(Moes)tuintopic

Prikkabelled.nl! Heb in de afgelopen jaren wel een paar lampjes vervangen maar het blijft gewoon goed. En je kunt ze uitbreiden

3 likes

Welke van de blokker? Of hebben ze er maar 1? Er is er nog een blokker in het dorp van mn ouders, vind het een leuke winkel

1 like

Deze Feestverlichting Bulbs 10LED SNOER 7.5M IP44 | Blokker

1 like

Hoe bewaren jullie je zaden?

In zo’n doos:

De zaden die ik zelf oogst bewaar ik in zaadzakjes:

5 likes

Vrijwel hetzelfde alleen heb ik de doos van de makkelijke moestuin. Daar zitten ook mijn kweekpotjes.
@Jenn

Was echt een leuk cadeautje om te zien wat ik bewaard heb van vorig jaar.

2 likes

Ja hier ben ik ook benieuwd naar! Ik heb nu mijn kerstverlichting nog hangen, maar wil er weer van die gezellige bolletjes. Had wel gezien dat ze bij de Bauhaus een goed assortiment hadden, met een lang snoer! Maar nog geen ervaring met de kwaliteit dus.

Andere vraag, heeft iemand ervaring met zo’n plastic vriend?
Untitled
Wij hebben een duivensetje dat graag een nestje op ons balkon wil maken, maar dat heb ik liever niet.

Mijn overbuurvrouw heeft er 6 op de rand van haar balkon gezet, omdat duiven 's nachts ook op een randje gingen dutten. De eerste dag veel paniek in vogelland, vooral de merels waren in opperste staat van paraatheid. Maar een week later zaten de duifjes gewoon weer op hun oude plek. :rofl: Zodra ze in de gaten hebben dat het niet beweegt, is de angst eraf en werkt het niet meer.

2 likes

Zijn jullie al dingen aan het voorzaaien?
Ik heb dit jaar voor het eerst een tuin (sinds vorig jaar mei) en wil nu echt een gedeelte een klein moestuintje maken. Vorig jaar had ik een tomatenplantje gekregen en dat ging goed (tuin op het zuiden) maar veel te laat geplant.
Ik zag dat je vanaf halverwege maart thuis kunt voorzaaien, tomaten dus. Maar een vriendin zei dat ze al paprika en pepers had voorgezaaid.

Zijn jullie al iets aan het voorbereiden voor de tuin/moestuin? :slight_smile: (ik weet dat ik dit ook kan googlen maar vind dit leuker haha, ben gewoon benieuwd hoe anderen het aanpakken!)

En als iemand nog een tip heeft voor grote bakken o.i.d. waar ik dan de moestuin in kan maken dan hoor ik het ook graag (dus voor in de tuin: Esschert's Garden - Meter Moestuin - Welkoop zoiets??)

Ik ben een n00b en de tuin heeft heel veel tegels dus ik moet wat beginnen from scratch. Heb vorig jaar ook een grote plastic kas gekocht van de Action maar nog niet uitgepakt. Vanaf wanneer zou ik die buiten kunnen gebruiken?

Haha, ik begin zodra de zon gaat schijnen, dan word ik enthousiast. Ik heb dus al wel wat paprika en tomaat voorgezaaid, en wat spinazie. Allemaal met het idee van als het nog niks wordt dan kan het later opnieuw. Vooral spinazie gaat zo snel, die heb ik muv hoogzomer en winter het hele jaar door wel staan eigenlijk.

Tip voor bakken: ik heb twee van die kweekbakken die nu bij de Action in de aanbieding zijn, topspul! Ideaal voor zaaien ‘onder glas’, werkt heel goed als je graag vroeg begint.

3 likes

Ohh je bent al begonnen, leuk! Ik heb toevallig vorige week zo’n kweekkasje gehaald, twijfel nog of ik er nog 1 ga halen… goed om te horen dat 'ie bevalt :smiley:

1 like

De ellende van te vroeg binnen voorzaaien is dat je met te grote plantjes binnen zit, dan worden het geen goede stevige ‘volwassen’ planten. Ik zou dus nog even wachten tot je wat dichter op ijsheiligen zit.

