(Moes)tuintopic

Het gaat mij ook niet om de egels per se; wel om dat slakken gewoon een gegeven zijn in Nederland. Ik zou zeggen; forceer geen planten die het gewoon niet naar hun zin hebben in je tuin. Je kan een prachtige tuin hebben zonder strijd tegen slakken.

3 likes

Oh wij hebben oa Akelei, die is ook heel leuk rond deze tijd!

1 like

Ik dacht eerst dat mijn dahlia’s maar niet opkwamen (terwijl de voorgetrokken dahlia’s het wel doen) maar ze slaan naast m’n compleet kaalgevreten lupine, aster en phlox dus ik denk dat ik weet wat de oorzaak is :sob:. Gelukkig had ik nog een paar dahlia bollen dus die laat ik nu opkomen in een pot. Volgend jaar ga ik alles binnen voorzaaien en pas buiten zetten als ze iets groter zijn want grotere planten laten ze wel met rust (m’n phlox uitgezonderd)

Heel fijn dat je nog een paar extra bollen hebt kunnen planten maar wel zonde van je dahlia’s in de grond :cry: precies die planten worden hier ook opgegeten. Ik scherm m’n ridderspoor, korenbloemen en zonnehoeden ook nog af want die ruiken ze volgens mij al drie straten verderop haha

Ik heb het hier al eerder vermeld, ik heb slakkenborstels rondom mijn dahlia’s. Werkt aardig goed.

2 likes

Ik wil een wormenhotel kopen zodat ik zelf compost kan maken. Heeft iemand hier ervaring mee?

3 likes

Ah zo leuk! Werkt het goed? Welk hotel heb jij gekocht? Ik overweeg om deze te kopen:

Heb jij een totaalpakket gekocht met hotel en wormen?

3 likes

Leuk en aardig hoor die slakken maar ik ga ze inmiddels met grover geschut dan koffieprut en biervallen (deden beiden niets) te lijf. Ik werd gek van al mn zaailingen die kaalgevreten werden door de slakken die mn kas in kropen. Deze korrels hielpen bij mij goed en vogels en egels etc worden er niet ziek van als ze de dode slakken eten: https://www.smitco.nl/bestrijdingsmiddelen/insecten-en-ongedierte/bio-slakkenkorrels-225-gr.

2 likes

Iemand een idee wat dit kan zijn? PlantNet zegt spinazie maar dat kan ik me niet voorstellen…

Weet het niet zeker maar ik denk ook doorgeschoten spinazie… maar dat moet je dan wel gezaaid hebben ofzo

Als niet spinazie dan vind ik het ook nog wel op zonnehoed lijken, de bloem zal het wel uitwijzen, kan de knop niet goed zien op de foto

Ah dit zou wel kunnen ja! Alles wat ik niet voorgezaaid heb heb ik ook niet bijgehouden, dus steeds weer verrassingen haha

1 like

De werkzame stof in dit product is wel giftig voor regenwormen!

1 like

Pffff bezig met de bamboe te temmen. Wat een bitch

1 like

Ugh, ben je het aan het afgraven ofzo? Klote werk met die rottige wortels

Dat mag mijn vriend doen. Heb de schep al gesloopt. Het is nu bijwerken dat de grasmaaier er langs kan. En de nieuwe scheuten er uit trekken.
Kan beter een panda beer in mijn tuin zetten

Heeft iemand enig idee of dit onkruid is

En ik kwam een zieke pissebedden tegen. Hebben jullie die ook wel eens gezien?

5 likes

Haha ja true. Ik vraag me vooral af of er nog bloemen in komen ja of nee. Want als dat niet zo is wil ik daar andere dingen zaaien. Ik kan alleen niet vinden wat het voor plant is.

Wij hebben de afgekopen weken ons postzegelvoortuintje opgeknapt en ik vond dat zo leuk om te doen dat ik bedacht heb dat ik een volkstuintje wil (onze tuin achter is ook maar klein). Voordat ik me vol enthousiasme inschrijf; wat komt daar allemaal bij kijken? Het zou voor mij voornamelijk om bloemen en fruit te doen zijn.

1 like

Leuk! Het is niet moeilijk allemaal, maar wel wat werk. Ik zou klein beginnen, 100m2 is wel veel werk in je eentje (heb ik en het is een flinke klus naast werk en gezin, maar het is het waard voor mij). In de winter heb je er niet veel werk aan, ik kan dan prima wekenlang niet gaan. Van het voorjaar t/m de herfst moet je er wel echt om de paar dagen even zijn. Alle winterommel opruimen, zaaien, uitplanten, onkruid verwijderen, water geven (als het niet regent) en straks oogsten en vooral bijhouden (onkruid groeit echt als een gek deze periode). Het is leuk en ontspannend, als ik een paar uur in de tuin aanrommel met een podcastje aan ben ik blij. Ik denk dat ik er in deze periode ongeveer 2-3x per week ben (vaak dan 2 uurtjes oid, soms alleen even kort oogsten en weer weg).

Ik heb vooral bloemen in mn tuin, beetje fruit (aardbeien, frambozen, kruisbessen, blauwe bessen) en wat verdwaalde groenten.

2 likes