(Moes)tuintopic

Bij ons doet die het echt tot aan oktober steeds weer een nieuwe lading
En wijnbessen zijn echte aanraders, zo heerlijk

2 likes

Die ken ik niet, leuk om eens te proberen! Bramen zijn al wel een paar jaar een dikke hit. Heb ooit eens 2 doornloze bramen bij de intratuin gekocht en die doen het echt supergoed. Kruisbessen gaan ook heel goed in mn tuin. Blauwe bessen nog wat minder, die ga ik op een andere plek zetten dit jaar want mn kruisbessenstruiken worden te groot.

Wat wel goed ging: gevlekt bosliefje, klaproos, bijenbrood, wilde cichorei, ijsbloem, korenbloem, viooltjes, kantbloem, siererwt, lupine, papierbloem, leeuwenbekje, haagbloem

Wat minder ging: ridderspoor, goudsbloem, strandkruid, vlambloem

Vond vooral de haagbloem fantastisch, die werd giga en was veel te klein voor de bloempot :joy: dat is de blauwe linksvoor:

Volgens mij is het voor groenten ook top inderdaad, welke groenten ga je proberen? Ben benieuwd hoe het bij je verloopt dit jaar!

7 likes

Ja ik! Sinds april een cochin, een zijdehoentje, en een padua, allemaal krielen. De padua is heel schichtig, de andere twee behoorlijk tam. We hebben een hok met een kleine ren, maar daarvan staat vrijwel altijd het deurtje open, zodat ze lekker door de tuin kunnen scharrelen. Ze hebben inmiddels allemaal kuilen in het gazon gegraven :see_no_evil:, maar ze zijn wel heel gezellig, en leggen lekkere eitjes!

1 like

Ik heb zwelf geen kippen maar wel oppaskippen. Geen idee wat voor ras het is maar ze hebben een enorme ruime ren. Dat was ooit gras, nu is er geen sprietje meer te bekennen en is het ƩƩn grote modderboel dus ze lopen nu los in de afgesloten tuin, anders gaan ze zich echt vervelen.

2 likes

Ja wij hebben 6 Fries Hoen in een grote aparte ren. We hebben 3 zilverpel en 3 geelwitpel, erg mooie beestjes.

1 like

Wij hebben nog geen last gehad van bloedluis. Ik check bij het schoonmaken altijd even goed de hoekjes in het hok, ik heb alle kieren ingesmeerd met diatomeeƫnaarde, en ik leg ook wat tabaksstelen in het hok. Geen idee of deze dingen echt helpen, maar tot nu dus nog geen problemen!

1 like

Ik heb dit toevallig vorige week gedaan! Helemaal plan gemaakt.
We hebben al een stuk of 50 fruitbomen dus dit kan er ook ngownel bij. Hebben een grote tuin maar loopt heel schuin dus even bedenken hoe dat handig is. Met trapjes of platte stukken uitkiezen?

Dit was een eerste opzetje :sweat_smile: zat echt met boeken erbij te plannen en na te denken. Heb er echt zin in. Sowieso zin in voorjaar. Nu de sneeuw nog weg…

5 likes

Nee ze hebben nu alle drie een winterstop, ben benieuwd wanneer ze weer gaan leggen!

1 like

Oh wij kregen een hele grote ren bij het huis dus er is echt ruimte zat, ze scharrelen eindeloos in het rond in de ren. Ze houden erg van herfstbladeren, dat geef ik ze! Soms laat ik ze los in de tuin als ik er ook ben, is heel gezellig. Zodra het schemert gaan ze wel direct terug en op stok.

Verder vind ik zo’n grote drinkton met nippels fijner dan die bakjes die je op de grond zet, die laatste worden steeds vies.

MIjn buren hebben kippen. Geen haan. Er zijn dagen dat ze echt superveel lawaai maken, dus daar zou ik wel rekening mee houden.

1 like

Wij gaan verhuizen over een paar maanden, de tuin die ik nu heb vind ik super mooi, 10 jaar hard aan gewerkt. En we gaan echt naar een bejaardentuin met alleen maar grote struiken.
Alle bolletjes die nu opkomen in mijn tuin wil ik het liefste meenemen. Heeft iemand daar ervaring mee, met het uitgraven van bloembolletjes? Kun je die gewoon na het bloeien uitgraven en dan drogen (?) Of in ieder geval buiten de grond bewaren?

Ja kan, het liefst pas na het afsterven van het blad.

1 like

Je kunt bollen het beste verplaatsen nadat ze zijn uitgebloeid, omdat je dan nog kunt vinden. Maar het is wel belangrijk om het groen eraan te laten. Als je ze dan niet meteen weer in de grond kunt zetten, dan kun je de meeste bolletjes wel laten drogen maar bijvoorbeeld sneeuwklokjes gaan daar niet goed op. Die kun je beter in een aardappelkistje in grond bewaren.

1 like

Ik ben mn tuin aan het verbouwen en moest de afgelopen maand veel bollen verplaatsen. Ik heb sneeuwklokjes gewoon met met een laag grond weggegraven en in een bak gedaan (plastic ikea bak met wat gaten in de bodem geboord voor de afwatering). Ze zijn gaan bloeien dus dat gaat goed denk ik. Tulpen en narcissen die opkomen heb ik verplaatst naar andere plekken in de tuin en potten en die groeien ook goed door. Ik zou afhankelijk van wanneer je gaat verhuizen evt nu al een deel uitgraven en in potten of bakken doen doen.

4 likes

Oh goed om te horen! We gaan midden in de zomer over, dus het gaat even plannen worden denk ik. Misschien doe ik ook alleen mn echt mooie bollen, krokusjes etc heb je zo weer gekocht en doen het vaak wel goed

1 like

Nee hoor! Tomaat kan al. Wel even checken of het genoeg licht krijgt

2 likes

Wat een leuke cursus zeg! Gelijk doorgestuurd naar kennissen.

1 like

Ik zag vanochtend ineens dat m’n tulpen opkomen :tulip: (maar toen bedacht ik me ineens, is dat niet te vroeg?)

2 likes

door dit zachte weer is het heel logisch, bij mij ook al het geval. Tulpen zijn zoiezo vroegbloeiers dus opzich is het ook helemaal niet raar. Enige waar ik bang voor ben is dat we net zoals vorig jaar in maart of april ineens weer een week vrieskou gaan krijgen.

3 likes