(Moes)tuintopic

Voor planten in potten gebruik je potgrond, de tuinaarde gebruik je in de tuin voor verrijken, aanplanten of ophogen.

Als het goed is zit in beide compost/voedingsstoffen, maar in tuinaarde meer dan in potgrond. Planten in potten mogen namelijk niet té rijke aarde hebben. Tuinaarde kan een stuk rijker aan voedingsstoffen/compost zijn omdat het in combinatie met de grond buiten wordt gebruikt, dus dan staat een plant uiteindelijk niet in pure tuinaarde.

Ik heb zelf een keer een kamerplant verpest door de oude potgrond te vervangen en teveel compost toe te voegen. Toen heb ik geleerd dat “lekker veel voeding” niet voor elke plant lekker is haha :sweat_smile:

2 likes

Ooh, dankje! Ik zit nu in de tuinier insta loop en daar gebruiken ze zoveel voeding voor de planten maar dat leek me wat veel gedoe voor een eerste keer tuinieren.

Ja, het is maar net wat je zelf wilt!

Ik ben zelf van de luie “laat de natuur zijn gang gaan”-school haha, dus ik doe niet echt aan bijvoeden. Dat betekent wel dat sommige planten die ik aanplant niet lekker aanslaan. Maar wat wél aanslaat doet het dus ook van nature goed op onze grond en heeft geen hulp meer nodig om elk jaar lekker te groeien en te bloeien. En ondertussen verwelkom ik ook “onkruid” dat als gratis bodembedekker komt aanwaaien in delen van de tuin. Oa dove netel en wilde aardbeitjes, mijn buren halen ze weg maar ik vind het gezellig staan!

In het najaar veeg ik bladeren op de borders en laat ik daar liggen, dat helpt het bodemleven én wordt dan ook deels gecomposteerd en voedt je grond weer.

7 likes

Heeft iemand ervaring met de tuinmeubels van jysk of ikea? Hoe is de kwaliteit?

Wij hebben hier een aantal jaren houten tuinmeubels gehad van IKEA. Mijn advies zou zijn ze wel echt jaarlijks te beitsen, want het wordt snel toch minder mooi / verweerd. Wij waren te lui om dit te doen.🫣

Inmiddels wel over op het wat duurdere segment en dan merk je wel verschil, qua robuustheid en ook wel qua hoe snel het hout verweerd zeg maar.

————-

Ik ging net grasmaaien en vond daar een dood muisje nadat mijn grasmaaier ineens een raar ratelend geluid maakte :sob:

3 likes

Ik heb net echt een lading onkruid gewied, m’n rug doet er pijn van. Maar m’n voortuin is eindelijk vrij van onkruid!! Wel 1 plant gedood en een andere plant die het niet gered heeft.

Verder heb ik 3 zinken teilen en een pot vol met potgrond (hooi papier compost potgrond) en die ga ik dan tzt vullen. M’n bollen zijn nog niet binnen. Heb ook allemaal plantjes voorgezaaid. Geen idee of het op deze manier werkt maar dat zien we dan wel.

Denken jullie dat er nog meer aarde in die grote bak moet? Zit al 60 liter in.

10 likes

Wat heerlijk, geeft zo’n lekker voldaan gevoel hè!
Welke bollen heb je gekocht? Denk dat het vooral afhankelijk is van de groei lengte. Het lijkt het mooiste als je minimaal 3/4 van de plant boven de rand ziet uitsteken.

2 likes

Vind het zo leuk hoe enthousiast jij bent over tuinieren :biggrin: volgens mij sinds vorig jaar pas ongeveer hè?

1 like

Yes we zijn een jaar geleden verhuisd naar een huis met tuin! Het geeft me echt zoveel plezier om mee bezig te zijn, heerlijk. Tis wel echt een hobby zonder einde en dat is uhm financieel niet heel handig.

5 likes

Jongens ik zit helemaal in een moestuin-fuik op het internet… ik zie door de bomen het bos niet meer haha. Heb sinds vorig jaar een tuin en heb nu 2 van die houten, lage bakken gekocht. Gisteren en vandaag gebeitst (wat een rotwerk) in de hoop dat ze iets langer meegaan dan. Van de week ook begonnen met voorzaaien van o.a. tomaat, paprika’s, pepers, zonnebloem, artisjok etc.
En deze week mijn Action-kas installeren!

Maar nu wil ik nog wat meer tegels wippen en er een soort pluktuin-iets van maken. Zaaien jullie bloemen ook voor? (Wildbloemen bijv.?)
Ik heb best wel een grote tuin met veeeel tegels en vind de tuin SUPERLEUK maar ook soms wat te overweldigend :joy:

Oh en hier is over een klein maandje weer een tegelwipweekend waar je een tegel in kan leveren voor een plantenpakket, dat wordt een rotklusje op de fiets maar ga ik gewoon doen :heart_eyes:

7 likes

Heeel herkenbaar! Ik wil m’n achtertuin echt pas volgend jaar (of dit najaar?) doen dus voor nu blijven alle tegels er in. Ik doe alles in de border die er al is en in potten. Ik heb eigenlijk geen advies want ik ben zaadjes aan het voorzaaien maar ik denk dat ik het verkeerd doe.

