(Moes)tuintopic

Toen ik wat dieper graafde kwam ik indd zwartig spul tegen maar het leek me meer klei achtig ofzo. Zwart zand, dat kan ook.
Ja die vriend van mij zegt ook dat hij blijft snoeien… maar het is wel echt heel mooi in volle bloei he.

@Marquez het is een idee haha, zal het gewoon even aankijken denk ik. Blauwe regen is idd erg intens qua groei maar wie weet kan ik hem temmen :grin:

1 like

Ja hij is prachtig, dat is ook de enige reden dat ik het er voor over heb!

1 like

Ik heb het zand in de kleigrond geschept en veel compost erop gegooid. Dat gaat echt heel goed en het zand heeft geholpen om de klei wat luchtiger te maken. Eerst had ik amper wormen maar nu twee jaar later kan ik geen schep in de grond zetten zonder een worm te zien.

3 likes

Ik heb twee tomatenspiralen gekocht deze week, maar ik heb een vierkante meter bak en ze blijven daar niet in staan. Heeft iemand tips hoe ik ze alsnog kan gebruiken? Dacht ze misschien te kunnen vastbinden met touw aan de zijkanten van de bak?

Ik ben net naar de Intratuin geweest en heb een nieuwe hortensia gekocht. Ik had een hele mooie maar die is doodgegaan tijdens de droogte twee jaar geleden. Ook een appelboompje, heel wat kruidenzaadjes en wat kleine fruitboompjes. Ben benieuwd.

Ik heb echt geen idee wat ik doe, hopelijk kan mijn vader mij een beetje helpen :grimacing:

Uitverkocht zie ik, anders had ik morgen wel even willen gaan

Ik denk dat de potten snel te klein worden voor de wortels, die groeien ook gewoon door ondanks dat je snoeit. Ja snoeien kan zeker om ze klein te houden, bij de blauwe regen kan dat makkelijk. Bij de pioen niet, die produceert gewoon ieder jaar meer en meer stelen. In oktober snoei ik die tot 5cm boven de grond weg en jaar erop komt hij vanzelf weer op. Al zou he hem jn de herfst kunnen opgraven en kunnen splitsen.

Ohja pioenrozen houden niet zo van zandgrond dus daar moet je wat aarde/compost door doen. En pioenrozen kunnen eigenwijs zijn, iets te diep of iets te verkeerd aan grond, dan geven ze genoeg groen maar geen bloemen.
Maar als ze bloeien, zo prachtig!

3 likes

Je hebt al veel goede tips gehad. Maar een goede om te kijken wat voor soort grond je hebt, en dus of je er wat zand doorheen kunt scheppen, ipv weghalen is dit:
Pak een pot met deksel, doe half vol met de donkere grond die je gevonden hebt, niet vermengd met het zand. Vul af met water en sluit af met de deksel. Schudt de pot goed zodat water en grond maximaal zijn gemengd en zet dan neer. Nu mag de pot 24 uur niet meer bewegen. Het zware zand zal naar beneden zakken, de klei er boven en het water bovenop. Zo kun je zien wat voor grond er zit. Veel klei en donkere grond: kan goed wat zand gebruiken en dan kun je dus prima zand erdoor heen mengen.

3 likes

@puntjes handige info! Bedankt, ga mijn best doen en hopen op mooie bloemen :blush:
@TanteBetje oh ook heel handig! Ga ik zeker even doen een keer. Misschien is de grond dan nog best goed, maar alsnog ligt er wel erg veel zand op maar goed ik ga het de komende tijd ook veel uitscheppen en vervangen met aarde.

2 likes

Ik ga dit jaar voor het eerst dahlia’s voortrekken. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat en het zou helemaal mooi zijn als ik er een paar kan vermeerderen vanuit scheuten.
Daarnaast heb ik de tomaten vandaag in grotere potjes gezet, zou ook fijn zijn als ik leer iets minder te zaaien. Ik kan toch maar slecht zaailingen dood laten gaan.

5 likes

Voor onze nieuwe tuin willen we een keer investeren in een goede tuinset. Bijvoorbeeld grote bank en twee stoelen, of grote hoekbank oid. Tuintafel met stoelen hebben we al. Ik heb geen idee waar te beginnen en vooral wat voor soort? Ik wil vooral dat het lang mee gaat/lang mooi blijft en we zijn niet goed in iets waar een hoes omheen moet, dat gaan we vergeten. Ander onderhoud (bijvoorbeeld hout jaarlijks schoonmaken/olieen) vind ik niet erg. Heeft er iemand goede tips (bijvoorbeeld merken/winkels)?

Ik word alweer helemaal simpel van de naaktslakken. Veel plantjes die net boven de grond komen zijn alweer compleet weggevreten. Zelfs planten die ze normaal met rust laten (zoals mijn ezelsoren) worden aangevreten. En echt niets helpt :sob: Gisterochtend heb ik zeker 50 naaktslakken uit mn tuin gehaald. Niet meer leuk gewoon.

5 likes

Ik heb aluminium stoelen van hartman, volgensmij type aruba
Doen het tot nu toe goed, ook buiten, super licht in gewicht en makkelijk te verplaatsen
Enige min punt, he kan stapelen maar daar is het niet voor gemaakt en ze zijn niet in te klappen dus ze kunnen soms wat meer in de weg staan

3 likes

Al mijn capucijner planten zijn alweer aangevreten :disappointed: Ik heb gisteren van dat kopertape om de bakken heen geplakt, ga morgen checken of het heeft geholpen. Echt hopeloos die slakken.

1 like

Ik zag dit spul op de moestuinbeurs! Het zijn aaltjes die je met de gieter kunt verspreiden, en schijnt heel goed te werken

7 likes

Ik heb aluminium met teak hout meubels van Buitenhof (volgens mij hebben ze de naam nu veranderd, maar is vast nog wel te vinden). Wel prijzig maar na 3 jaar nog keurig. Het hout maak ik wel 1 keer per jaar schoon met wat groene zeep en daarna olie ik het. Dat is wel echt nodig (omdat ik dus ook geen hoes gebruik) maar ziet er dan weer goed uit.

Edit: Het heet nu Life Outdoor Living.

2 likes

Ik wil een compostbak aanschaffen maar lees bij reviews dat het niet altijd goede kwaliteit is dus wil in ieder geval geen goedkoop is duurkoop. Hebben jullie een aanrader?

Misschien een tip voor mensen die in de omgeving van Wassenaar wonen (of zoals ik het niet erg vinden drie kwartier te rijden: Ik heb gisteren twee soorten blauwe bessen, aalbes, kruisbes, framboos en braam gekocht hier: Tuinderij WIJdehorst – Groenten, Fruit, Bloemen en Kruid

Bijna allemaal 3,50 per struikje, biologisch opgekweekt (+/- 2 jaar oud)

De pachter moet er van af om andere heel leuke dingen met het land te gaan doen

7 likes

Dit heb ik nog niet geprobeerd, ga ik bestellen! Ik lees wel dat je eerst boomschors moet verwijderen voor het sproeien. Ik heb net een paar weken geleden de border vol gelegd met cacoa doppen, neem aan dat ik die dan ook eerst moet verwijderen :sweat_smile:

Ja zou ik wel doen inderdaad, maar met zo’n bladhark is dat wel snel gefixt. Hopelijk helpt het!

1 like