(Moes)tuintopic

Hier kan je ze vinden, de biologische kwekerijen: Locatieoverzicht - Biotuinwijzer.nl

4 likes

https://cropsie.com/ ik heb laatst deze site ontdekt
staan ook kleine stekjes en plantjes tussen (iig bij mij id buurt)

2 likes

Sprinklr? In ieder geval goede ervaring mee maar je plantjes zien er in het begin als je ze net hebt echt niet uit omdat ze niet poezelig in een kas worden gekweekt.

5 likes

@Kermit Hier ook goede ervaringen met Sprinklr!

1 like

Plantwerk, sprinklr en esveld hebben echt een mega assortiment. Ik heb daar bijna alles van het beplantingsplan uit mijn tuin kunnen vinden. Verder zoeken naar lokale kwekerijen. De meesten hebben wel een website uit 1780 dus dasr moet je ff doorheen kijken. Op bijv may & june vind je een hele lijst met lijst met lokale kwekerijen.

Ik heb vandaag van plantwerk een hele doos bestelde planten binnengekregen en dat verzenden ging echt supergoed. Planten worden goed verpakt en niets is stuk gegaan oid. Appeltern heb ik ook wel eens besteld maar weet niet of dat bio is

5 likes

Precies, daar moet je echt doorheen kijken. Een nu nog klein plantje gaat deze zomer echt nog bloeien. Die bloeiende dahlias die nu in het tuincentrum staan liggen over een paar weken allemaal in de kliko

1 like

Ik zou kijken of je een aluminium tuinset kunt vinden. Metaal gaat uiteindelijk toch roesten, ook wanneer het met een roestwerend product behandeld is.

1 like

Dank voor de tips! Sprinklr kende ik al maar heeft helaas net niet wat ik zoek, maar met de rest van de tips kom ik er vast uit!

Update hiervan: het beetje gras wat na de drastische aanpak nog overwas groeit echt als kool. De zaadjes doen nog niet veel haha. Maar weet ook niet hoe een zaadje er uit zou zien als het wel wat doet (na 5dgn)

2 likes

Na 5 dagen is er meestal nog niks te zien :blush:

1 like

Dan ligt het graszaadje gewoon nog exact hetzelfde erbij dus haha. Dat is mooi, want dat doet het ook :rofl:

1 like

Ik was wat zaadjes buiten aan het opkweken in een bak met deksel, maar de terrorslakken hadden een gaatje ontdekt en hebben nu alles opgegeten…
We gaan verhuizen, ben benieuwd of er bij het nieuwe huis minder slakken zijn (waarschijnlijk niet maar heb toch hoop)

Dan heb je écht veel slakken, als je erdoor gaat verhuizen :wink:

Nee maar serieus, wat kut. Ben ook een beetje bang voor m’n dahlia bollen. Heb ze recht in de grond gepland maar kreeg van de bloemenkoningin van mijn tuinvereniging te horen dat je ze beter in potten kunt opkweken. Nou te laaaaaat

2 likes

Zo gauw de dahlia’s boven de grond komen zet ik er elke avond een omgekeerd bakje op, dat heeft tot nu toe goed geholpen! Qua weer zit je denk ik wel veilig de komende weken

Bij mij is inmiddels ook weer meer dan de helft van de zaailingen opgegeten dus ik ben maar als een malle opnieuw aan het zaaien in de hoop dat er nog iets overblijft als ik weer gewoon elke dag de slakken verplaats :crossed_fingers:

2 likes

Oh goeie tip!! Mijn moestuin is alleen niet in mijn tuin dus dat is lastig. Ik heb wel mensen al omgekeerde potjes met de onderkant eraf geknipt zien doen, dat is nog wel een goed idee

2 likes

Zelf een horizontale plank aan je schutting hangen? Ik heb het zelf met een ijzeren buis gedaan en de bovenkant van de palen weggehaald waardoor de buis in de baal hangt.

1 like

Ik wil graag een bak vol met tulpen maar tot nu toe gaan al mijn planten buiten dood, ik denk omdat ze volop in de zon staan vanaf de middag. Denken jullie dat het gaat lukken of hoef ik geen moeite te doen?

Als bloemen snel doodgaan in potten in de volle zon dan krijgen ze waarschijnlijk te weinig water. De periode om zelf tulpenbollen te planten is tijdens de herfst. Als je nu nog tulpen wil kun je kijken of ze nog wat hebben in het tuincentrum maar in mijn tuin zijn de meeste al uitgebloeid.

Oh. Ik zag ze hier in de straat in volle bloei staan en was geïnspireerd haha. In de herfst denk ik nooit aan planten. Dan geef ik het maar op voor nu, dankjewel!

Je kan ze misschien nog wel bloeiend kopen bij het tuincentrum maar je zit wel aan het einde van het seizoen nu (helaas)

1 like