(Moes)tuintopic

Volgens mij komt een deel van de bollen die ik eind okt/begin nov heb geplant al uit?! Ik zie al de eerste steeltjes verschijnen… Het waren bio bollen en ik moest ze snel planten maar help help wat nu?

Laat ze gewoon staan; de meeste bollen kunnen prima tegen een beetje vorst. Als er echt strenge kou wordt voorspeld, kun je de scheuten tijdelijk bedekken met wat stro, bladeren of mulch. Verder hoef je niets te doen.

5 likes

Ik ga morgen eindelijk mn bollen uitplanten, in de tuin van het huis waar ik volgend jaar ga wonen :smile: echt superleuk dat de huidige bewoners het prima vonden. Kunnen zij er ook een beetje van genieten in het vroege voorjaar.

(In potten planten was niet te doen, het is te veel)

15 likes

Oh wat leuk dat ze dat goed vinden! Veel plezier, ik moet mijn bollen ook nog planten, prima met dit zachte weer haha.

4 likes

Ik zag dat ik een :heart: op dit bericht kreeg.

Ik ben helemaal vergeten dat ik de bolletjes heb gepland! Nog eventjes en dan komen ze uit. Diegene die ik in de potten heb gepland beginnen namelijk al op te komen. :smiling_face_with_three_hearts: laat de lente maar komen.

2 likes

Ik heb sinds vorig jaar een tuin :tada: Hiervoor altijd een balkon gehad, dus m’n groene vingers moet ik nog even ontwikkelen. Ik ben hier aan het eind van de zomer komen wonen, dus tot nu toe heb ik nog niet echt iets aan de tuin gedaan, behalve wat grote struiken bijsnoeien.

Een hele brede vraag, maar hoe start ik het best met “tuinieren”? Ik heb tot nu toe een bord gemaakt op Pinterest, maar hoe nu verder? Hoe weet ik wat ik wanneer het beste kan doen, welke planten waar etc?

4 likes

Goed bedenken wat je zou willen hebben in de tuin, daar een lijst van maken.
Vervolgens even uitzoeken per plant welke hoek ze moeten staan, sommige hebben meer warmte en zon nodig en willen op het zuiden. Andere die minder nosig hebben kunnen meer in de schaduw.
Zo kan je beginnen met het indelen van de tuin. Al telt de grindsoort ook mee. Mijn voortuin is bijvoorbeeld zanderiger in grond terwijl achter meer klei heeft, dit maakt zeker verschil.

Let ook op dat sommige planten en bloemen niet goed samen kunnen en voedingsstoffen ontrekken van elkaar, abdere zijn juist goed samen, maar dat is echt even uitzoeken.

En natuurlijk per plant kijken wanneer je ze kan zaaien of als je ze al groter koopt kan dat ook natuurlijk.
Want zolang het nog geen ijsheilige geweest is moet je met bepaalde planten oppassen.

Daarnaast is het ook uittesten en genieten, meestal gaat niet alles in 1x goed maar dan kan je het meenemen voor volgend jaar en zo wordt het met de ervaring en kennis over de eigen tuin beter

1 like

Ik wil zo’n bloembol lasagne maken, maar volgens mij ben ik al te laat om dat met narcissen en krokussen enzo te doen. Weet iemand geschikte bloemen die nu geplant kunnen worden?

1 like

Wat zijn hier goede bronnen voor?

overzicht wat goed en niet goed bij elkaar kan in de moestuin = https://www.aveve.be/nl/inspiratie/moestuin/combinatieteelt
Overzicht wat goed bij elkaar kan met bloemen erbij =
Combinatieteelt: invloed van planten op elkaar - Tuinadvies

Vooral die laatste is erg overzichtelijk

2 likes

Dankjewel!!

1 like

Twee tips; 1. Gewoon doen/proberen. Ik heb nu 4,5 jaar een tuin en vind het leuke dat ik ieder jaar weer zo veel wijzer word. Ik kan het mezelf moeilijk maken om het meteen goed te willen doen, maar het is echt al doende leert men. Misschien overleeft niet iedere plant het, maar je leert het gaande weg wel! Het hoeft niet in 1x perfect en het leuke van planten is dat je ze ook weer kan verplaatsen, als ze het bijvoorbeeld op een plek niet goed doen of als je toch niet blij bent met de indeling. 2. Instagram accounts die mij hebben geholpen er iets meer feeling voor te krijgen zijn Angelo Dorny en May & June.

Edit: toch nog een 3e tip… zoek waar goede kwekers in de buurt zitten. De planten zijn van betere kwaliteit en het scheelt vaak veel in de prijs.

3 likes

Hele waardevolle tips ook, dankjewel! En wat een leuke insta accounts, ben ze gelijk gaan volgen.

1 like

Weet een van jullie dit? In onze nieuwe tuin is naast veel klimop die we eruit willen halen, ook klimhortensia die we willen laten staan. Is deze stam van de klimop? Ik wil niet perongeluk de hortensia doorzagen…

1 like

Ja dit is klimop!

2 likes

Dank je wel!

1 like

Ik heb het verwijderen van de klimop jarenlang uitgesteld totdat ik op een dag een lekkage in de dakgoot wilde repareren en even de klimop opzij wilde duwen

Toen gebeurde dus dit :joy:

De wortels waren wel verschrikkelijk om uit te graven

21 likes

Hoi allemaal! Niet plant-gerelateerd, wel tuin-gerelateerd: wij zijn op zoek naar een lichtsnoer met van die bollen eraan, voor in het stopcontact. Hebben jullie een aanrader (of juist afraders?). Dus echt voor buiten, regenbestendig! Dank alvast!

Afrader: IKEA. Hartstikke duur, kwam water in de lampen en ze stopten ermee naar een paar maanden. (Ja echt voor buiten bedoeld). Gelukkig krijg je wel gemakkelijk je geld terug bij IKEA :slight_smile:

1 like

Blokker! Oh grapje die is overal failliet. Of misschien nog oine?