(Moes)tuintopic

Heb je misschien een foto?
Van de spinnetjes en de schade aan het blad?

Ah staan jullie baby-planten ook zo zielig in de kou buiten? Ik zie zo’n enorm verschil tussen de chilipeperplanten die ik binnen in potten heb geplant (die worden enorm) en mijn arme tomaten die buiten staan te bikkelen… Ik hoop echt dat het snel warmer wordt want anders vrees ik het ergste voor mijn balkonboerderij. Toch te hoogmoedig geweest tijdens die mooie zonnige dagen een paar weken terug.

1 like

Ja same. Ik leg er een groot stuk karton overheen als het erg regent of koud is, hopelijk houden ze het vol. Ik heb alles nu buiten staan, beetje overmoedig inderdaad.

Al mn plantjes eindelijk in een groter potje gezet! Heb hier cherry tomaten, vlees tomaten, blauwe en gele tomaten, chilipepers en hebanero pepers!

4 likes

Blauwe tomaten??? Smaken die ook net zo als gewone?

Een van mijn peperplantjes buiten zat vandaag onder de luis!!! Denk ik tenminste, er zaten allemaal donkere beestjes op. Ik heb hem er maar uitgehaald en weggedaan (heb er heel veel) maar krijgen mijn andere plantjes ze nu ook? Ik heb op de rest nog niks aangetroffen. Hoe komen ze hier nou aan?

Ik ging gisteren onkruid wieden in de voortuin en blijkbaar stond er best veel springzaad, dat, jawel, zijn zaad wegschiet als je het aanraakt. Ik vind het vandaag nog in mijn haar :cry:
Dus eh tip van Bertie, wacht niet te lang met het verwijderen van onkruid anders heb je kans op zaad in je haar.

5 likes

Ik denk het wel! Ze heten blauw maar ze zijn paars achtig! Heb ze nog nooit zelf gekweekt sus ben benieuwd. Ben wel altijd goed met alle rode tomaten haha

Daar zijn ze dan, de aardappelplanten!

10 likes

VET leuk! Zo jammer dat ik geen volle grond heb om in te planten, want aardappelen en uien zijn wel mijn moestuin-droom. Wanneer kun je deze oogsten? Herfst?

1 like

Kun je ze ook niet in een grote emmer doen?

Misschien kan een grote pot inderdaad wel! Maar nu is mijn balkon wel al erg vol haha. Volgend jaar zal ik er eens beter naar kijken voor ik mijn balkon weer vol zet met pepers en tomaten.

Ik kwam naar dit topic gesneld voor een soortgelijke vraag. Bij gebrek aan een tuin heb ik de vensterbank in de keuken vol gezet met kruiden en groenteplanten. Ze doen het allemaal hartstikke goed, maar ik zag net op mijn grote peperplant best veel witte/lichtgroene luizen chillen. Vooralsnog lijken ze alleen op die plant te zitten, hoe voorkom ik dat ze overlopen naar de andere planten? En hoe kom ik uberhaubt van ze af?

Ik las dat luizen koud water niet fijn vinden dus heb ik de plant een koude douche gegeven. Welke natuurlijke middelen kan ik gebruiken ter bestrijding? Ik zie spiritus vaak terug komen, maar dat gebruik ik liever niet. Ik wil de groenten en kruiden tenslotte nog kunnen eten.

1 like

Ik heb net een terracotta-torentje gekregen om kiemen in te kweken! Heeft iemand tips en tricks daarvoor? :slight_smile:

2 likes

Wij hebben bij de intratuin speciaal spul gehaald, brandnetelgier. Maar geloof me, dat wil je liever niet binnen.
Je kunt ook groene zeep in water oplossen en dat spuiten.
Verder maak ik er gewoon veel met mijn handen dood tussendoor, dat is een kwestie van zachtjes ritsen en ze zijn allemaal stuk.

Mocht je het ooit op een balkon of in een tuin hebben, dan kun je bijvoorbeeld ook lieveheersbeestjeslarven bestellen online, die eten bladluizen namelijk.

Je kunt er zelfs speciale emmers voor kopen bij het tuincentrum. Daar kun je dan aardappelen in kweken en ze uiteindelijk op een soort speciale manier er uit halen, waardoor je vet makkelijk kunt oogsten.

Richting de herfst zijn ze klaar om te oogsten inderdaad, ben heel benieuwd! :smile:

1 like

Heeft bij ons niks geholpen, maak ze nu met de hand dood en spoel de plant een paar keer per week af met water.

Thanks voor je antwoord! Ik was ook al begonnen om het met de hand weg te halen, maar ze zitten vooral onder de knoppen waardoor ze niet altijd even goed zichtbaar zijn. Ik ga groene zeep proberen!:crossed_fingers:

Ik ging even checken of ik goed had onthouden dat lavendel kan helpen tegen luizen, en vond dit: ‘Insecten hebben een hekel aan sterk geurende kruiden. Zo ook de bladluis. Geuren van lavendel, bonenkruid, dille, salie, hysop, uien en knoflook weren bladluis. Plaats deze kruiden als plant in de tuin of strooi de kruiden tussen de planten. Een bolletje knoflook in de aarde doet ook wonderen.’

5 likes

cool! zou ik ook wel een keer willen proberen

1 like