(Moes)tuintopic

Lijkt me met tomaten vooral lastig, die hebben echt veel water nodig. Zou het er niet op wagen.

1 like

Ik zou een buur vragen of ze te verzorgen. Desnoods zet je het in het portiek/op de galerij of daar op het balkon?

2 likes

Kunnen ze naar binnen/in de schaduw? Dat helpt vast qua waterbehoefte

2 likes

Thanks allen, ik was er al een beetje bang voor dat ze dit niet zouden overleven haha! Ik ga toch maar een briefje ophangen of één van mijn buren wil doen. Dan breng ik de planten wel naar diegene toe, ik ken niemand in mijn gebouw dus ga echt niet zomaar m’n sleutel geven :sweat_smile:

2 likes

Het moestuinieren lukt mij/ons steeds beter.
De planten groeien beter, we leren meer over wat wel en niet werkt.
Alleen mijn voorliefde voor voorzaaien en maat houden, moet ik nog wat in groeien.

Zojuist zo’n 70 boerenkoolplanten gezet (toen was de ruimte vol, had er nog meer)…
Net even gegoogled, voor 4 personen heb je 16 planten nodig. Dus ik kan straks 4,3 gezin van 4 personen voorzien van boerenkool! Wij zijn maar met zn 2en, dus veel om uit te delen denk ik zo.

14 likes

Bijzonder bezoek in mijn tuin. Ik had hem namelijk nog nooit gezien maar de kolibrievlinder liet het zich lekker smaken! :heart_eyes:

54 likes

Door deze post ging ik net bij m’n vlinderstruik kijken en ik heb ook een hele mooie bezoeker gespot :star_struck: kon het bijna niet geloven haha

(Geen idee welk beestje dit is sorry)

35 likes

Yes ook de kolibrievlinder! Had hem gestuurd naar je… Haha… Prachtig he!

1 like

Ohh dan hoop ik dat jij dit jaar ook geluk hebt! :smiling_face_with_three_hearts:

En @puntjes bedankt voor de doorverwijzing haha! Zonder jou had ik hem niet gespot denk ik

1 like

Oh er zijn dus nog verschillende soorten… Leuk om te weten! Zie het nu aan de vleugels inderdaad…

1 like

Mijn volkstuin is nu echt goed op stoom, dit kwam er uit na 2 weken vakantie :smiling_face_with_three_hearts: dahlias zijn echt traag dit jaar, zeker de helft van de soorten bloeit nog niet. Maar door de regen hebben ze wel een goede groeispurt gemaakt. Nieuw dit jaar is ridderspoor, leeuwenbekjes en limonium, die doen het echt goed. Gladiolen zijn qua kleur ook echt een succes (wit met lichtgeel) nadat ik vorig jaar echt alleen maar heel lelijke oranje, rode en donkerpaars had. Grassen zijn gek genoeg op 1 soort na allemaal niet opgekomen, ik twijfel bijna of ik het wel gezaaid heb. Phlox Creme Brulee is ook niet helemaal gelukt, ik vond 1 plantje ergens verstopt onder een berg calendula. En ik heb dus veeeeeeel te veel calendula uitgeplant, die bloeit zo uitbundig. Rudbeckia is ook wat karig gegroeid, volgens jaar meer uitplanten want het is wel echt een lievelings van mij. En de juffertje in t groen heb ik op een verkeerde plek gezaaid (tussen 2 hoge bloemen in) dus die doet ook weinig dit jaar.

En het eeuwige mysterie met zinnia’s: ik plant alleen maar pastel en lila en zalm en dat soort gezellige kleuren, en wat ik oogst is wit, rood en oranje :crazy_face:

45 likes

Een overbuurman kwam net naar me toe dat hij het zo leuk vind dat ik echt iets gezelligs van mijn balkon maak en dat de vorige buren niks deden en alles potdicht hielden. Hij zij ook dat hij gelijk al tegen zijn vrouw had gezegd dat ik echt een betere buurvrouw ben :smiling_face_with_three_hearts:

Ik dacht eerst even dat hij kwam menspleanen dus dit was echt leuk om te horen!

