(Moes)tuintopic

Ik wil ook graag een moestuintje beginnen op mijn balkpn dit jaar! Ben alleen net verhuisd en heb nu een balkon op get noorden, dus het is wel even zoeken ik dan wil zaaien. Heb nog tomatenzaadjes liggen dus ga die sowieso ook maar proberen en dan kijken of het wat gaat worden.

Boontjes zijm heel dankbaar en doen het bij mij op elke plek en zowel in potten als volle grond

2 likes

Kheb dus net de roos in ons nieuwe huis gesnoeid maar het ziet er niet uit :joy: Ik las ergens dat je een roos tot 10 cm kort kunt wieken maar dit is al een hele oude en dan blijven er alleen bruine stammen over? Dus ik durfde niet en nu heeft ie een hele rare vorm

Dat kan volgens mij wel gewoon. Onze buurvrouw doet dit ook elk jaar (dus dat er alleen nog dikke bruine stammen overblijven) en zij heeft elk jaar weer een prachtige struik!

2 likes

Ja dat kan dacht ik wel, in het ‘oude hout’ snoeien. Je kunt eens kijken op YouTube bij Tuinmanieren, vind ik altijd fijne filmpjes en die man heeft ook video’s over rozen snoeien.

1 like

Zaaien jullie ook bloemen en planten? Of vooral groenten? Ben niet zo bekend met dit topic maar kan begrijpen als de focus hier vooral op moestuinen is. Ik zoek nederlandse mensen om over tuinieren en bloemen kweken (is een groot woord :joy: voor de bakjes in mij cold frame) te praten/leren. Op social media vind ik vooral veel Britse aansluiting en mijn eigen fam/vrienden zijn niet zo gek op tuinieren als ik. Mochten jullie nog tips hebben, lemme know! :blush:
(Edit: spelling)

2 likes

Ja zeker! Inspirerend om te volgen vind ik studio May & June en Angelo Dorny. Ga nu voor het 3e jaar zaaien, eerste jaar vooral eenjarige bloemen gezaaid, vorig jaar ook groenten/kruiden voor een moestuintje en dit jaar voeg ik er ook wat vaste planten aan toe zodat ik er wat langer dan een jaar plezier van heb ;-).

2 likes

Ja hoor dat word hier ook gepost. Volgens mij had @itakepictures vorig jaar foto’s gedeeld van haar boeketten bloemen uit eigen tuin! Weet je al een beetje wat je zelf wilt gaan zaaien?

1 like

Ja ik heb voor 95% bloemen, en een klein beetje fruit en groente. Leuk om te volgen vind ik May & June, Plukatelier, no supermarket flowers, plukbloem.nl, tuinkabouterchrisje, doityourselves.nl en als je eenmaal in dat algoritme zit vind je nog heel veel kleine accounts van mensen met een bloementuin

5 likes

Ik heb zo hard gewerkt vandaag in de tuin. Gesnoeid, alle tuinmeubelen afgenomen, onkruid verwijderd ( ook tussen de tegelsđŸ˜«), viooltjes in de potten. Heb nu helemaal zin om morgen in de zon een kopje koffie te gaan drinken in m’n verse tuintje.

Enige minpunt; die groene aanslag op de terras tegels :sob: Vandaag met groene zeep en een bezem geprobeerd te schrobben, hielp echt onvoldoende.
Ook de poot / verzwaring van de parasol is helemaal groen uitgeslagen ( normaal dus grijs).
Iemand de gouden tip? Liever geen HG maar dat spreekt voor zich.

5 likes

Heb je de groene zeep laten intrekken? Ik las ergens dat je het een half uurtje moet laten en dan schrobben, misschien dat dat nog uitmaakt. Mijn tuinmeubel heb ik vorig jaar niet meer spierwit gekregen maar wel behoorlijk schoon op die manier.

