(Moes)tuintopic

Ik heb net voor het eerst mais voorgezaaid. Ik wil het gaan groeien met klimbonen en pompoen er onder: de drie gezusters. Ik ben heel benieuwd. De pompoen en bonen ga ik dit of volgend weekend voorzaaien, daarvan weet ik dat ze super snel groeien.

2 likes

Zaaien jullie wel eens / vaak direct in de grond? Ik heb door slakken trauma’s dat lang niet gedaan maar ga nu toch een poging wagen. Mijn peulen staan nog dus ik ga ernaast sugar snaps en lathyrus direct zaaien en ook een bietenmix. Het scheelt wel tijd en werk als het gewoon direct uit de grond kan opkomen.

Ik heb een idee hoe ik m’n tuin wil maar ik moet zoveel tegels verwijderen, helemaal geen zin in.
Had eigenlijk bedacht in het najaar te starten maar m’n handen jeuken nu al dus dat is zonde als ik dan heel de zomer niks doe.
Maar hoe wip je de eerste tegel? Sommige zitten ook met cement aan de schuur vast lijkt het wel.

1 like

Als je nergens makkelijk een schep oid er tussen kan zetten is het soms makkelijker een 1 tegel kapot te slaan. Dan kan je vanuit daar verder werken. Ik zou ook niet wachten haha. ā€˜Onkruid’ is beter dan tegels voor de natuur dus lekker gaan beginnen!
Edit en op Pinterest kan je ook leuke inspiratie vinden om bijvoorbeeld een bankje of border te maken van je oude tegels. Zou die als je bezig gaat gewoon ergens opstapelen, dat zie je dan later wel weer wat je er mee wil tenzij je nu al een rand wil om je stuk grond.

3 likes

Ik haalde altijd even een paar tegels eruit als ik zin had om iets te doen maar niet zoveel tijd had. Dus al doe je er maar 5 per keer ofzo, uiteindelijk kom je er :grinning:

1 like

Ergens een randje vinden waar je tussen kan met platte schoevendraaien, achterkant hamer of iets anders plats.

Hier ook net tegels verwijderd en klimplanten geplant. Hoewel ze nog niet zo groot zijn, nu al blij met meer groen tegen de schutting. Heb klimop geplant, clematis apple blossom en passiebloem.

Nu nog de toscaanse jasmijn en blauwe regen planten maar was er helemaal klaar mee (en voelde me net een oma met een zere rug haha)

1 like

Ja bepaalde dingen zaai ik meteen in de grond. Maar ik zaai toch ook het meeste voor, omdat als het bijv heel droog wordt het zo lastig is als je niet vaak water kunt geven (mijn tuin is niet bij mijn huis). Dan heb je gewoon simpelweg meer controle. Boontjes bietjes en snijbiet doe ik eigenlijk altijd direct in de grond en dat gaat prima al die jaren al! Maar vaak zie ik toch ook veel nooit terug wat ik gezaaid heb, dat zijn dan wat kwetsbaardere zaailingen denk ik.

2 likes

Een tip, waar je niet om hebt gevraagd :sweat_smile:, bij sommige gemeentes kun je je tegels aanmelden. Hier in Amsterdam komen ze een keer per maand, vanaf maart tot einde van het jaar, tegels gratis ophalen.

5 likes

Ja hier ook!
Ik ga die stuksla methode gebruiken want krijg er niet eens een paletmes tussen, zo strak zitten ze op elkaar.

2 likes

Toevallig viel het me vandaag op dat de kapucijners die ik direct in de grond heb gezaaid een bredere stengel hebben en dus steviger staan. De voorgezaaide knakken sneller in vroege fase. Maar verder doe ik wel echt 90% voorzaaien want mijn volkstuin wordt belaagd door slakken, koolwitjes, vogels, veenmollen en mollen. Het is een strijdšŸ˜…

6 likes

Zoooo deprimerend hoe zo’n klein, zwak blopje alles kan verpesten.

3 likes

@babushkababy en @Taichung dat belooft wel wat haha. Ik ga het gewoon doen en dan kijken wat het haalt.

@Fishing even hier anders ga ik off topic in andere topic. Inhakend op je gras post:

kun je je tips met me delen. Mijn grasmat ziet er niet uit! Hij heeft kale plekken, maar die zijn niet groot genoeg om de grond los te woelen en gras te zaaien. Zijn het ook ook teveel plekken voor. Het is gewoon geen mooie volle grasmat.

Vorig jaar in de hitte zijn er graszoden geplaatst.

3 likes

Haha dat durf ik hier amper want ik kan echt nog geen onverwoestbare kamerplant in leven houden :rofl::+1:t3:
En wat ik nu gedaan heb is op basis van TikTok & Google, maar hieronder het stappenplan. Nu afwachten of er wat groeit.
Ons probleem was vooral heeel veel mos en kale plekken.

Samenvatting

Het plan

1. steken van onkruid
  2. Harken harken harken (mos)
  3. Verticuteren (horizontaal en verticaal diepste stand)
  4. IJzersulfaat spuiten
  5. 2 dagen intrekken bij droog weer
  6. Harken van laatste mos
  7. Gaten maken met 4-tand-vork, elke 10cm. Grond los wrikken
  8. Grasmaaien en harken
  9. Royaal Graszaad zaaien (heb 120m2 graszaad voor zo’n 40m2 gebruikt :rofl:…)
  10. Compost
  11. Wacht op regen
  12. Geniet van Gras!!!
5 likes

Ze staan weer in bloei :heart_eyes:

Wil ze in de grond gaan zetten maar moet er nog plek voor maken

13 likes

Ik had 2 weken terug wat bonen in de tuinkamer in potjes gezaaid, vorig jaar was een deel opgekomen dus ik dacht ik doe er lekker veel
Heb nu zo een 70 bonenplantjes denk ik

5 likes

ik heb geprobeerd het juiste topic hiervoor te zoeken en ik kom dan denk ik hier uit
we moeten een nieuwe tuinset en ik wil eigenlijk zon vrolijke als bv dit

en daar moet dan in de herfst een hoes overheen, maar hoeveel onderhoud vraagt dat tussen de bedrijven door? neem aan dat je dit niet moet afdekken als het gewoon een keer regent toch?

Nee joh, gewoon af en toe even het vuil eraf halen met een doekje, en inderdaad in de winter afdekken.

Heeft iemand tips waar je biologische tuinplanten kan kopen? Van mijn zoektocht op internet word ik nog niet heel enthousiast en maakt het verleidelijk om gewoon naar het tuincentrum om de hoek te gaan.

Ik zou even googlen of er een kwekerij in je buurt is, die zijn vaak wel biologisch

2 likes