Ik heb 2 bosbessenstruiken gekocht en m’n ouders hebben nog een kerstboom staan dus die gaat in de bodem voor de zuurgrens.
Maarr hoe snel groeit zo’n struik? Eentje is echt zo klein als m’n hand en ik wil weten of ik daar dit jaar gewoon dahlias naast kan zetten.
Die van mij groeien echt niet heel snel. Staan r inmiddels een paar jaar, maar nog geen eens verdubbelt in feite denk ik. Kan ook zijn omdat ik er niets aan doe qua liefde😅
Hm nouja dan kan ik iig nog genieten van m’n dahlia’s erbij . Hopelijk doen die van mij het beter want ik had mezelf al rijk gerekend met 5 kilo blauwe bessen per struik.
Gaat echt traag inderdaad. Ik heb er 3 jaar een paar op mn volkstuin gehad maar ze groeiden niet zo hard, itt de kruisbessenstruiken en frambozen.
Oh jammer. Framboos wil ik wel maar nog even mee wachten ivm de doorns en m’n peuter. Ze plukte vorige zomer vaak sochtends voor vertrek een braam om die op te fiets te eten (smerige handen maar wel heel leuk) maar ik heb geen zin in sochtends gejank omdat de plant haar prikte.
Ik had bij de winkel gevoeld en er was er 1 met heel zachte doorns dus die kan volgend jaar wel.
De loganberry is dan ook een aanrader, zacht en zoet als een framboos, maar doorn kruising met doornloze braam zonder doorn
Heerlijk getuinierd vandaag. Heb weer wat tegels gewipt en klaprozen gezaaid, die willen weinig voedingstoffen. Heb ook meer bloemenzaadjes gekocht en wil een kleine mini bloemenweide maken (maar wel wat terras houden onder de sering). De sering bloeit ook bijna, kan niet wachten!! Ik ging vorig jaar kijken naar deze woning en toen bloeide die, meteen verliefd. En nu maak ik ‘m dus voor het eerst mee
En mijn tulpen gaan ook goed!
En mijn actionkasje geinstalleerd (en ondertussen vastgezet haha). En nog ff een before foto. Zooooveeel tegels.
(Oh deze foto moest er niet tussen maar goed dar was het begin van het wippen vorig jaar

En nog een tip voor mijn mede Boscchenaren en omgeving:
https://www.instagram.com/p/DHWSlAmIFbh/?igsh=MW5xemc5MDZybHg5OA==
(Gratis bloemenpakket bij het inleveren van een tegel bij Intratuin 12/13 april)
Heb hier vorig jaar echt een leuk pakket voor de tegel gekregen!
Wat een heerlijk grote tuin heb jij!
Ik heb de eerste opruimdingen vorige week gedaan op de moestuin en in mijn kas.
Dit weekend wat groenten en bloemen voorzaaien
Iemand nog tips voor de action kweekbak op pootjes?
Ik kijk vanuit mijn lokaal (basisonderwijs) uit op een heel lelijk stuk (patio-ruimte met een oude kantoorunit er in) en wil daar graag 1 a 2 bakken neerzetten voor de gezelligheid.
Welke planten kan ik daar het beste inzetten denken jullie?
Dacht aan munt voor de thee/water en misschien iets van makkelijke groente die de kinderen kunnen plukken en zo kunnen eten?
Ik vind zelf potten met wortels makkelijk en leuk met kinderen! Moet je wel een wat diepere pot voor hebben. Maar verder zijn dat hele makkelijke groenten om te telen + je kan ze zo uit de pot plukken, afspoelen en opeten en ze blijven ook lang goed dus geen haast met oogsten. Je moet dan wel zomerwortels nemen, als je die de komende weken zaait kan je ze voor de zomervakantie allemaal opeten.
Aardbeitjes zijn ook gezellig en kunnen goed in kleinere bakken.
Ga je het zaaien en onderhouden ook samen met je klas doen? Ik vind het echt jammer dat zo weinig scholen nog schooltuintjes hebben tegenwoordig…
Zeker!
