Ik heb ervaring met plantentuin esveld, de tuinen van appeltern en plant-werk en dat is altijd goed gegaan. Planten komen goed verpakt aan en absoluut niet dor ofzo. Alles sloeg ook goed aan en in het eerste jaar meteen uitbundige bloei. Het kunnen kleine plantjes zijn, verwacht niet van die opgepompte rakkers als in het tuincentrum die al groot de tuin in gaan
Ik heb een grote kweekbak van de action. Vorig jaar voor het eerst gebruikt en heeft goed gewerkt, toen had ik er paprika in en uien.
Ik heb ervaring met natuurlijksterker.nl, ook biologisch en alle plantjes die ik geplant heb zijn aangeslagen
Dit is misschien een wat gekke vraag, maar nu er zo weinig regen is, geven jullie de tuin water? Ik gaf mijn potten wel water, maar de rest eigenlijk niet. Maar het is nu wel heel droog denk ik, dus dacht eens vragen hoe en wat
Ik geef vooral water aan nieuwe plantjes en op plekken waar ik gezaaid heb. Goede diep gewortelde planten hebben het niet erg nodig maar wat kwetsbaar is dus vooral wel (ook niet teveel want anders wortelen ze slecht en oppervlakkig). Het heeft hier al een maand niet geregend en daardoor geef ik sinds deze week de hele tuin wel wat water.
Ah top, goed om te weten! Ik heb dit jaar nog niet veel gezaaid buiten, dat wil ik binnenkort gaan doen. Maar mijn opkomende bollen wel steeds water gegeven, maar dan ga ik wel een beetje de boel beter bijwateren Dank!
Ik ben nog best een groentje (pun intended) op het gebied van moestuinieren. Afgelopen twee jaar heb ik telkens plantjes bij de Welkoop gehaald (o.a. komkommer, paprika en ui). Hiermee ging het echt verbazingwekkend goed. Dit jaar wil ik me er wat meer in gaan verdiepen en sommige dingen net wat beter aanpakken.
Ik heb nu een (kweek)bak op poten gehaald, voor naast mijn 3x1m āmoestuintjeā. Ik sta op het punt om weer wat plantjes te gaan halen, maar ik vraag me af of ik dit nu eens niet moet doen en ga beginnen met zaadjes? Ik heb al wel aardbeiplantjes en deze wil ik in de bak gaan planten. De kant-en-klare plantjes voelen heel veilig, maar ergens lijkt het me ook leuk om het een en ander zelf op te kweken. Maar ja, wat is dan wel makkelijk om als beginner zelf te doen en wat niet?
Ik ben zelf begonnen met de zaden van Makkelijke Moestuin, die hebben er een app bij die precies aangeeft wat je wanneer moet doen. Ik vond dat zelf een hele fijne, laagdrempelige manier om erin te komen.
Ik heb verder niet opgelet welke groenten makkelijk zijn of niet, gewoon gedaan wat ik leuk vond. Met een beetje trial and error kom je een heel eind. Voordeel van zaden is dat het veel goedkoper is (of gratis, als je zelf zaden verzamelt uit groenten) dus als er eens wat mis gaat vind ik dat niet erg en begin ik gewoon opnieuw.
Ik denk boontjes want mijn bonen zijn al gigantisch! De wortelen ga ik volgende week voor de 3e x deze maand zaaien dus die zou ik niet aanraden haha.
Maar dat kan ook door die droogte komen. Ik heb gisteren heel veel water gegeven, mijn voortuin is ook helemaal nieuw dus amper geworteld. Hiervoor had ik de potten wel al een paar keer water gegeven.
Ja grappig, ik vond wortelen juist het allermakkelijkste afgelopen zomer. En mijn boontjes mislukten steeds, die werden ziek of maakten nauwelijks bloemen.
Denk dat het ook net verschilt per plek (standplaats, grond, omringende planten) of iets aanslaat + zaaitijd + pech of geluk hebben natuurlijk.
Ik heb online ook redelijk goeie ervaring met sprinklr! Maar je moet er wel rekening mee houden dat biologische plantjes vaak klein aankomen en afhankelijk van het seizoen zijn ze soms klein, lijken ze dor of zitten ze nog onder de grond haha. Planten zijn gewoon levende dingen natuurlijk en staan niet altijd te pronken (tenzij misschien zo opgekweekt maar dan zijn ze niet perse sterker en vooral waarschijnlijk slecht voor de biodiversiteit).
De meeste van de plantjes waarvan ik echt dacht āehhhhā¦?ā zijn mooie sterke planten geworden! Sommige zie ik nu niet meer terug (maar misschien komt het nog!) maar dat kan ook heel goed aan de bodem(kwaliteit) liggen.
In elk geval: hoe ze er uit zien bij aankomst zegt niet zo veel over hoe sterk en kwalitatief ze zijn.
En als je de mogelijkheid hebt is het ook heel leuk om naar een biologische kweker in de buurt te gaan en zelf wat uit te zoeken!
Ja dat ze soms nog onder de grond zitten is ook goed om te weten! Dst je het niet weggooit omdat je denkt dat er niets in zit. Ik had in maart/april vorig jaar echinacea gekocht en dat waren gewoon alleen wortelgestellen en dus kale potjes aan de bovenkant haha. Maar ze zijn gewoon gaan bloeien afgelopen zomer. Het is gewoon echt anders dan een tuincentrum.
Dit wordt het eerste jaar dat ik in potten ga moestuinieren, in plaats van op een stukje grond en met een kas.
Ik heb al balkontomaten voorgezaaid en wil een kweektafel kopen met daarin snackkomkommer en courgette. Op pootjes, want er zitten veeeel slakken in mijn tuin dus hoop ze makkelijker weg te kunnen houden. Ben benieuwd hoe dit gaat lukken
(Stiekem zit ik ook te denken deze bak roze te verven )
Ik heb ook een kweekbak, maar ik ga dit jaar denk ik koperen ringen op de poten doen. Vorig jaar kon ik toch dagelijks dikke naaktslakken uit de bak halen, zelfs met de kap erop!. Die slakken waren ook echt 3x de grote van het gat dus ik vind het knap
Oh getver. Ik dacht peulenschilletje want ik hoef ze maar op 4 poten te weg te houden, maar dit klinkt niet goed
Hier ook vraat van naaktslakken in potten. Kopertape om te potten plakken werkt voor mij het beste om ze te weren.
Ik ga dit jaar ook kopertape proberen. Heb het goedkoop bij de Action gehaald!
(Heb vanmiddag de tuin gewaterd en nu gaat het natuurlijk ineens regenen )
Fijne antwoorden en tips allemaal, bedankt! Ik ga mij erin verdiepen en resultaat volgt
Gebruiken jullie perliet bij jullie stekken/zaailingen? (Ik heb vanmiddag mogelijkheid om eens wat te kopen maar ben ook wel een beetje van een luie aanpak dus was nieuwsgierig). Over lui gesproken: zaaien jullie bietjes direct in de grond? Wilde ik wel doen maar zag het ook mensen voorzaaien. Heb nog wel vensterbanken over maar vind het ook wel gedoe Dus doe ze denk ik liever direct in de grond. Maar misschien krijg je met voorzaaien sterkere plantjes?
Tuinieren is op dit moment echt mijn hyperfocus Ik heb denk ik veel te veel tomaten voorgezaaid
(geen hele zakjes maar wel⦠een paar halve hahahaha)
Ik heb nog nooit perliet gebruikt en heb tot nu toe gewoon goede stekjes en zaailingen gehad. Zonder werkt prima