(Moes)tuintopic

Hallo ik kom me hier ook even melden!! Ik zag dat ze bij de lidl voor 10 euro zo’n houten moestuin bak van een vierkante meter verkopen. Wil die misschien toch graag voor op het balkon! Maar wat ik me af vroeg, maakt het iets uit wanneer ik alles zaai? Want ik had eigenlijk beter al wat eerder kunnen beginnen misschien?

Neem aan dat je al geprobeerd hebt met dat gele stukje toch?

Misschien proberen hem beetje schoon te maken met een oude doek?

1 like

Op de zakjes zaadjes staat vaak in welke maanden je het beste kunt zaaien, maar ik denk dat het meeste nog gewoon kan hoor! Heb je gewoon iets later oogst.

1 like

Of proberen open te duwen met de handvaten en dan de knipkant goed schoonmaken? @Twijfelaar

1 like

Als ik het goed heb is deze van de action. Dus mocht het niet lukken, is een nieuwe kopen ook nog een optie

1 like

Mijn courgette planten zijn opgegeten? Heel vaag, er zit slijm bij, maar slakken zie ik niet zo snel

Naakt slakken waarschijnlijk, verstoppen zich nu in de aarde.

Bakje bier ernaast ingraven, dat trekt slakken aan en daar verdrinken ze dan in.
Haha wel een tip, iedere 2 dagen leeg maken, anders krijg je een hele ranzige cocktail.

3 likes

Kan nog best! Zeker kruiden, courgette, paprika en tomaat gaan nog prima nu.

1 like

Je kan ook voor sommige dingen die al gezaaid hadden moeten worden bij het tuincentrum of via via stekjes en plantjes fixen.

2 likes

Wij hebben in de tuin rondom aantrekkelijke planten allemaal dingen staan die beestjes vies vinden. Dat is een vorm van combinatieteelt.

Zelf vind ik slakken vermoorden met bier echt not done en zou het ook nooit overwegen tenzij er een ware plaag is.
Wat je wel kan doen is uien rondom je courgettes planten. Slakken haten sterke geuren zoals bieslook, ui, munt en knoflook. Courgette en ui zijn ook een veelvoorkomende combinatie in moestuinen om die reden.

2 likes

Wat zit er op mijn courgette plant?

Lijkt op meeldauw

1 like

Oh nee :frowning: Dat wordt flink aanpakken volgens internet.

Vanaf donderdag zijn er netten te koop bij Aldi voor over je fruitstruiken en -bomen!

2 likes

Bij de Action hebben ze die netten ook.

1 like

Bijna!

16 likes

Ik ben van de week helemaal lekgeprikt door een zwerm minimugjes toen ik rond de schemering in de tuin bezig was. Heb er nu nog steeds last van. Allemaal kleine, jeukende klotebultjes

Ah nee wat naar! Ik had hetzelfde, mijn hemdje was blijkbaar omhoog gekropen toen ik gebukt onkruid aan het wieden was dus heb echt een rij aan muggebulten op mijn onderrug haha :sob:

@Zomerjas wat goed je komkommers!! Is dit de eerste oogst? :heart_eyes::cucumber:

Mijn bieslook en tijm beginnen lekker te groeien! Alleen de peterselie doet nog helemaal niets. En ik heb laatst een djoeroek poeroet plantje meegenomen bij het tuincentrum, ben erg benieuwd hoe hij het gaat doen.

Nee, ik had ook al bloemkolen en prei geoogst, maar die stonden nog van vorig jaar.

Voor de rest gaat het dit jaar alleen een beetje traag allemaal.

1 like