(Moes)tuintopic

En, heeft t wat geholpen?

@itakepictures dat is waar, zal met een hark zo gedaan zijn. Vooral nu de border vrij leeg is omdat die krengen veel tot op de grond hebben afgegraasd. Ik heb de aaltjes vanochtend besteld, dus hoop dat ik over een week of 3 slakvrij ben, of iig sterk slakverminderd :sweat_smile:

1 like

Weet iemand hoe je een jonge kersenboom snoeit? Ik heb al allemaal video’s bekeken maar die zijn vaker gericht op oude bomen. We hebben nu een staan die bovenin mooi groeit maar helemaal onderaan de stam groeit ook een hele tak met zijtakken met veel knoppen.

Mijn aanname is nu dat ik die takken moet wegsnoeien om boven te stimuleren. Maar het voelt zo zonde om al die mooie knoppen weg te halen en ik weet het ook nog niet eens zeker :sweat_smile:

1 like

Ik ben benieuwd! Ik ga dat mierenspul kopen, heb intens veel rode mieren op mn volkstuin en ik wil.daar graag van af

Kersenbomen worden vaak geënt. In dat geval is de tak die helemaal onderaan groeit mogelijk niet de kers die je graag wil maar van de onderstam.

1 like

Ah oke, dat zou goed kunnen. Oftewel: wegsnoeien? :nerd_face:

1 like

En ook de bladluis is al weer lekker bezig :weary:

Ik wil heel graag met de kindjes een moestuin beginnen, maar wegens een flink tegenvallende verbouwing in ons huis heb ik deze lente helaas heel weinig budget.
Zag net hier in de buurt 4 van zulke op mp staan voor €25,- is dit een realistische prijs? En vooral is het realistisch om zulke bakken nog te verplaatsen?

Niet heel gek denk ik, ze zien er nog goed uit. Die moestuinbakken zijn duur (bij hornbach iets minder dan 20 euro per stuk), en hout los kopen en zelf maken is ook echt duur. Ik weet niet of er een bodem van worteldoek in zit maar dat komt er evt nog bij, maar dat kost ook niet de wereld.
Houd wel rekening met de kosten van tuinaarde (ben je al snel 100 euro aan kwijt) en zaadjes, en evt wat dingen als bamboestokken als je een rekje wil maken voor klimmende groente.

Dankjewel! Dan ga ik het gewoon doen. Is alleen al leuk om mee bezig te zijn met de kinderen, en dan kunnen we altijd nog in de toekomst upgraden als we weer wat budget vrij hebben.

6 likes

Ik kan de bakken vanmiddag al halen :grin: en zag dat de bio potgrond in Duitsland €9/45L kost, dus dat wordt een tripje deze week

Je moet iig geen moestuin starten om kosten te besparen :smile: maar het is wel gewoon heel leuk om te doen!

2 likes

Haha nee dat is ook niet de reden, meer als leuke hobby voor mij en de kinderen, en het maakt de tuin ook een stuk gezelliger! Ik kook zelf heel graag met verse kruiden dus 1 bak is voor alleen de kruiden😁.
Super bedankt voor je advies! En we zullen ons nu wel vaker treffen in dit topic

1 like

Geen idee of ze dit op meerdere plekken doen, maar bij ons kans je gratis moestuinzaadjes halen in de bibliotheek.
Van bloemen tot kruiden, maar ook tomaatjes etc

1 like

:fu:

Zo gezellig, vlinders op bezoek :star_struck:

25 likes

Prachtig dit! :heart_eyes:

1 like

Eerste keer in de tuin: mijn dode rhododendron weg kunnen gooien en ik vond allemaal slakkeneitjes :tired_face:

hoe zagen die slakkeneitjes eruit?
kunnen het geen voedingsbolletjes zijn geweest?

Tipje voor potgrond:

Deze hebben wij vorig jaar voor de uitbreiding van de voortuin gebruilt, planten doen het er heel goed op, en 2+1 gratis!

2 likes

Nope hahaha