Ooh gadver ik vind hortensia zo stom.
Maar dan kunnen we iig stoppen met benieuwd zijn ernaar
Wat bedoel je met plukbloemen? Eenjarigen of vaste planten?
Ik heb ook een nieuwe tuin en weet nog niet van alles wat het is. Ik maak graag gebruik van zo’n planten scan app (plantnet heb ik) en dan weet ik meteen of het eruit kan je plukbloemen in pot vraag snap ik niet helemaal… welke bloemen denk je aan? Voor eenjarigen heeft het niet veel zin om die in het najaar nog over te zetten naar de tuin omdat ze dan gaan afsterven. Het hangt ook van de bloem af of het in pot kan of niet. Bij sommige kleinere soorten dahlia’s kan het bijvoorbeeld prima, of phlox (wel eenjarige bloem) heeft het bij mij ook goed in pot gedaan!
Mocht je in de buurt wonen, en van de hortensia’s af willen, dan neem ik ze graag over.
We hebben de hele tuin vol met hortensia’s en ik vind ze zo romantisch daarnaast zijn het hele goede plukbloemen en blijven ze heel lang staan wanneer je de bloemen droogt.
Een hoge vaas met drie hoge witte stelen met hortensia’s staat ook zo mooi
—
Ook een vraag van mij, ik heb als voortuin een border gemaakt met wat vaste planten. Nu heb ik op de hoek (west), wel met de hele middag/avond zon omdat we daar geen belemmering van gebouwen hebben, een meerstammige krentenboom staan. De krent doet het echter niet goed, ik vrees dat dit plekje naar zijn smaak teveel wind heeft.
Hij geeft wel knoppen en komt in blad, maar het is heel minimaal. Hij staat er al 4 jaar maar slaat dus niet aan.
Weten jullie iets leuks voor deze plek? Ik denk dat het een witte hortensia/annabelle wordt als ik nu moet kiezen, maar misschien hebben jullie leuke ideeën. Mocht iemand mijn krent willen hebben stuur je me maar een DM! Ik woon in Alkmaar.
Er zijn twee meesjes een nestje aan het bouwen in een vogelhuisje in onze tuin. Het is zo leuk om te zien hoe ze elke ochtend aan komen vliegen met allemaal nestmateriaal.
Volgens mij had ik vorig jaar hier erover gehoord. Maar je kunt je weer aaanmelden als voedselbank voor de bijen bij www.voerdebijbij.nl . Dan krijg je zakjes zaad thuis geleverd die mensen bij jou kunnen afhalen (via afspraak of dat je ze hebt liggen als mini bieb om mee te nemen)
Wil je dit niet kun je dus eventueel later op de site kijken waar je zaadjes kunt afhalen. Erg mooi initiatief!
Ohh ik heb er ook weer zin in! Ik heb samen met een vriendin een stadstuintje (a 15m2) voor een seizoen. Afgelopen jaar deed ik het alleen en het ging echt top tot hoogzomer en het te veel werk werd en ik het allemaal een beetje liet verwoekeren. Hoop dat het dit jaar beter gaat nu we het samen doen.
Had nog een hoop (oude) zaden dus heb eerst voorgezaaid op keukenpapier om te kijken wat ontkiemt. Ben benieuwd, heb het nog niet eerder zo gedaan.
Ik wil op mijn schaduw balkon ook wat meer (inheemse) bloemen. Hebben jullie tips? Heb al goudsebloem, oost indische kers en korenbloem.
Je moet ervan houden, maar ik vind knikkend nagelkruid heel charmant. Die is ook ideaal voor insecten die niet zo makkelijk in een staande bloemknop kunnen kruipen
Ik heb vandaag paardenbloemen met een onkruidsteker verwijderd maar wat hebben die enorme wortels joh snap nu waarom ze altijd terugkomen
Je mag ze natuurlijk weghalen maar je zou ze ook kunnen laten staan:
De Vlinderstichting | Paardenbloemen belangrijk voor vlinders en bijen.
Superhandig zo een stok
Waar kan je die krijgen?
Onze konijnen en kippen zijn er zo dol op, anders zou ik ze inderdaad ook grotendeels laten staan!