Ik had bij mijn vorige lokaal 3 moestuinbakken (30 breed en 2,5 meter lang).
Daar had ik ieder jaar tomaten, courgettes, wortels, sla etc. die ik samen met de kinderen voorzaaide en onderhield.
Ook bijvoorbeeld een jaar bloemkool gedaan en dan niet afgedekt, zodat we veel rupsen en vlinders kregen.
Nu heb ik sinds dit jaar een ander lokaal aan dat lelijke binnenstuk. Nog een beetje zoekende hoe ik dit gezellig en leerzaam kan aankleden (en met zo min mogelijk kosten).
Heel leuk! Al die groentes kan je ook prima in potten verbouwen, ik heb de afgelopen jaren heel succesvol gemoestuinierd in potten met de mix van Makkelijke Moestuin. Al hun gewassen zijn ook geschikt voor in potten. En misschien is het voor de sfeer ook leuk om de groentes aan te vullen met eetbare bloemen!
Aardbeiplantjes zijn leuk, als je de vroege soort neemt ipv doordragers heb je in mei/juni aardbeien (en niet in je zomervakantie) ik vind ze wel in jaar 2 pas op hun best, productie in jaar 1 is niet heel fantastisch.
Munt gaat erg woekeren, die zou ik zelf in een pot doen.
Ohhh ik heb onkruid in mijn tuin wat qua blad heeeel erg op anemoontjes lijkt (ik laat wel altijd wat zitten want geeft ook leuke roze bloemetjes, maar het woekert als een malle). En het zat allemaal bij mijn tulpen dus ik dacht, weg ermee… zitten er andere knoppen aan, blijken het anemonen te zijn die ik vorig jaar hd geplant. Dit doet pijn, dat snappen jullie. Volgens mij heb ik er 1 bespaard
@Issaaa ik heb laatst balkonbietzaadjes gekocht, van die gekleurde bietjes die dus in bakken kunnen. Misschien is dat ook leuk? Zijn ook wel bijzondrre groentes
Oh en ik heb vandaag zaadjes gekocht van een grappige groente. Even zoeken. Cucamelon! dat is ook wel leuk denk ik, volgens mij kan dat makkelijk in een pot, is meteen eetbaar en uniek.
Die cucameloentjes zijn leuk, mijn kinderen eten ze graag! Ze hebben wel een rek nodig om te klimmen
Mijn zaadjes komen langzaam aan uit🥰
De sla op een andere plek kiemt enorm snel. Ook de zaadjes die ik liet vallen in het bakje,
Kan je sla binnen laten groeien? Google is onduidelijk.
Ik heb er één zonder deksel, die staat vol met aardbeienplantjes. De andere twee zet ik vol met dingen ‘onder glas’. Op dit moment heb ik er tomaten, pepers, broccoli en peultjes in staan (de peultjes vanwege muizen nog even afgesloten voordat ze de volle grond in gaan). Als ze groter worden verpot ik de pepers en gaan de broccoli en de peulen naar de volle grond. De tomaten laat ik meestal in de bak staan.
Ik heb die bakken op het balkon staan om moestuinieren uit te proberen met mn kinderen (onze tuin moet afgegraven worden en dit leek me een goede tussenoplossing)
Ik heb zaadjes via de makkelijke moestuin gekocht omdat die met een app werken, zo kunnen de kinderen redelijk zelfstandig aan de slag. Wij hebben er nu in gezaaid: mini kropsla, goudsbloem, basilicum, rucola, wortel, radijs en dropplant.
Ik wil graag online plantjes bestellen voor in de tuin. Iemand tips waar je kwalitatieve plantjes kunt bestellen? Lees online bij flink wat plekken over plantjes die aankomen met gele blaadjes, halfdor of rot.
Ik heb een aantal keer bij Sprinklr besteld en ben tot nu toe altijd tevreden. De plantjes zijn soms wat klein, maar doen het beter dan de planten uit het tuincentrum. Voordeel is dat het biologisch planten zijn en ze niet in de kas worden gekweekt, waardoor ze beter tegen de weersomstandigheden kunnen.