Ja de bakken staan en zijn gevuld! Ik heb nog wat pluksla, wortels en spinazie gezaaid op de lege plekken. Het wordt waarschijnlijk een volle bedoening, maar ben helemaal blij! Ben benieuwd…
Love het planten/tuin dagboek idee!
Ja de bakken staan en zijn gevuld! Ik heb nog wat pluksla, wortels en spinazie gezaaid op de lege plekken. Het wordt waarschijnlijk een volle bedoening, maar ben helemaal blij! Ben benieuwd…
Love het planten/tuin dagboek idee!
Leuk die kleur van je schutting icm de plantenbakken!!
Bij de intratuin, het is de esschert kweektafel l. Ik heb ze gebeitst en wil ze in de winterperiode afdekken. Hopelijk gaan ze zo lang mee. Er is nog een maatje kleiner ook.
Dankje @Stofdoek ben iedere dag nog zo blij met de keuze van deze kleur op de schuttingen!
Love mijn moeder. Ik had mijn dahlias bij haar voorgetrokken omdat ze een schuur hebben waar ik ze kan stallen en wij niet. Heb ze nu terug gekregen met een een hele administratie op welke datum welke knol uit kwam. Van 67 knollen
Dit stukje tuin naast het huis was echt een intense bende, jammer dat ik geen before hebbgemaakt. Onkruid, uitgebloeide tulpenbollen en chaos. Het kostte even een halve dag maar het is nu weer enigszins netjes heb meteen wat dahlias uitgeplant en nog wat andere bloemen (cosmea, achillea, lupine). Ik ga hier nog 2 courgettes uitplanten en wat bloemen die niet in mn volkstuin passen. En een goede bodembedekker. Achterin is een stuk waar mn kind mag graven dus dat blijft nog even zo
Net in mijn vierkante meter van alles gezaaid.
Dille, rucola, pluksla, peterselie, trostomaatjes, tijm
Heb mijn selderij verplaatst, die heeft de winter overleefd buiten en begint weer flink op te komen.
Ik heb net tientallen naaktslakken geraapt
Er staan allemaal nieuwe plantjes en heb al biervallen gezet. Ik hoop echt dat ze het overleven.
Deze tijd van het jaar is zo stom! Als het straks iets droger en warmer is zou het beter moet gaan maar bewaar als het kan wat zaailingen.
Het zijn hosta’s en de eerste keer dat ze aanplant. Hoe kan ik hier zaailingen van krijgen?
Wist niet dat ze zo geliefd waren
Oh excuses ik ging er even vanuit dat je zelf iets had gezaaid en had geplant. Maar als je plantjes hebt gekocht zit er niks anders op dan eventueel nieuwe kopen.
Hosta’s zijn wel echt slakkenlokkers. Je kunt met knoflook spray in de weer, dat werkt ook wel.
Nog niet eerder gehoord van knoflookspray, wel tenen in de grond. Gebruik je het zelf ook?
Ik snap jullie wel maar in Nederland hebben we gewoon veel slakken en vooral in vochtige voorjaren. Gelukkig maar, want daar kunnen de egels lekker van eten en aankomen na de winterslaap mijn moeder heeft de mooiste tuin die ik ken en geen probleem met slakken. Haar filosofie; als het opgegeten wordt door de slakken werkt het hier niet. Too bad, volgende keer beter.
Ja ik pers iets van 8 tenen knoflook in een liter water, dat kook ik (ramen/deur open) en dan zeef ik het in zo’n spray fles. Als ik het kan op brengen spray ik iedere avond over jonge plantjes.
En @tessel ja zeker met een mooie grote tuin kan dat ecosysteem wel prima werken met egels etc. Helaas zitten hier geen egels of iets anders wat gek is op slakken. Als ik er niks tegen doe in het voorjaar kan er bijna niks groeien in mijn tuin tot juni wanneer het weer wat droger is. Dat vind ik dan voor mijzelf en de bijen etc ook weer niet leuk.
Mijn hosta’s komen ieder jaar gewoon terug, ondanks dat het een feestje voor de slakken is. Dus geen zorgen!
Er zijn toch hartstikke veel planten die niet en masse opgegeten worden door slakken? Wij hebben ook veel slakken en veel mooie planten
Ik denk dat ze hier nog een nep plant zouden opeten haha. Zou je een paar planten willen noemen die het bij jou goed doen? Dan ga ik die proberen.
Bij ons doen schijnpapaver (de oranje), kalimeris, en brunnera macrophylla (en dan de gewone en niet ‘jack frost’ want die trekt wel slakken aan). Bij mijn moeder doet geum het goed. En zij is van winkelen bij goede kwekers, daar kent ze ook door heel Nederland goede van dus roep maar een regio als iemand een goede kweker tip wil
Om te voorkomen dat mijn dahlia’s ‘s nachts worden opgegeten zet ik er elke avond een omgekeerd plantenbakje op, misschien helpt dat iets?
Ik heb gisteren een nest gevonden bij mijn dahlia, de blaadjes waren ook helemaal aangevroten. Hopelijk heb ik de meeste weggehaald.
@tessel Egels kunnen helaas mijn tuin niet bereiken (stenen muren), merels heb ik gelukkig wel steeds meer in de tuin.
Mijn moeder heeft van ellende maar alle dahlia’s uitgegraven omdat ze elk jaar hoopt op mooie planten en ze elk jaar tot aan de grond worden opgegeten