Hier ook al! Krokussen en de tulpen. Denk - met de voorspellingen in acht nemende- dat dit wel goed komt. Moet wel zeggen dat ze niet overal zijn opgekomen, wij hebben een vrij grote en open voortuin, hier dus niet en de wat beschuttere achtertuin op het zuiden dus weer wel.
Ik heb vanochtend weer de eerste zaadjes binnen gezaaid, ben erg benieuwd
Leuk!!! Mijn eerste paprika’s, pepers en aubergines komen ook al op.
De brunnera is mijn favoriete plant in de tuin en vorig jaar heb ik 'm voor het eerst gescheurd (vond ik heel spannend op de een of andere manier )
Nu zijn het dus twee brunnera’s geworden! Word daar helemaal gelukkig van haha
Zo zien de bloemetjes eruit als ie bloeit:
En daarna krijgt ie hele mooie, grote bladeren:
De slakken laten deze blaadjes met rust dus het is ook nog eens een goed alternatief op hosta’s
Helaas geen groene vingers hier maar wil mn peuter wel bewust gaan maken van de tuin en alles wat er groeit en bloeit. Nu wil ik een mini moestuin gaan starten met hem maar lijkt het mij ook leuk om nog wat te starten met hem wat hij ook binnen in potjes ziet groeien. Wat zou op dit moment kunnen en dat we eventueel gaan overpotten naar een moestuinbak ?
Sugar snaps?
@mercurysummer ja ben ik ook dol op, prachtig! Ik heb al wat eerste bloemetjes gespot
Tonnetjes doen het binnen vaak goed en boontjes lukken vaak ook.
Wat ik heel leuk is voor een peuter zijn kruiden en tuinkers, omdat je hier echt dagelijks verschil zoet en het eigenlijk altijd lukt
Zonnebloem
Je begint met veel dingen met binnen voorzaaien, om het vanaf half mei (als het buiten niet meer vriest) buiten uit te planten. De ‘grotere’ groenten die aan een plant groeien en daarna plukt, zoals een courgette, tomaat of pompoen, zaai je eerst binnen in een klein potje om het daarna buiten uit te planten. Deze planten kunnen ook niet tegen nachtvorst dus je moet binnen beginnen. Dingen waarvan je de hele plant van eet zeg maar (spinazie, wortels, bietjes etc) zaai je direct buiten (het is geen doen om spinazie plantje voor plantje uit te planten, en die groenten kunnen een nachtje vorst wel hebben of hebben kou nodig om te groeien).
Tomaten zijn best lastig, die zijn gevoelig voor regen en je moet de plant echt onderhouden. Een courgette is foolproof, maar de plant is wel wat groter (je hebt ong 1m2 nodig). Pompoenen hebben veel ruimte en mest nodig. Boontjes oid zijn vrij makkelijk, maar moeten kunnen klimmen dus je moet een rekje bouwen (is heel makkelijk van een paar bamboestokken). Sla is ook vrij makkelijk. Wortel of radijsjes zijn ook goed te doen. Radijsjes zijn al snel te oogsten, wortels duren wat langer (ong 3 maanden tussen zaaien en oogst)
Je kunt ook zonnebloemen doen. Super foolproof, voor een kind leuk om naar te kijken, je kunt ze plukken en in een vaas zetten of laten staan zodat de vogels de pitten kunnen opeten.
Wat leuk al deze tips! Ga hier zeker wat mee doen!
Wij hebben vroeger op school eens bonen geplant die je later mee mocht nemen naar huis. Gewoon in een standaard groentepotje, niks fancy’s. Ik weet nog dat ik dat heel fascinerend vond, en is heel eenvoudig om te doen. Maar ook tomaten zijn heel eenvoudig, heb ik jaren gewoon met tomaten uit de winkel gedaan. Eerst binnen en daarna in een pot buiten.
Spinazie doet het ook super. Tomaten heb ik altijd volop, peultjes, courgette gaat lekker, verschillende slasoorten, bieslook, salie, munt, aardbeien, aardappels, wortels
Zo nou! M’n vriend heeft een paar dagen geleden een verse doperwt in de aarde gestopt en dat is al een dikke bonenstaak!
Zo een middag flink aan de bak geweest!
Pluksla en andijvie gezaaid in de kas, grond daar weer opgefrist en bonen voorgezaaid.
Op zolder staan 3 zaaitrays klaar met tomaten, paprika’s, pepers, aubergines, courgettes en pompoenen.
Het seizoen is eindelijk van start!
Oh heerlijk! Ik heb ook al mn zaden uitgezocht en ga aankomende week beginnen met zaaien. Zo veel zin in
Er zit een enorme hommel op m’n balkon!
Insecten zijn zeldzaam want ik woon een paar verdiepingen hoog en boven een parkeerplaats, ik heb alleen veel bladluis :’)
Dus genieten dit
Mijn perenboompje heeft voor het eerst een heleboel knoppen, hopelijk komen er veel bestuivingen!
Mijn ‘nieuwe’ pruimenboom (2 jaar geleden geplant) had vorig jaar 1 knop en ik ben nu steeds aan het checken hoeveel knoppen er nu in komen
Is er al wat te zien? Ik was helemaal verbaasd dat het er zoveel waren, ik dacht eerst dat het gewoon blaadjes waren, maar zijn echt knopjes
Ik heb ook sinds 2 jaar een pruimenboom maar die doet ook niet zoveel. Vorig jaar had ik 5 puimen oid. Hopelijk dit jaar wat meer