Het is helaas maar ongeveer een vierkante meter maar dat ziet er wel echt geweldig uit zeg
Wij zijn onze tuin aan het verbouwen, en ik heb een klein stukje gereserveerd voor moestuin (eerst eens even kijken of ik het wat vind haha). Ongeveer 60cm breed bij 2m lang. Ik heb echt 0 idee ervan en kwam via google op makkelijke moestuin terecht, zij hebben dan die bakken, zadenmixen, de app met informatie etc en het ziet er zo chill uit om daarmee te beginnen zodat alles âgeregeldâ is, maar ik vind het ook super duur. Ik ben aan het denken of ik zijn boek zal bestellen en het dan zelf zal proberen na te doen. Las in het topic wel goede ervaringen met het boek toen ik de zoekfunctie gebruikte. Zijn er mensen hier die volgens die methode werken en hebben jullie dit dan zelf allemaal opgezet of wel alles via de site besteld?
Ik vind dat soort bakken echt zwaar overpriced. Als de grond een beetje redelijk is kun je ook prima rechtstreeks in de grond zaaien/planten. Desnoods hoog je het een beetje op. 150 euro voor een bak van 66x66 met wat sla zaadjes is echt heel duur imo. Het schrikdraad voor slakken is misschien wel chill, maar je overleeft het ook wel zonder.
Je kan bij het tuincentrum ook al kleine sla plantjes kopen, dan hoef je zelf niks te zaaien. Ik vind dat een makkelijke manier om het te proberen. Kost niks en kan bijna niet fout.
Het is nu overigens wel laat in het seizoen om nog te starten
Ik ben volgens het principe van de makkelijke moestuin gaan tuinieren toen het nog niet zo belachelijk duur was. Niet in bakken of met speciale mix maar gewoon volle grond hokjes van 30x30cm gemaakt.
Het idee komt oorspronkelijk van Mel Bartholomew. Als je zoekt op âSquare Foot Gardeningâ kan je al heel wat info vinden.
Het is nu wat laat in het seizoen maar eigenlijk is dat een perfect moment om te beginnen met alle voorbereidingen zodat je in het voorjaar goed van start kan. Straks in oktober knoflooktenen de grond in. Vergeet ook een compostbak niet, ik weet niet hoe je tuin er nu uit ziet maar als daar groenafval uit komt dan kan je dat wellicht gebruiken.
Leuk! Ik zou kijken naar Floors Moestuin, ze heeft ook boeken en een (betaalbare) online cursus. Heb zelf ook ooit zoân vierkantemeterbak gehad maar vond het geen voordeel hebben en het is duur. Zaadjes hoef je ook niet van hun te hebben imo, om te beginnen is wat ze gewoon standaard bij het tuincentrum verkopen echt prima.
En zoals gezegd, het seizoen om nu nog te zaaien loopt wat op zn end voor veel dingen. Het begint ongeveer in het vroege voorjaar.
Iemand een leuk/lekker recept voor zoân 2,5 yoghurtemmer tomaten?
Ik heb al redelijk wat soep in de vriezer, dus weet niet zo goed wat ik er verder mee kan maken.
Passata een basis voor saus?
Ragu alla bolognese gaan ook veel tomaten in
Ik ben aan het kijken naar knoflook en uien om dit najaar te planten en er is zo veel keuze! Hebben jullie aanraders?
Een voorraad van deze saus met tomaten maken. Kun je zo invriezen en op een later moment de (vega) kip toevoegen!
Hier is de tomatenoogst ook gigantisch. Ik heb al tomatensaus gemaakte en tomatenjam. Op mijn lijstje staat nog ketchup en salsa. Evt drogen en de cherrytomaatjes wil ik misschien bij mijn moeder in de sous vide gooien met kruiden. Dan heb je daarna gegaarde tomaatjes die heel lekker zijn bij bv vis.
Ik kreeg tomatenplantjes van mân vader maar daar komen juist amper tomaten aan. Maar ik vermoed dat dat komt omdat hij snoeptomaatjes uit de supermarkt gebruikt heeft. Volgend jaar koop ik zelf wel tomatenzaadjes, had me er zo op verheugd!
