(Moes)tuintopic

Het was even geduld hebben (hij leek vorige winter dood, helemaal gesnoeid, is de hele zomer groen geweest maar pas eind oktober kwamen er voorzichtig knoppen in), maar mijn chrysant is beginnen te bloeien!

Zo leuk aan tuinieren als iets wat je eigenlijk al opgegeven hebt, toch nog helemaal terug groeit :smiling_face:
En zo fijn om nog een bloemig balkon te hebben in deze tijd!

Had vorige maand deze ook gehaald, Struikveronica/Hebe, hele mooie kleur paars is die:

8 likes

Zijn jullie al bezig met bedenken / plannen van de (moes)tuin? Ik ga vandaag en morgen bedenken wat ik allemaal wil groeien, qua groenten / fruit maar ook bloemen en wat ik op mijn moestuin wil en wat in de tuin thuis gaat. En dan ga ik per week opschrijven wat ik wanneer moet zaaien want anders gaat dat niet goed haha en zaad bestellen wat ik nog niet heb of niet meer heb. Echt heel veel zin in en ik wil een groene asperge bed aan gaan leggen en een paar pioenrozen planten.

4 likes

Hebben jullie een tip voor een boek over tuinieren? Geen moestuin dus.
Wij hebben sinds deze zomer een tuin en mijn man wil graag groene vingers krijgen. Hij heeft er nu ongeveer 0 verstand van, dus het moet echt voor beginners zijn.

2 likes

Ik heb deze, die vind ik zelf leuk (maar is wel in engels). Superhandig dat er gewoon met duidelijke foto’s uitgelegd word hoe je bijv moet snoeien en er staat echt vanalles in.

Ze hebben ook een NL versie zie ik!

Oh en ook deze: Tuinieren doe je zo, Royal Horticultural Society | 9789461432513 | Boeken | bol

Dank je wel!! Hier kom ik (en hij hopelijk ook) wel mee uit!

1 like

Ik heb een schoonvruchtplant online besteld (was een cadeau en niet meer op voorraad bij het tuincentrum), die zag er zo uit op de site:

Ik kreeg dit :cry:

Ik snap dat ‘ie nog moet groeien (ik kocht ook 20-40 cm dus de grootte is het probleem niet) maar is zo kaal normaal of ben ik opgelicht?

1 like

Het is winter?

24 likes

Volgens mij bloeit deze tot en met november dus nu is ie wel zo goed als klaar. In het voorjaar na de vorst moet je deze snoeien las ik en ik denk dat hij dan wel mooi uitloopt. Het gaat er meer om hoe de wortels er nu uitzien maar ik denk niet perse dat je genept bent hoor!

1 like

Dankjewel! Gelukkig :blush:

1 like

Eindelijk de bloembollen in de tuin gezet. Zouden het nog wel moeten gaan doen maar dan wat later. Ben benieuwd!

En ik heb dahlia knollen besteld, die komen in maart.

9 likes

Yes, zin in het nieuwe tuinseizoen! Ik heb mn zaden al een tijdje geleden besteld en de dahlias ook, dus ik heb momenteel niet zo veel te doen. Ik heb een poging gedaaan tot winterzaaien, maar ik heb in huis geen goede plek om het neer te zetten (veel te warm) dus dat is niks geworden.
Mijn man is nu een kas aan het bouwen, echt een droom om eindelijk een kas in de tuin te hebben! Hopelijk is het voor maart klaar en kan ik dan daar gaan voorzaaien.

13 likes

Je zou buiten kunnen winterzaaien, in ziplockzakjes of plastic flessen. Kijk maar eens op youtube. Ik vind het altijd leuk om te doen en kost niet veel qia geld, ruimte en moeite.

1 like

Welke soorten zaai je? Vind het zo leuk om bij anderen te zien :star_struck: kijk je ook graag reveals op YouTube? Haha

Ik kwam toevallig deze foto van vorig jaar tegen en kreeg meteen zin om vandaag weer te zaaien

6 likes

Oh heerlijk, wat had je hier in zitten en hoe ging het? Ik doe meestal wat vaste planten en snijbloemen maar wil dit jaar ook kijken of het lukt met groenten. En ja heerlijk om hier videos over te kijken!

1 like

Welke groentes vinden jullie dat er goed lukken in nederland
Zelf had ik wat wel gelukt was:
Sla
Tomaten
Groene bonen
Radijs
Courgette
En kruiden
Oja en boerenkool. Die deed het super

2 likes

waarschijnlijk zoeken jullie allang geen boek meer haha maar ik wil deze tippen als iemand nog op zoek is naar een boek voor beginners!

4 likes

Ughh ik ben boerenkool in pot aan het kweken op mn balkon, maar hij groei(de) echt amper!

Wat wel goed in pot ging:
Spinazie
Tomaten
Snackkomkommer
Sla (maar komen veel rupsen op)
Aarbeien
Tatsoi (maar ook veel rupsen)
Kruiden
Pepers
Dat was alles denk ik wat jk heb uitgeprobeerd

1 like

Bietjes, wortels, aardappel, pompoen, aardpeer.

Aardbei gaat ook goed en is niet moeilijk.

1 like

Aan fruit doen bij mij aardbeien het maar ze zijn eigenlijk nooit lekker. Geen idee waar dat aan ligt

Zelf heb ik wel altijd
Bramen
Loganberry
Bosbes
Framboos die doet het echt super
Kruidbes
Wijnbes

1 like

Misschien een andere soort proberen? Ik had een pakket bij aardbeiplantje.nl gekocht met een mix van kort en doordragend en die waren allemaal erg lekker.

Frambozen vind ik niet fantsstisch gaan, vind elke keer de oogst maar karig van wat ik heb staan.

2 likes