Ik heb 200 planten of zo voor insecten staan dus daar maak ik me niet zo druk om! Ik hou al rekening met vroegbloeiers
Heb de paardenbloemen al een paar jaar iets te veel laten staan en nu heb ik geen gras meer
@Mette12 het is deze van Gardena
Ik zou denk ik het zand wat omspitten en toch wat extra weghalen als dat lukt. En het hangt er vanaf wat je gaat planten. Als je wilde bloemen doet () heb je maar een klein laagje modder nodig.
@Croky Pioenrozen zijn niet echt geschikt voor in potten, de plant wordt uiteindelijk erg lang (1 tot 2 meter) dus hij moet diep kunnen wortelen. En die ruimte heeft hij in een pot niet. Daarnaast dijt hij ook uit in de jaren en worden het flinke struiken.
De blauwe regen eigenlijk hetzelfde, het is wel een klimmer dus zeker een klimrek erachter maar ook in de grond plaatsen.
Ik heb planten besteld (geen tijd meer om tig keer langs tuincentrum 20 min verder op te rijden dus ideaaal). Voor de schutting: 3x klimop, 2x clematis apple blossom, passiebloem. Voor de carport een blauwe regen en toscaanse jasmijn voor over de veranda.
Oh en nog een bamboe voor een schaduw stukje voor wat extra groen!
Aankomende paasweekend alles planten, zoveel zin in
Het is eigenlijk mijn bedoeling dat de blauwe regen niet echt gigantisch gaat worden . In mijn oude tuin had ik kamperfoelie en clematis in potten (omdat er allemaal bamboe van de buren in de grond woekerde) en die groeiden dan best redelijk zodat ik de schutting wat kon begroeien maar niet zodat mn hele tuin overgenomen werd. Mijn buren hadden een passiflora in de grond en die groeide zo hard dat ze het door heeft getrokken naar alle buren erboven, wel 4 verdiepingen hoog waren bedekt met haar klimplant
Een vriend van mij heeft blauwe regen in de tuin die er al in zat, en hij zegt dat het echt gigantisch groeit en hij vaak moet bijsnoeien anders neemt het heel zijn tuin over. Ik twijfelde ook wel of ik het moest kopen daarom maar bedacht me dat het dan in pot misschien binnen de perken blijft en het gewoon een leuke middelmatig groeiende klimplant blijft haha…. Wishful thinking waarschijnlijk.
Ik had het in mijn vorige tuin ook met een vijg, groeide in pot jarenlang wel redelijk en langzaam, daarna in de grond gezet en binnen een paar maanden keigroot.
Maar goed, je zegt dat de pioen veel ruimte moet hebben om te wortelen, maar dan zal ik dus ook heel veel zand moeten weghalen, of gaan de wortels dan verder in het zand? Is het dan niet zo dat de pioen in pot gewoon een middelmaatje blijft? Hoeft van mij ook geen metershoge plant te worden.
Geen idee of het ook werkt voor blauwe regen maar als je framboos of braam in je tuin plant dan kan je dat in een buis doen zodat het ook minder woekert. Ik lees ook over worteldoeken en potten/emmers zonder bodem die je in de grond doet.
Lijkt onze achtertuin wel toen wij deze woning kochten! Gelukkig is onze schutting wel helemaal groen door de klimp
Op, de rest moeten we nog doen, maar eerst de voortuin, die was ook bijna helemaal betegeld. Wij hebben vorig jaar wel al het geel zand weg gehaald, en het zwarte zand daaronder ook goed doorgespit want dat was ook keihard door het gebruik van een trilplaat, hier doen de planten het nu heel goed. Ik zou dus echt proberen al het gele zand weg te halen, de tegels lijken goed vlak te liggen dus ik vermoed dat daar ook een trilplaat gebruikt is.
Een pioenroos zou ik inderdaad in de volle grond doen, en een blauwe regen groeit knalhard dus die heeft niet genoeg aan een klinrek. Wij hebben 2 jaar geleden een bij de overkappig geplant en die heeft nu al takken van 6 meter lang. Viel me trouwens tegen hoeveel onderhoud die vergt qua snoeien, je moet hem echt goed bijhouden!
Zijn er meer die naar de moestuinbeurs gaan dit weekend? Ik ben gister geweest, was leuk! Jammer dat ik met het ov was, ik had echt mn hele auto vol kunnen stoppen met planten en ander tuinspul