(Moes)tuintopic

Ja ik heb helemaal geen groene vingers haha en weinig verstand ervan. Maar mijn vriend heeft veel van z’n moeder meegekregen dus ik laat het een beetje aan hem over. Maar we willen sowieso wel een mooie vlinderstruik!

Verder heb ik een hoop groente zaadjes van de AH liggen nog, dus die wil ik volgend jaar ergens gaan planten en kijken wat ervan terecht komt haha.

Ongevraagd advies maar ik zou - zeker met grotere / duurdere planten zoals een vlinderstruik - wachten tot het najaar met planten! Nu gaan we waarschijnlijk weer zo’n hete droge periode tegemoet en dan heeft zo’n plant het vooral heel moeilijk.

8 likes

Nee fijn advies juist, dankje! Vriend is teleurgesteld maar geeft je wel gelijk haha.

Denk dat we dan voor wat goedkopere plantjes gaan om het op te fleuren en dan volgend jaar helemaal los. :yum:

2 likes

Ik was een beetje bezorgd omdat er wat bloemetjes uitvielen van mijn peperplant, maar ik kom er ineens achter dat er al een best grote pepper aan het groeien is? En toen ik die eenmaal zag, zag ik nog veel meer kleine of startende:

Ben echt blij met mijn balkon nu, goeie balans tussen groen/tuinieren en zitplek.
Vorige keer dat ik ging moestuinieren namen de tomaten het halve balkon over :joy:

Mijn ontdekking qua bloemen van dit jaar is de zinnia, was makkelijk te kweken vanaf zaad (direct in pot), stevige plant, geeft duidelijk aan wanneer hij water nodig heeft. En ik heb een mix dus geeft ook veel kleur!

11 likes

Ik heb gister een knoflookextract gemaakt tegen luizen. Ik heb heb vanavond voor het eerst gebruikt en ik ging net even snel bij één van mijn planten met luis kijken en het lijkt alsof het heeft geholpen. Nu maar hopen dat ze niet naar de plant ernaast verkast zijn :smile:

5 likes

Is er iemand lid van een Herenboerderij?
Hoe gaat het bij jullie in zijn werk? Wat zit er in een pakket?

Bij ons in het dorp willen ze het opstarten, maar ik twijfel nog wat omdat we zelf ook een moestuin hebben en veel verbouwen.

Ik! Maar die van ons zit echt nog in de opstartfase. Hebben binnenkort pas de eerste oogst dus nog lastig om iets over te zeggen…
Benieuwd naar eventueel meer ervaringen hier dus! (Sorry hier heb je niet veel aan :laughing:)

1 like

Geef je het boompje plantenvoeding? Bij ons is dit ook jaarlijks zo en nu geef ik hem wekelijks vloeibare plantenvoeding + zo af en toe bemesting specifiek voor olijfbomen en elk jaar helpt dit enorm.

1 like

Oh dat ga ik eens proberen, thanks!

1 like

Geven jullie je balkon planten in de avond of ochtend water?

Of beide? Hahab

1 like

zo blij met m’n eerste dahlia :smiling_face_with_three_hearts:
Heb ook flink wat zaden van may &june in potten gezaaid en dat komt nu ook allemaal op. Helemaal gelukkig!

18 likes

In de avond. Als het blad nat is kan het verbranden in de zon, dus als je snel zon op je balkon hebt is de ochtend niet zo handig.

1 like

Mijn dahlia komt mooi op!
Ik ga mijn vierkante meter moestuin op pootjes zetten tegen de slakken. Dan om de pootjes van die kopersponzen. Kijken of dat werkt

11 likes

Gister de tuin gevuld. Grote bak kan wel wat grotere planten gebruiken maar we hebben besloten na de tips hier om dat in het najaar/voorjaar te doen.

9 likes

Er groeien tomaten op mijn balkon en ik vind het echt zo leuk. Ben echt onredelijk trots dat er iets eetbaars groeit!

11 likes

Ik heb dit jaar 3 courgetteplanten in plaats van 2, omdat het zo’n mooie zaaisels waren en ik geen afscheid kon nemen :joy:
Alleen heb nu standaard 5 tot 7 courgettes op voorraad liggen in de koelkast. Ieder gerecht dat ik maak bevat courgette en iedereen die op visite komt krijgt courgette mee. Never again

13 likes

Iemand tips voor theeblends met citroenmelisse?
Ik heb iets meer gedroogd dan ik dacht, dus ik kan denk ik een jaar, misschien 2 vooruit…

1 like

Ik heb stomme rupsjes en veel eitjes in mijn sla :rage::rage: ze gaan ook soms in het slablad

Ik heb een mini moestuintje op mijn balkon met een paar courgette-, tomaten-, en aardbeienplanten in potten. Nu ga ik eind deze week 10 dagen weg en vind het een beetje lastig om iemand te vragen om ze te verzorgen (al mijn vrienden wonen ver weg of gaan ook op vakantie). Zou er een manier zijn om ze toch in leven te houden? Ik heb bijvoorbeeld van die bollen waar je water in kunt doen en in de aarde kunt steken, zou dat voldoende zijn als ik voor vertrek nog water geef?

2 likes

Ik denk dat 10 dagen wel lang is, vooral als het in potten zit. Maar hangt natuurlijk heel erg af van het weer. Is er geen buur die een paar keer kan water geven?
Ik moet mijn aardbei en tomaten planten met mooi weer wel echt bijna elke dag water geven.

3 likes