3 likes

Mijn cold frame staat nu vrij vol met zaailingen. Ik heb een paar dingen in de herfst gezaaid (korenbloemen, scabiosa, ridderspoor, gypsophila) en afgelopen weken/dagen is daar steeds meer bijgekomen. Ik heb nu o.a. leeuwenbekjes, lathyrus, rudbeckia, lavatera, phlox blabla staan. En binnen voor het raam staan trays met nog te ontkiemen zaden! Als ik er naar kijk ben ik heel blij en content maar ook een ‘waar de fack ga ik alles laten’ :joy:

3 likes

Ik ben echt een noob wb zelf kweken maar weet niet zo goed hoe nu verder. Dit zijn zonnebloemen en radijsjes. Ik begrijp dat ik de radijsjes moet uitdunnen maar zet ik ze al over in een pot, een grotere kweekbak, al in de grond ? En hetzelfde met de zonnebloemen ?

Edit: gok niet in de grond overigens ivm evt kou dat nog kan komen
En wat betreft dat uitdunnen, hoe ver doe je dat? Mag je een paar stekjes in een pot doen bijv?

1 like

Radijsje hoef je niet voor te zaaien, die zaai je normaal gesproken rechtstreeks in de grond, kan vanaf maart.

Overzetten naar volle grond wordt een klusje. Je hebt ze namelijk heel dicht opelkaar gezaait. Als je er één uithaalt is de kans groot dat je van de ander de wortels beschadigt. Je kan daarom het beste de sterkste uitzoeken (die met het grootste blad, niet perse de langste! Want je wilt geen lange slungels, je wilt sterke plantjes). De andere plantjes rondom het sterke plantje afknippen tot de grond. De wortels laat je gewoon zitten, dan is de kans het grootste dat je het sterke plantje niet beschadigt.

Daarna eerst de radijsjes laten afharden (laten wennen aan de buitentemperatuur) voordat je ze overzet. Dat duurt meerdere dagen, telkens wat langer buiten. Vervolgens de sterke plantjes eruit scheppen met wat grond eromheen en dan overzetten in de grond.

Wat betreft de zonnebloemen: die kunnen nog niet naar buiten. Die kan je het beste vanaf het begin voorzaaien in een potje maat P9. En dan 1 pit per potje, zodat ze genoeg ruimte hebben.

Lastige is dus dat je de zonnebloemen nog niet naar buiten kunt doen, de radijsjes in de zelfde bak ziitten en die moet je naar buiten doen om te laten afharden. Dus eerst de zonnebloemen overzetten naar grote potjes.

Tip: download de app Makkelijke Moestuin. Die begeleiden je stap voor stap. Ook al heb je niet letterlijk hun type zaden. Je krijgt wel een goed idee van ‘hoe het moet’.

4 likes

Thnx voor je uitgebreide antwoord!! Ik ga de app downloaden.

1 like

Landelijke Compostdag op 23 maart 2024.

Ik geloof niet dat mijn gemeente mee doet, maar misschien heeft één van jullie hier iets aan!

5 likes

Ja, heb het vandaag nogmaals gedaan en de zeep nu zeker 40 min laten intrekken, werkte inderdaad wel echt beter (thanks!).
Maar op sommige plekken nog steeds niet weg :disappointed:

Ja ik zie allerlei knoppen maar het kunnen ook nog blaadjes zijn denk ik?? Ik hoop zo op fruit uit deze boom deze zomer :smiling_face_with_three_hearts:

Verder heb ik geverticuteerd dit weekend en echt hele plaggen mos uit onze voortuin getrokken! Volgende keer ga ik wel een machine huren denk ik, want ik vond het wel heel veel gedoe om alleen het mos te verwijderen en niet het gras.

Hoi,
Ik heb 3 tuinen sinds we een huis gekocht hebben en in de voortuin en achtertuin komt van alles op, heel leuk!
Maar ik weet van sommige dingen niet of het onkruid is, en of ik het dus weg moet halen nu.
We gaan pas in het najaar echt wat aan de tuin doen trouwens.

onkruid?

Is dit onkruid?

En wat zijn deze planten?

En nog een vraag, als ik plukbloemen plant kan dat dan in eerste instantie in een pot en dan in 't najaar omzetten naar de tuin? Want dan hoef ik niet nu al ruimte te maken.

2 likes

Onderste twee zijn hortensia en ik denk tulpen?
Bovenste weet ik niet

2 likes