23 likes

Ik kwam even bij mn volkstuinbuurman thuis en moest zo lachen om zn tuin. Hij heeft op de volkstuin echt een fantastisch nette tuin waar superveel groente uit komt. Geen spatje onkruid te vinden. Thuis heeft hij 0 planten en z’n tuin is 100% gevuld met tegels :joy: :joy:

8 likes

Misschien vinden jullie het leuk te zien wat ik deze week heb geoogst? Ik heb geen eigen moestuin, maar ben lid van een CSA, waar je voor een jaarbedrag per persoon wekelijks kan oogsten wat je nodig hebt. Ze hebben ook een bloementuin.

Venkel (is van de foto gevallen), prei, kropsla, kleine rode kool, chiogia bieten, de allerlaatste augurkjes, kleine aubergine, courgette, groene tomaten (voor tomatenchutney), groenselderij, peterselie, basilicum.
En een veldboeket!
Heerlijk was het vandaag met de zon. Ik dacht dat het zou regenen vandaag, maar nauwelijks een spatje gezien en wel veel zon!

26 likes

Allerlaatste augurken?? Bij mij komen ze nu pas aan de plant! Wat grappig.

Heb je een fijn recept voor tomatenchutney?

Ja, het bed wordt nu geruimd. De grote joekels zijn eruit gehaald door de beheerders en die liggen bij de entree in een bak. Maatje zure bom zeg maar. Ik ben het hele bed nog even door geakkerd voor de kleine achterblijvers, maatje cornichons. En dan is het op. Maar de tomaten zijn bij ons nog niet rijp en ook de courgettes moeten nog komen. Het is bij ons allemaal wat later dit jaar!

Dit vind ik het fijnste recept voor tomatenchutney (ik hou niet zo van dadels en vijgen etc in zo’n recept):

Ik doe er zelf nog wat verse gember bij voor de frisheid.

4 likes

Oh nee, ik ook niet! Dankjewel!

4 likes

Tuincentrum is ook niet helemaal de juiste plek om te zijn. Die planten zijn vaak gemaakt om op het moment van verkoop er leuk uit te zien.
Wat random dingen die in me opkomen:
-YT Kanaal van Tuinmanieren
-het eerste jaar dat je iets aanlegt moet je het goed wieden
-ga naar een kweker ipv tuincentrum
-loop eens een rondje over een volkstuinencomplex, zoals (voorbeelden in Amsterdam) die in het Westerpark of Nieuwe Levenskracht in de Watersgraafsmeer. Maak foto’s van wat je leuke planten vindt

6 likes

Ik denk dat het goed is om te onthouden dat je zulke dingen niet in een keer kan leren, daarin moet je niet te streng zijn voor jezelf. In de tuin leer je veel door het gewoon te doen. Ik heb bijvoorbeeld een aantal zonplanten in de schaduw staan die het geweldig doen. Begin eens met een van de plantenbakken of desnoods een pot met een leuke plant erin. Ik vind in deze periode meerjarige asters, margrieten, dropplanten en zonnehoeden heel leuk.

Zelfs als je alles goed doet bestaat er een kans dat de plant last krijgt van ongedierte, schimmels etc. Veel planten kunnen ook nog eens goed tegen een stootje, er is dus best wel wat ruimte om te experimenteren met snoeien. Ik snoei de kattenkruid, salie, rode valeriaan en akelei na de eerste bloei bijna volledig tot aan de grond en die groeien gewoon hetzelfde seizoen weer terug :smile:

Als je er echt niet uitkomt is het ook nog een optie om een tuinplan te kopen, die gebruik ik ook graag als ik zelf niks meer kan bedenken

3 likes

Ik zou het gewoon laten en volgend jaar die hommelburcht weghalen. Met begroeiing waar nectar in zit steun je de hommels en bijen ook. Volgens mij overschatten mensen de overlast van wespen vaak. Geef ze zoetigheid op een andere plek en ze komen nauwelijks naar je toe

5 likes