Dit jaar heb ik bedacht dat de vlinderstruik eigenlijk te groot is voor onze tuin en dat ik hem wil vervangen. Hij zou hooguit 1,5 meter worden maar groeit zelfs met stevig terugsnoeien elk jaar tot 2,5 meter. Maar nu heb ik dit jaar dus iets te enthousiast gestekt en zit ik met nog 3 dezelfde vlinderstruiken opgescheept rip
Dat wordt weer weggeven
Heb je inmiddels al iets uitgezocht/gevonden? Ik wil hier ook mee aan de slag. Kwam laatst een video in mijn aangeraden videoâs op youtube voorbij en nu helemaal enthousiast haha (deze https://youtu.be/NmIwGOkV4uY?si=-gj1-PUbEP6qBmT1 )
Een vriendin heeft een volkstuin en daar dit jaar knoflook gezet uit de supermarkt en die had nog geen opbrengst, maar ze had ook wel laat gezaaid zei ze. Uien heeft zij ook gewoon uit de supermarkt gedaan en die gingen wel goed.
Ja ik heb inmiddels wat verschillende dingen bij vreeken besteld. Knoflook uit de supermarkt schijnt ingespoten te zijn met een bepaald enzym waardoor het minder goed uitloopt. Geen idee of je dat merkt maar ik heb onder andere een pakket met vijf soorten Franse knoflook gekocht, leuk om te kijken of ik ĂŒberhaupt verschil kan proeven. En qua uien heb ik voor poot uitjes gekozen, die kunnen overwinteren. Dan als laatste nog zaadjes voor sjalotten voor in het voorjaar als ik het goed begrepen heb.
Mijn roos groeit en bloeit altijd goed. Ik was net de dode takjes en uitgebloeide bloemen aan het weghalen. Ik zag een nieuwe scheut (geel) zitten, maar het komt tegen de oudere scheut (rood) aan. Ik twijfel of ik de weg moet vrij maken voor de nieuwe scheut. Iemand een idee?
Waar begin je als beginner (ik zie de makkelijke moestuin voorbij komen bijv.) Hebben jullie leuke YouTube tips? Hoeft niet persĂ© introductie achtig te zijn, ook van mensen die een moestuin/farm etc. hebben en daar vlog achtige videoâs over maken zou leuk zijn. Leuke boeken over de basics?
Aangezien ik niet in NL woon, maar in de tropen, kan ik uiteraard weer hele andere dingen planten Ă©n het hele jaar doorđ We hebben net een huis met meer dan 2000m2 grond gekocht dus canât wait!
Mijn zonnebloemen beginnen eindelijk uit te komen Had een soort gekozen die niet hoger dan 2 meter zou worden zodat de buren er geen last van hebben, maar volgens mij ben ik die 2 meter wel voorbij
Er zitten nu nog iets van 20 bloemen ofzo in knop, kan ik die ook er nu al af knippen en op een vaas zetten? Of zullen ze dan niet uitkomen?
Die knoppen zou ik niet afknippen, pas als ze bloeien. Dan gaat je plant ook weer energie steken in het laten bloeien van de andere knoppen
Ik heb mijn tuin best verwaarloosd door een heel druk jaar. Zo stom, ik was juist zo trots op mijn tuin (en het werkt ook nog eens stressverlagend om in de tuin bezig te zijn). Maar ik heb nu donderdag en vrijdag vrij genomen om lekker in de tuin te werken.
Mijn hibiscus en hortensia groeien in elkaar maar in september kan je verplaatsen. Ik wilde Jasmijn voor de container laten groeien maar verder ook niets mee gedaan⊠en de klimop neemt mijn tuin bijna over. Ik heb dit jaar 1 appel en helemaal geen peren, vorig jaar wist ik me geen raad met de grote oogst en heb ik superveel weggegeven zelfs. Maar goed, morgen maar eens flink aan de slag en hopelijk komt het plezier dan vanzelf weer terug
Als iets vergevingsgezind is qua verwaarlozing dan is het een tuin vind ik. Beetje bij beetje weer oppakken en alles op zân tijd. Voor de natuur is een verwilderde tuin ook tien keer fijner dan zoân geasfalteerd crematorium dus no worries en ik zou goeie before en after fotos maken voor extra voldoening!