(Moes)tuintopic

Online kan ik ze altijd nog bestellen, maar koop altijd liever in een winkel.

Misschien kwekerij Jansen in Nuenen? Misschien ben je er al geweest, maar deze ligt achter de Coppelmans. Erg fijne kwekerij, kom ik graag. Ze hebben wel maar 1 bak met groente / kruiden plantjes. En twee weken terug hadden ze veel zoete aardappel bij kwekerij van de linden (tussen Mierlo en Helmond). Succes!

1 like

Van De Linden is morgen open zag ik, ik ga eens een gokje wagen! :smiley:

2 likes

Ik heb voor het eerst een klein moestuintje. Heel leuk om te zien hoe alles groeit.

1 vraagje, mijn tomatenplant heeft wat witte bladeren, beetje uitgedroogd voelt het ook. Ik heb niet het idee dat ik te weinig water geef en ik zie ook geen beestjes. Ook de peperplant heeft witte stukjes op de bladeren. Iemand een idee wat dit is?

6 likes

Zijn er hier mensen die ook hun tuin verbouwd hebben? We zijn nu eindelijk na maanden graven/metselen/grond verwerken/terras leggen etc aangekomen bij het leuke gedeelte, namelijk de planten! We hebben op het begin wel een ontwerp gemaakt van de tuin, maar nog geen beplantingsplan. Ik ben wat op internet rond aan het kijken en zie veel borderpakketten, wat best chill lijkt maar waarschijnlijk wel duurder is. We hebben een soort leemgrond dus daar moet ik ook rekening mee houden geloof ik. Heeft een van jullie dit wel eens zelf gedaan? Nog tips of bepaalde planten waar je achteraf juist wel of niet blij mee bent? Onze tuin is vrij modern, we vinden het leuk als er ook een deel wintergroen is en als er elk seizoen iets bloeit maar het ook weer niet te veel onderhoud kost.

1 like

Wij hebben vorig jaar onze tuin aangepakt en voor de planten heb ik bij May and june een boek over planting design gekocht. Hierin staat hoe je je borders kunt opbouwen, ook juist zodat je in elk seizoen een mooie tuin hebt. Vond het een aanrader.

3 likes

Wij zijn bij een tuincentrum in de buurt geweest waar we (gratis) advies kregen. Uiteraard wel met de bedoeling dat je daar ook de planten koopt maar was erg fijn. Misschien dat een plantencentrum in je buurt ook zo iets aanbiedt?

1 like

Leuk!!
Bestaan die border pakketten voornamelijk uit vaste planten? Want je zou ook kunnen denken aan heesters/struiken. Die zijn lekker makkelijk, die snoei je als ze je te groot of wild worden. Wij hebben oa boerenjasmijn en gelderse roos, die bloeien rond deze tijd, net als een appelbes. Die heeft mooi herfstblad en besjes waar vogels op af komen. Daarnaast hebben een Camelia Hiryu die bloeit in het najaar en wintergroen is. Je hebt een soort sneeuwbal die ook bloeit in januari met schattige kleine roze bloemetjes, die heb ik niet staan.

Qua borders ben ik dol op rudbeckia, kaukasisch vergeet-mij-nietje (de gewone, niet jack frost), kalimeris, sieruien, schijnpapaver, hemelsleutel. Ik geloof dat die allemaal niet zo heel kieskeurig zijn. Alleen de hemelsleutel moet wel op een wat drogere plek in de zon.

Ik gebruik graag de website van Appeltern voor informatie over planten. Bij de tuinen van Appeltern schijn je heel goed inspiratie op te kunnen doen!

4 likes

Leuk! Ik heb nog niet zo lang geleden ook de tuin verbouwd en tot nu toe vind ik leuk staan:

• rhodondendron
  • ooievaarsbek (geranium)
  • vrouwenmantel
  • salvia (sterft wel af geloof ik maar komt ook weer terug)
  • lavendel
2 likes

Ik weet niet hoe het contact met je buren is, maar je zou eens kunnen vragen wat zij in de tuin hebben staan. Misschien kan je ook wel stekjes krijgen. In mijn ervaring doen de planten van de buren het heel goed in mijn tuin.

2 likes

Thanks voor de tips allemaal!!
Vind het super leuk om mee bezig te zijn, maar ook wel overwhelming omdat er zoveel opties zijn dus altijd fijn om nog wat ervaringen van anderen te horen. Misschien is zo’n masterclass dan inderdaad wel een idee om wat meer houvast te hebben.
Onze buren zijn toevallig aan beide kanten ook bezig met verbouwen haha (we doen gedeeltes ook samen), dus goede tip om te kijken wat het bij hen goed doet maar gaat nu helaas even niet zo op.

1 like

Studio May & June verkoopt beplantingsplannen, afgestemd op de standplaats en de ondergrond. Ik vind dat echt een aanrader, omdat je een duidelijk plan hebt maar zelf de planten kunt aanschaffen, en dus kunt bepalen hoeveel je wil uitgeven, of je dingen evt wil weglaten omdat je ze niet mooi vind, een andere kleursoort wil kopen etc.

4 likes

Heeft iemand toevallig ervaring met rozemarijngoudhaantjes (kevertjes)? Mijn hele rozemarijnplant zit vol en ze eten ook mijn andere kruiden kaal :cry:. Ik heb mijn rozemarijn al gesnoeid maar het blijven er echt heel veel. Volgens de informatie die ik kan vinden zijn het exoten en hebben ze hier geen natuurlijke vijanden. Ik heb ze nu al een paar dagen er telkens met de hand uitgeplukt maar dat lijkt nog niet echt te helpen want er lijken ook nog larven in mijn planten te zitten.

Hoe gaat het met jouw citroenboom? Mijne heeft inmiddels weer blad!

1 like

Ik wou net terug gaan zoeken wie mij ook alweer tips had gegeven haha. Bedankt nog, want hij heeft ineens heel veel bladeren weer! Dus hopelijk komen de citroenen ook nog

1 like

Ik heb schildluis op mijn overwinterde Kaasjeskruid en nu zag ik net een lieveheersbeestje lopen die lekker aan het eten was van die luizen. Hopelijk komen er baby’s en lossen zij mijn ‘probleem’ op haha.

2 likes

Ik heb gister stekken (of hoe noem je dit, zaailingen) van een witte framboos, kroten en een pompoen geplant, ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen!
Het tuincentrum in de buurt had ze, dus het heeft ook echt bijna niks gekost (kroten 0.20 p.s. en pompoen 2.50 ofzo)

3 likes

Ik heb sinds gisteren een moestuintafel en het geldt als ‘probeersel’ maar vind het nu al helemaal leuk:

11 likes

Zoek je iets natuurlijks of wat anders? Er zijn zo veel opties, van een parasol tot een zonnescherm tot een overkapping. Ligt ook heel erg aan je tuin, en of je altijd schaduw wil hebben of niet.

Zelf zou ik graag een dakplataan willen in de tuin:

Of blauwe regen

3 likes

Vandaag weer een heel deel stenen uit de tuin gehaald en wat gezaaid, hopelijk slaat het nog aan want we zijn een beetje laat haha. Het hoekje met de olijf hadden we er twee jaar terug al uitgehaald en nu dat stuk er links van.

8 likes