3 likes

Als je paprika, peper en aubergine wil moet je die inderdaad vroeg zaaien. Alleen hebben die ook warmte en licht nodig dus eigenlijk heb je dan een verwarmde zaaibak met lamp nodig, misschien is dat een beetje veel om mee te beginnen. En die doen het ook het beste in een kas.
Tomaten kunnen in maart voorgezaaid maar iets later kan ook prima. Als je ze buiten gaat zetten zou ik letten op soorten die daar goed tegen kunnen. En de rest kan eigenlijk nog wel even wachten want zoals hierboven wordt gezegd: te vroeg zaaien zorgt vaak voor slungelige planten of plantjes die je al zou willen uitplanten maar wat nog niet gaat vanwege de laatste nachtvorst.
Ik heb een zaaikalender van Charles Dowding en hij heeft ook fijne YouTube video’s. Plot 37 kijk ik ook graag, Huw Richards en inis moestuin zijn ook fijne kanalen.
Ik heb geen bakken maar plukkers.com heeft wel verschillende bakken en hebben ook video’s en insta posts van de producten die ze verkopen (groenemuts).
Edit: ik ga zelf dit weekend paprika, peper en aubergine zaaien en over een tijdje tomaten (verschilende soorten), courgette, pompoen, komkommer en diverse bloemen zaaien. Ook heb ik dahlia’s die ik heb uitgegraven en ga voortrekken, hopelijk heb ik daar ook dit jaar weer mooie bloemen van.

1 like

Ik ben vandaag toevallig begonnen met ridderspoor voorzaaien, de rest ga ik over een week of 3 doen. Je moet idd oppassen dat je zaailingen niet te snel gaan, dan worden het lange slappe slungels. Dus binnen ontkiemen, en daarna in een koude kas buiten verder laten groeien kan prima. Let wel op met vorst. EN: zet die kas goed vast, want 1x waaien en dat ding valt om. Ik had ze met spanbanden vastgezet aan de schutting nadat 'ie een keer was omgewaaid met al mn plantjes er in (janken)
Die moestuinbakken zijn opzich prima. Je kunt ook gewoon wat tegels uit je tuin halen, beetje aarde afgraven en aanvullen met voedzame (moestuin)grond.

3 likes

@tessel goede tips, dank jullie! Ik ga die youtubekanalen ook eens opzoeken :smiley:
Ik heb 1 dahliaknol van vorig jaar uitgehaald, maar wil er nog meer (als de slakken ze niet opeten :broken_heart:), dat ga ik ook eens opzoeken wanneer die weer mogen :slight_smile:

@itakepictures dank voor de tips! Op de plek waar ik de moestuin wil zitten grote grindtegels, plus ik heb vorig jaar al random tegels gewipt waardoor het een beetje een zooitje wordt. Ik wil dus liever eerst een goed tuinplan maken (o.i.d.) voordat ik weer verder ga met klakkeloos tegels wippen :see_no_evil: Vandaar dat ik dit jaar voor bakken wil gaan :slight_smile: En goede tip van de kas haha, was al bang dat 'ie inderdaad weg zou waaien dus even goed vastzetten dus. In de toekomst wil ik misschien ook wel een glazen, kleine kas :smiley: Maar eerst nog even experimenteren :slight_smile:

2 likes

Deze hommel heeft de krokussen meteen gevonden :biggrin:

32 likes

Zo gezellig, hè! Ik zag gisteren ook het eerste bijtje van dit jaar op een krokus in de tuin.

4 likes

Heb spijt dat ik geen krokussen heb geplant, ga ik deze herfst wel doen! Zo leuk als er nu al iets opkomt (mijn narcissen en tulpen komen ook al op! maar dat duurt zo te zien nog wel even voordat ze gaan bloeien)

3 likes

Als je nog meer vroegbloeiers zoekt volgend jaar: bij mij staan de dwergirissen en de blauwe druifjes ook al in bloei!

4 likes

Ik zag laatst dit plaatje, had ik toen opgeslagen omdat ik ook meer bloei wil in het vroege voorjaar. Loop nu ongeduldig iedere dag langs alle bollen, er komt vanalles op maar nog niks in bloei…

1 like