(Moes)tuintopic

Leuk!! Niet iedereen zaait ook echt elk voorjaar, wij hebben eigenlijk alleen vaste planten. Als die eenmaal aanslaan en een border vullen heb je ook weinig last van onkruid. Als de tuin al ‘gevuld’ is, kan je het border voor border je naar eigen smaak maken. Dan moet je even extra goed opletten op het onkruid dat je gewenste vaste plant de kans krijgt. Het jaar daarna heb je er al minder werk aan!

2 likes

Alleen vaste planten in je volkstuin?

Ik heb een tuin bij mijn huis maar mijn moeder heeft op haar volkstuin alleen vaste planten ja. Het is zo’n ouder park waar ook huisjes op staan en vroeger mensen de hele zomer woonden!

1 like

Oke. Het complex waar ik tuinier is een traditioneel ‘moestuincomplex’ waar iedereen dus voedsel of bloemen teelt. Daar zijn geen huisjes (je mag er niet slapen) en is er geen enkele tuin die volledig uit vaste planten bestaat.

2 likes

Ja dat zal het verschil zijn! Bij mijn moeder op het complex zijn er ook mensen die de hele tuin laten betegelen haha :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: dus echt een prive buitenruimte in de stad

1 like

Heeft iemand tips tegen bladluis? Mijn rozen zitten weer vol nu de knoppen opkomen. Vorig jaar ook al lieveheersbeestjeslarven geprobeerd maar die haalden niet super veel uit.

Uit ons nestkastje!! Er zitten jonkies in :smiley:

12 likes

Heb je mogelijk ook last van mieren?
Die houden de bladluizen geheel in stand namelijk.

Jaaaa, leuk! Volgens mij krijgen jullie in de tuin echt alle aspecten van het buitenleven mee :smile:

@Flopsyunicorn neemolie? Eventueel verdunnen. Een kennis van mij gebruikt dat met succes maar ze zegt dat het wel enorm stinkt

3 likes

Die etterbakken zitten er helaas ook
Heb het voor nu met afwasmiddel en water geprobeerd.

Mijn viooltjes komen weer fantastisch overeen met de foto:

Had daar vorig jaar ook al last van met een andere mix :joy:

14 likes

Oooh zo leuk! Wij hebben een nestkastje, keurig opgehangen volgens de tips van de vogelbescherming, maar helaas al twee jaar onbewoond :frowning: Onze buren, die maar wat gedaan hebben qua ophangen :sweat_smile: hebben wel een nestje

2 likes

Ik zag ze ook alweer op de rozen helaas. Paar keer de volle laag geven met koud water hielp hier vorig jaar goed.

2 likes

Ik heb nu twee dagen de afwasmiddel en water truc gedaan en dat lijkt te werken.
Heb er al een stuk minder gezien vandaag

2 likes

Hahaha dat voelt gewoon oneerlijk!!

Ja echt hoor!

Mijn ouders hebben perfecte huisjes enz waar niemand in zit, waar hebben ze wel een nestje: boven de voordeur. Mygod er zou het hoekje een veel betere plek zijn en voor het huis een grote boom met beschutting maar nee het afdakje boven de voordeur is gekozen

2 likes

Eigenwijs joh, die vogels!

@Flopsyunicorn probeer ook de mieren te bestrijden. Dan heb je meer kans om de bladluizen te ‘verslaan’.

Heeft iemand een tip voor een (goede) kweker rondom Eindhoven?
Ik zoek nog zoete aardappelplanten en als het lukt witte aubergine, maar heb ze nog niet gevonden bij
Intratuin Nuenen, Soontiens en Hornbach (daar hadden ze eerdere jaren zoete aardappel)

1 like

Ik heb zoete aardappel gezien bij het tuincentrum in Turnhout. Ze hebben ook een filiaal in Lommel. Dichterbij helaas niet gezien.

1 like