1 like

Als je van je tegels af wilt op een relaxte manier zou ik gewoon doorgaan zoals nu: steeds wat wippen en er iets nieuws in zetten. Het mooie van een tuin is dat je er zo lekker in kan aanrommelen en uitproberen. Wij zijn 5 jaar geleden met een ontwerp gestart en dat is nu pas helemaal af/aangelegd en ondertussen ook alweer deels veranderd. Omdat we elke zomer weer wat nieuws bedenken of dingen anders uitpakken dan gepland etc.

En I’m with you qua proces! Ik ga dit jaar voor het eerst ook bloemen zaaien en wil ook twee moestuinbakken neerzetten nadat ik afgelopen jaren in potten wat groentes heb verbouwd. Ik ga mijn bloemen zowel in de volle grond zaaien als voorzaaien. Ik ben bang dat ze in de volle grond worden opgevroten door slakken, maar wil het toch proberen want als dat werkt is het wel makkelijker!

Oh en tip voor je tegels: buren van ons hebben hun oude tegels gebruik om verhoogde borders (aka moestuinbakken haha) van te maken, staat heel leuk!

2 likes

Haaa ja wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje geloof ik.
Ik weet nog niet zo goed wat ik met de grote, zwarte grindtegels moet maar er zit ook een stuk in met grijze tegels waaronder gewoon grond zit (stonden vroeger planten in blijkbaar). Dus die kan ik gelukkig al wel makkelijk er uit halen en ergens opstapelen :joy:
Maar die moestuinbakken ga ik op de grindtegels plaatsen want die worden te hels om er zomaar uit te halen helaas.

@sashiko Jaa precies, dat is ook een beetje mijn idee nu. Beetje bij beetje wat er uit halen en aanpakken. Vorig jaar ook al wat gedaan en dat gaf toch wel al zoveel meer voldoening dan die kale tuin!
& Ja goeie. Ik hoop dat we dit jaar minder last krijgen van slakken :pray: :pray: :pray: Heb wel ook van dat koperen tape gehaald bij de Action (één van de tips die ik vorig jaar nog niet had geprobeerd, wie weet werkt het haha)

2 likes

Ja dat tape doet hier echt wonderen om mijn potten! Misschien ga ik dit jaar ook investeren in die koperen ringen, wel wat duurder maar herbruikbaar en kan je in de volle grond zetten.

1 like

Ik zaai alleen maar bloemen voor (zowel eenjarigen als meerjarigen) en ik zaai er elk jaar veel te veel maar volgens mij wonen wij heel dicht bij elkaar in de buurt dus als je ooit nog opvulling zoekt en je liever richt op het zaaien van groenten kunnen we misschien wel wat uitwisselen haha

1 like

Ohh leuk! Ik ga er denk ik ook wat voorzaaien, heb er vorig jaar ook wel wat in de grond gezaaid maar heb niet het idee dat daar nou heel veel van opgekomen is (bedenk ik me nu ineens haha) :joy:
Ik heb voor mijn verjaardag heeeel veel biologische groentezaadjes gekregen ook dus ik heb ongetwijfeld over straks haha

2 likes

Leuk dat je zo enthousiast bent over tuinieren! In principe kun je veel dingen prima direct zaaien. Ik zaai zelf wel voor omdat ik het leuk vind dat ik nu al wat te doen heb (alles de grond uit kijken) en dan meer controle heb (precies weet wat lukt en wat niet en hoeveel ik dus van alles heb).

1 like

Jaaa snap ik wel! Voorzaaien is ook wel weer voorpret he. Ik denk dat ik het een beetje 50/50 ga doen :slight_smile:

2 likes

Niet heel goed te zien, maar de allereerste hommel in de tuin is gespot!
Zo treffend, die plant is longkruid en heel m’n achtertuin staat er mee vol. Blijkt die plant het dus het beste te doen in een schaduwrijke tuin (das m’n voortuin, achtertuin is op het zuiden). En hij schijnt niet te woekeren nou daar denkt mijn tuin anders over. Ik had al bedacht dat als m’n bollen en zaden de tuin in mogen ik een deel van het longkruid weg zou scheppen, maar nu kan ik het dus gewoon naar m’n voortuin verplaatsen!

15 likes

Kun je volgens mij weinig verkeerd aan doen hoor, olijfbomen. Althans in mijn vorige huis stonden ze ook in de tuin en ik deed altijd maar wat en ze deden het altijd heel goed haha.

2 likes