit toch niks dus prima als tijdelijke plek voor al het verbouwingspuin. Kwam er ineens toch een hele mooie zonnebloem midden uit de berg puin op . Toch bijzonder hoe sterk sommige planten zijn.
Soms is tuinieren echt frustrerend. We hebben zo’n slakkeninvasie in de tuin . M’n lupines, asters en met liefde van zaad opgekweekte lathyrus en bekermalva: alleen nog maar stokjes over. Ik probeer nu te redden wat er te redden valt maar de slakken lijken zich niks aan te trekken van eirschalen en koffiedik helaas. Iemand nog een gouden tip?
Om het een beetje positief te houden, we komen van ver en proberen ieder jaar een stukje tuin aan te pakken totdat alles vergroend is.
Dit was een strook in de voortuin tot dit voorjaar:
En dit is het nu (er groeit ook al wat onkruid tussen maar totdat ik zeker weet wat het is laat ik het maar staan)
Stukje zijtuin is dit weekend getransformeerd tot een kruidentuintje en zo wordt het langzaam maar zeker steeds groener om ons heen.
Bij mij werkt Escar-go van Ecostyle goed.
Wij hebben last van emelten mijn moestuintje is helemaal mislukt, het gras is kapot en ik kom die vieze larven echt overal tegen. Het lijkt alsof de aaltjes niet hebben geholpen.
Je kan ook kijken naar bepaalde planten waar slakken een hekel aan hebben of naar manieren om vijanden van slakken te lokken. Niet alle slakken zijn trouwens vervelend.
Ohhhh die slakken, wat een ellende he? Hier zat er ook een hele familie in mn kas die zo veel heeft opgegeten. Ik heb een slakkenkorrel gestrooid en dat heeft geholpen. Bierval en koffieprut deden niks.
Vandaag dit bijna allemaam in de tuin gezet, de andere helft + mn dahlias moet ik ergens in de komende 2 weken doen. De lading vandaag waren leeuwenbekjes, zinnias, rudbeckia, phlox, daucus, zonnebloemen, mais, ponpoen en courgette.
Ik heb alleen megaveel rode mierennesten in mn tuin. Echt niet tof, die beten zijn pijnlijk. Heb uitgebreid met mierenpoeder gestrooid in de hoop dat het helpt
Iemand op Insta gebruikt koperen ringen:
https://www.instagram.com/reel/Cpdfdz0qBGK/?igshid=NjZiM2M3MzIxNA==
https://www.instagram.com/reel/CqFInYcK23W/?igshid=NTc4MTIwNjQ2YQ==
Zelf geen ervaring mee maar bij haar schijnt het te werken.
Bij mij wordt ook alles opgegeten door de slakken, het zijn er zo veel! We hebben een beetje een wilde tuin, dus ze hebben veel verstopplekken. Wat ik nu doe naast eco korrels, is ze rapen en in de vriezer doen. Dat schijnt een ‘oke’ dood te zijn. Maar dan nog eten ze alle kleine en grotere plantjes op. Koper, koffie, eierschalen etc, gaan ze bij mij gewoon overheen. Misschien zijn ze gemuteerd naar power-slakken
Hier ook superveel slakken
Heb een bierval in de vierkante meter moestuin geplaatst, maar daar is er tot nu toe maar 1 mee gevangen. Mijn bloemkool is niet meer en nu zijn ze aan de sperziebonen begonnen. Ik wil geen gif strooien, dus doe nu ook maar elke avond en na regenval een inspectie. We gaan alleen volgende week 1,5 week op vakantie, dus ben benieuwd wat er overblijft…
We hadden voorgaande jaren altijd een egel hier rondlopen, hopelijk komt ie snel weer terug.
Thanks voor alle tips! Ik hoop al tijden op een egel in de tuin maar tot nu toe nog geen succes. We hebben verder gelukkig wel veel natuurlijke vijanden van de slak maar wil ik m’n planten redden moet ik zelf ook aan de slag. Koperband helpt trouwens idd heel goed maar is ook prijzig helaas. Hopelijk wordt het weer vanaf nu beter en droger want dit natte voorjaar heeft ook niet geholpen .
Ik zet ze dus elke avond uit en laatst kwam een figuur me in het donker stiekem achterna (ik zag alleen telkens een sigaret oplichten) en toen ik m’n vriend erheen stuurde bleek het mijn buurman te zijn die zich afvroeg wat ik in hemelsnaam aan het doen was en uitleggen dat ik elke nacht slakken uitzet bleek moeilijker uit te leggen dan verwacht
Houden jullie ook een tuindagboek bij? Ik ben wel benieuwd wat je er dan inzet.
Bij mij ongeveer;
-Per maand wat te doen komend jaar
-Aandachtspunten per seizoen; algemeen
-Waar bramen/klokwinde groeien die ik dood wil
-Waneer ik wat doe ik de moestuin, welke soorten ik heb en wat een succes is
-Welke recepten met dingen uit de moestuin een succes zijn → appel-karamel en blauwe bessencake als beslag invriezen, appelazijn of cassiswodka zijn successen bijv.
-Plannetjes hoe bepaalde stukken aan te pakken/plannen voor volgend jaar mbt moestuin bijv.
Klinkt als veel maar het is nu 20 pagina’s en we hebben dus een grote tuin dus er is ook veel te pennen
In mijn plantendagboek zet ik wat ik wanneer heb gezaaid, wanneer planten ontkiemen, verbeterpunten etc. Elk jaar denk ik dat ik alles onthoud maar ik weet na een week al niet meer wat waar staat dus ben er dit jaar toch maar aan begonnen
Hahaha dit komt bovenaan het lijstje te staan