(Moes)tuintopic

Mijn overwoekerende citroenmelisse weer teruggedrongen!
Het resultaat hangt te drogen in de kas :smiley:

Heeft iemand ervaring met het aanleggen van een kleine vijver?
Wij willen graag een klein vijvertje in de border maken, maar weet nog niet zo goed
waar ik moet starten

7 likes

Kan het zijn dat ze ‘verbrand’ zijn? Dit kan gebeuren als ze bijv. Binnen zijn opgekweekt en dan in een keer naar buiten gaan. Dat kan dan niet in een keer. Moet je ze laten wennen aan de zon.

Wij hebben een pergola gebouwd en daar haakjes aan bevestigd zodat we van die bamboe rolgordijnen als dak kunnen ophangen. Is echt hele fijne schaduw, niet zo broeierig

3 likes

Dat zou het goed kunnen zijn. Heb de ergst aangetaste bladeren eraf gehaald. Kijken of het nu wegblijft.

Mijn tuin begint eindelijk weer ergens op te lijken! Door lichamelijke klachten kan ik niet zo veel doen maar langzaam aan word het weer iets :cherry_blossom:

41 likes

Ik heb het afgelopen najaar knoflook geplant in de tuin en dat duurt natuurlijk erg lang voordat je het kan oogsten. Nu zag ik op Tikktok dat je de scheuten van de knoflook (garlic scapes) ook kan eten. Nouuuuuuu mijtttt ik ben helemaal blij!!! Heb er een soort pesto van gemaakt en het was zo lekker! Jammer dat ik nu nog driehonderd jaar uit mn mond zal stinken en ik zo een afspraak heb, maar worth it :muscle:t2::heart_eyes:

16 likes

Heb je hier toevallig een foto van die je wil delen? Wij zijn ook aan zo iets aan het denken en willen graag zelf aan de slag, dus ben wat inspiratie aan het opdoen

1 like

Wat een mooie tuin!

2 likes

Oh wordt weer helemaal enthousiast als ik hier weer lees. Onze tuin is de afgelopen 2 jaar nogal verwaarloosd haha, dus we zijn dit jaar weer volop alles aan het rechttrekken. Ik heb in de moestuin alleen nog maar (gekregen) tomaten staan en wilde de hele tijd nog wat makkelijke soorten als bieten enzo inzaaien. Beetje laat maar door dit topic weer de impuls gekregen dit van de week alsnog te doen. Ik ben vaak veel te perfectionistisch, maar moet gewoon zaaien en zien wat er van komt, anders heb ik sowieso niks natuurlijk :sweat_smile:

@Issaaa Slim om de citroenmelisse te drogen! Bij ons gaat ie ook weer keihard. Ik had onlangs ook gelezen dat iemand de citroenmelisse in azijn liet trekken en dan later in het seizoen de azijn voor het inmaken van groenten gebruikte. Wellicht ook nog een tip :).

1 like

Dankje! Hij is op zich best ruim, ongeveer 130m2. Hield eerst niet echt van plantjes maar COVID made me do it haha!
Inmiddels vele planten en 3 boompjes verder!
Begin er steeds meer lol in te krijgen om lekker met m’n handen in de aarde te wroeten :grimacing:

2 likes

Elke dag zo leuk om rond te kijken wat er allemaal gebeurt :smiling_face_with_three_hearts: :honeybee:

16 likes

Dit jaar heb ik voor mij veel nieuwe planten gezaaid en blijkbaar heb ik flink onderschat hoe groot ze zouden worden haha

Dit was begin mei: links haagbloemen, midden schildzaad en rechts lage ridderspoor

En dit is vandaag :joy: de ridderspoor is vervangen voor een lage siererwt

21 likes

Nav jouw bericht bij mijn struiken gaan kijken en mehhh die zit ook onder :frowning:

1 like

Ik had laatst tips gevraagd voor planten in mijn bakken. Kon niet kiezen dus het werd toscaanse jasmijn en een gele en paarse clementis. Vooral die laatste twee groeien goed en heb nu ook de eerste twee bloemen van de paarse.

14 likes

Ik ben bang dat mijn knoflook niet helemaal goed gelukt is?
Hij ziet er zo uit (de tweede pot is wat kleiner maar vergelijkbaar)

Volgens internet is dat wel klaar om te oogsten: 1/3 bruin en dor (en een paar eigenlijk al te ver bruin zelfs), en hij gaat hangen.
Maar het is nog zo vroeg in het jaar, en ik heb er net ook een uitgegraven en die had wel een bol maar die was heel klein.

Heeft iemand meer ervaring met knoflook groeien en advies?
Het is gewoon knoflook uit de supermarkt, ik weet niet wat voor ras ofzo

3 likes

Dit kwam ik bij IVN tegen: TinyPoel
Dat is misschien wel iets voor onze tuin!
Iemand ervaring met een vijver aanleggen met folie ipv een bak?

Verder als toetje vanavond de eerste aarbeien uit onze moestuin.
De compost heeft verder ook echt zijn werk gedaan, voor het eerst in deze tuin komen er veel wortelen en pastinaak op!

1 like

Ik gebruik zelf altijd bio knoflook uit de supermarkt, dat werkt goed. Ik heb het nog nooit in een pot gekweekt, alleen in de volle grond. Je kunt ze evt nog laten zitten, ik laat ze vaak staan tot ze beginnen door te schieten (bloemen maken).
Wanneer heb je ze in de grond gedaan? Idealiter gaan ze begin oktober de grond in en dan zijn ze in juni klaar. Maar ik laat ze vaak net iets langer zitten.

1 like

Ik zoek een tuinstoel maar je lekker chill in kunt zitten, een ‘relaxstoel’ ipv een stoel voor aan tafel zeg maar. Hij moet makkelijk te verplaatsen zijn, hele jaar buiten kunnen staan en niet zo insane duur. Heeft iemand hier een brilante tip waar ze betaalbare tuinmeubelen verkopen?

1 like

Ik hoorde positieve verhalen over de skarpö van de ikea, is dat ongeveer wat je zoekt in een stoel?

2 likes

Die is wel goed betaalbaar, ik ga eens proefzitten. Wil eigenlijk iets met lekker zachte kussens maar als deze goed zit is dat helemaal prima

@James @Kultakala thanks, ik vind die alleen niet zo gezellig staan in de tuin :sweat_smile:

1 like