(Moes)tuintopic

Volgens mij zijn dit wespen? Het krioelt ervan in de voortuin.

Ik was wat onkruid weg aan het halen en er kwamen steeds meer van deze om mij heen vliegen en op de grond zitten. Dacht eerst oh vliegjes of vliegende mieren en toen zat zo’n beestje op mijn arm en stak me. Echt een dikke bult alsof je door een wesp bent gestoken. Ah, minder leuk dit. Hopelijk vliegen ze snel weg.

Foto is mega ingezoomd, ze zijn zo klein als een vliegende mier.

Edit: ging nog even verder zoeken en hoop dat ik door onkruid te verwijderen niet op een nest ben gestuit. Damn, even in de gaten houden…

2 likes

Als ik je afbeelding door Google lens haal zegt hij dat het zandbijen zijn. Deze kunnen steken als ze zich bedreigd voelen

1 like

Oh goeie! Vergeet ook weer dat ik google lens daar ook voor kan gebruiken! Dankje voor de tip, ga ik ze eens opzoeken nu, zandbijen weer wat geleerd. Ja ik voelde wat op mijn arm en uit automatisme boog ik die, ja snap ik is schrikken voor dat beestje.

1 like

Ja, ik kende het eerlijk gezegd ook niet haha. Maar als je zoekt komen de afbeeldingen wel overeen met jouw foto vind ik. Minder erg dan wespen in ieder geval denk ik.

2 likes

Ja, zeker minder erg! Bijen zijn dikke prima! :honeybee:

1 like

Ik heb zelf ook zo’n schutting en laat daarom dingen vanuit de grond langs de schutting groeien. 1 Paneel is al goed bedekt door een toscaanse jasmijn en er staan 2 clematissen tegenaan (clematis armandii apple blossom. Blijft ook allemaal groen in de winter. Is dat een optie? Een klimplant kun je evt ook vanuit een grote bak laten groeien als je bijv een balkon hebt

3 likes

Waarom alleen in de avond? Gewoon omdat er geen licht is dan en er toch weer 10 uur minder zijn dan slakken kunnen huishouden?

Jep, precies daarom. Als ik overdag kijk zie ik vaak maar een paar slakken in de tuin, maar als ik 's avonds nog een rondje maak zitten er tientallen :grimacing: heeft blijkbaar met de luchtvochtigheid in de avond en nacht te maken

Ja, nu je het zegt. Ik zie er altijd 293848 in de ochtend. Ga het proberen en bidden dat het helpt, heb afgelopen weekend ook allemaal dahlia’s in de grond gestopt en vorig jaar zijn er nul uitgekomen :sob: zou het dit jaar graag anders zien.

Ik probeer het dit jaar met ‘voortrekken’ in een bak binnen. Dan zijn ze als wat groter voor ze grond in gaan, ik hoop dat dat helpt.

2 likes

Ja dit is ook altijd mijn tactiek. Ik had wat zonnebloemen gezet om af te harden buiten maar ze waren meteen opgevreten :weary: Meestal vinden slakken grotere planten een stuk minder aantrekkelijk heb ik het idee.
Ik heb het gevoel dat elke zaailing in mijn tuin verorberd wordt en alle grotere planten amper worden aangeraakt.

3 likes

Bestel anders nog even snel aaltjes tegen slakken. Dat zou blna ongeveer 2 weken effect moeten hebben

3 likes

Verwacht je hier binnen een jaar weg te zijn? Anders zou ik gewoon doen/bevestigen wat je mooi vindt. Zonde om niets te doen omdat het huur is en je het weer in originele staat moet achterlaten. Daar zou ik alleen rekening mee houden als je er heel kort zit.

We hebben een hele grotr zak aan wilde bloemenzaadjes gekregen van mn vriend zn werk. Maar in de border wil ik ze liever niet planten. Weet ook ff niet waar. Groeit dat ook een beetje in een mini gleufje naast een muurtje of werkt dat niet zo?

Wij hebben geen buitenkraantje maar ik zou het toch wel handig vinden om een tuinslang te hebben. Alleen nu twijfel ik om er gewoon een op de binnenkraan te zetten wanneer nodig, of toch een buitenkraantje te laten installeren. Het is volgens mij wat lastiger omdat aan de kant van de tuin helemaal geen waterleidingen lopen, maar geen idee hoe duur het dan zou worden.

Heeft iemand hier misschien een tuinslang die op een binnenkraan is aangesloten en hoe irritant vinden jullie dat?

Als het kan zou ik zeker buiten een maken, wij hebben achter een buiten en voor voor het huis een in de garage en ik vind dat heel onhandig omdat je dus altijd de garage open moet hebben om de planten water te geven.
Dit soort kranen zijn heel handig voor buiten (praxis etc heeft ze ook wel) omdat je ze maar een kwartslag hoeft te openen om een volle straal water te krijgen en dus niet helemaal rond hoeft te draaien, helemaal handig als hij erg dicht op de muur zit.

2 likes

Zelf installeren gaat me sowieso niet lukken want ik vermoed dat het via de kruipruimte moet. Maar bedankt voor jouw ervaring ermee!

2 likes

Die van mij is vanuit het kruipluik aangelegd en dat heeft in totaal 366,45 gekost. Ik heb voor een pvc verbinding gekozen, koper zou flink duurder zijn

Ik heb m trouwens aan laten leggen nadat de tuinslang op de kraan binnen was gaan lekken en het hele huis zeiknat was :thumbsdown:

1 like

Oh dat is wel extreem kut ja. Prijs valt nog wel mee!
Ik ga het eens bespreken met mijn man.

2 likes

Heeft iemand ervaring met kaneel als bestrijdingsmiddel tegen rouwvliegjes? Ze zitten bij de tomaten, nog niet heel veel maar toch! Werkt kaneel of kan ik beter aaltjes kopen?