Ja dwergirissen zijn echt prachtig! Ik heb Katharine Hodgkin en een cremekleurige gemengd in potten en ze bloeien nu een dikke week.
Mijn eerste narcissen bloeien ook al, ik denk dat het ‘februari gold’ is.
Ja dwergirissen zijn echt prachtig! Ik heb Katharine Hodgkin en een cremekleurige gemengd in potten en ze bloeien nu een dikke week.
Mijn eerste narcissen bloeien ook al, ik denk dat het ‘februari gold’ is.
Vorig jaar heb ik een prachtige hortensia op de kop getikt via marktplaats. Ik weet nu alleen niet zo goed wanneer ik deze moet snoeien en hoe. Online vind ik tegenstrijdige antwoorden, dus hier misschien iemand met concrete tips?
Hoef je niet te snoeien, mag wel. Dode takjes en dode bloemen kun je eruit knippen voor het aanzicht. Verder kan je eigenlijk gewoon de natuur z’n gang laten gaan.
Bloemen bloeien het mooist op jong hout. Dus ik zou je hortensia jaarlijks snoeien. Ik zou nog even wachten, want het vriest 's nachts nog, maar je ziet 'm al uitlopen en dat is handig. Je kunt dan per tak kiezen hoe ver je wilt snoeien. Als je de onderste uitloper laat zitten kun je de hortensia een beetje in de hand houden qua grootte. Dat is belangrijk als je de hortensia in een pot houdt. Door de uitlopers kun je goed zien of een tak nog leven heeft of niet. Snoei zo veel mogelijk dood hout weg. Hoe meer “licht op het hart” in het voorjaar, hoe harder de plant groeit.
Over een maand kun je prima snoeien.
Polyanna Wilkinson gaat hier binnenkort een filmpje over posten zag ik. Ik vind haar uitleg altijd heel duidelijk
Super! Mega bedankt voor de tips
Ik heb zojuist voor 100 euro aan zaden en 70 euro aan bollen besteld! Allemaal biologisch weer.
Bij de bloemoloog waren de biologische dahliabollen het goedkoopst, voor wie die nog wil kopen. Verder bij lotta heel veel zaden besteld! Ik neig ernaar m’n border in de achtertuin alvast leeg te maken ipv de grote tuinrenovatie in 1 x te doen dit najaar.
Wel echt jammer dat er zo weinig zaden zijn voor een tuin op het noorden, daardoor valt er weinig toe te voegen in m’n voortuin.
Wat een heerlijke bestelling! Ga je alles in je border vanuit zaad doen of ga je ook planten kopen? Heb je helemaal geen zon in je tuin?
Ik heb ook een border van 15m2 waar volgensmij geen zon is, dus ben ook een plan aan het maken.
Oh nee dit komt allemaal in de achtertuin denk ik waar wel zon is. Misschien dat ik er een paar in m’n voortuin probeer. Ik heb afgelopen najaar m’n voortuin op het noorden gedaan en die heb ik volgezet met vaste planten die in de schaduw kunnen. Allemaal bij natuurlijk sterker besteld.
Heeft iemand hier ervaring met je tuin laten afgraven/frezen?
Wij zijn verhuisd en willen de tuin gaan aanpakken. Er staan veel enorm grote laurierstruiken in die we eruit willen, maar denken dat we iets meer rigoureus moeten doen, want die laurier komt door de hele tuin op. Het zijn struiken van 40 jaar oud, dus hebben lekker jaren kunnen wortelen door de hele tuin.
Ik vraag me af of frezen voldoende zal zijn (dus struiken en bomen later verwijderen, stronken frezen en de rest van de tuin ook laten frezen)
Want ik wil als we de tuin daarna opnieuw gaan aanleggen met mooie planten niet daar over een paar jaar ook laurier tussen hebben staan.
Ben ook benieuwd naar de kosten, mocht je dat willen delen.
Wij hebben een groot deel van de tuin laten afgraven ivm een woekerende bamboe. Frezen was niet nodig. Omdat ze er toch waren hebben we ze ook een klein terras en een stuk schutting laten plaatsen, de schuttingpalen duwden ze zo de grond in met de shovel, haha. De rest van de aanleg (gras, paadjes, planten, laag tuinhek, stuk haag, boompje planten etc) hebben we daarna zelf gedaan. Ik ben er heel blij mee zo, we waren zelf aan die bamboe begonnen maar dat was echt geen doen. Op deze manier hadden we gewoon een goede basis om zelf lekker in aan de slag te gaan.
Kosten weet ik niet meer, is inmiddels ook al 5 jaar geleden en verschilt natuurlijk per regio en formaat tuin. Ze zijn hier 2 of 3 dagen bezig geweest met 2 man en 1 kleine shovel.
Weet je zeker dat het laurier is? Laurier woekert namelijk niet. Kan best dat het door de tuin heen groeit. Vogels eten besjes en poepen die weer uit. Zaad ontkiemt en daar ontstaat een nieuw plantjes maar laurier verspreid zicht niet ondergronds.
Als je last hebt van woekeraard werkt frezen vaak averechts. Dat verspreid de wortelstokken. Afgraven helpt wel maar is een hele kostbare ingreep. Grond afvoeren en waarschijnlijk schone grond aanvoeren. Als het gewoon laurier is dan zou gewoon de planten + wortels weghalen al voldoende moeten zijn.
Een hovenier kost zo’n €55 p/u
Het is een laurierkers inderdaad, dus niet de eetbare laurier. Het komt in de hele tuin op, met lange wortels onder de grond vanaf de grootste struik.
Dank je wel voor de informatie! Fijn om jullie ervaringen te lezen
Ja was wel uitgegaan van laurierkers (prunus laurocerasus) maar ik ken dat echt niet als woekeraar? Ik doe beroepsmatig veel met bomen en beplanting en ik heb dat nog nooit gezien. Wel irritant als het door de hele tuin staat zeg!
Misschien omdat de struiken er al sinds de jaren 70 staan? Online kan ik ook wel vinden dat ze zich snel uitbreiden via ondergrondse uitlopers. Denk dat dat bij ons ook het geval is, want die kleine plantjes zijn bijna onmogelijk om gewoon uit de grond te scheppen of trekken.
Jij zou dus afgraven adviseren toch?
Bedoel je met afgraven de hele tuin afgraven en schone grond? Dat lijkt me wat overdreven en zeer kostbaar. Maar als je bedoelt de planten afzagen en de wortels zoveel mogelijk weggraven dan zou ik dat doen als je er vanaf wilt. Maar ik verwacht dat je hier sowieso een hovenier bij gaat halen. Die heeft er vast een idee bij.
Wij hadden ook ENORME laurierstruiken, vreselijk. Er liepen over en onder de grond echt dikke scheuten. Die hebben we met de grootste boomstronkhakselaar van de Boels in mootjes gehakt en nu is ie weg. Was echt een kutklus maar nu ze weg zijn ben ik wel blij dat we het gedaan hebben.
Oh goed om te horen! Als bij ons de grootste struik weg is hebben we denk ik 6 m2 tuin erbij, ben heel benieuwd
Ik snap iets niet helemaal.
Ik heb potgrond en tuinaarde gekocht dit najaar, ligt nu in de schuur. Omdat ik de achtertuin pas na de zomer ga doen wil ik deze zomer planten en bloemen poten in tuinpotten. Maar gebruik ik dan potgrond of tuinaarde? Want aan de tuinaarde is compost toegevoegd en aan de potgrond niet. Maar compost lijkt me voor alle planten buiten goed?
Het is allebei van biokultura.