Ik heb nu 2 seizoenen achter elkaar bietjes gewoon direct in de moestuinbak gedaan, en ging prima!
Ik zaai bieten ook niet voor, gaat prima direct in de grond! Met dit weer wel om de dag ofzo wat water geven anders ontkiemt het niet.
Verslavend he tuinieren haha, bij mij wordt het elk jaar erger. Heerlijk.
Dit vond ik een hele goede tip! Of ja, vooral hun website, want daar staat heel overzichtelijk informatie op. Ik heb uiteindelijk alles wat ik als plantje wilde kopen nu gekocht in de vorm van zaden. Daar ga ik nu een paar van opkweken in een kweekkasje en een paar andere dingen zoals bosui (-zaadjes), gele ui, aardappel en aarbei heb ik gisteren in de grond gezet.
Ik ben alleen wel een beetje bang door de lichte vorst van vannacht Hoop dat alles zich een beetje goed houdt.
een tip voor aardappel nu is als het groene loof boven de grond uitkomst en er vorst voorspeld is moet je ze volledig bedekken met aarde. Dan vriest het niet dood en kan hij daarna weer groeien
Ah, thanks! Zou het ook nog helpen om de bak af te dekken met afdekvlies? Ook vooral voor mijn (bos)uien? De aarbeien staan in een bak op poten (met plastic kap) dus daar maak ik me geen zorgen over.
bosuien kunnen tot ongeveer -5 graden Celsius en zijn hierdoor bestand tegen wat vorst. Deze hoeven niet afgedekt te worden
Dank en ook @Uprooted en @babushkababy
Ik zit helemaal in zo’n moestuinfuik op het internet
maar denk vooral ook: mijn oma stopte er ook niet zoveel moeite in en dat ging gewoon goed dus ik neem het allemaal maar met een korreltje zout haha. Moet ook leuk blijven
Maar dan doe ik ze gewoon in de grond en gebruik ik gewoon potgrond
Ik heb afgelopen week mijn kas in gebruik genomen. Hoes erover heen, wat kruiden gezaaid in mijn kruidenbak. Zag dat mijn oregano en bieslook al op kwamen. Heb nieuwe basilicum gezaaid want die was verzopen vorig jaar.
Achterin de tuin heb ik een vierkante meter op pootjes, daar wil ik weer snijbonen, boerenkool en sla zaaien. Die deden het erg goed vorig jaar.
Als bijzondere plantjes heb ik ananas tomaat en bol komkommer gezaaid. Ben benieuwd of de tomaat het dit jaar wel gaat doen. Was vorig jaar namelijk verzopen.
Heb een kleine kas van de Lidl, dus geen mega grote.
Okee vreselijk maar hier ben ik weer: ik heb een klein plastic kasje in de tuin gezet. Mijn tuin is op het zuiden en beschut dus snel warm. Nou deed ik net de rits open en het was er echt een saaauna (als ik het open laat/rol dan klappert dat ding steeds bij wind en dat vind ik irritant voor de buurvrouw enzo).
Maar kan een kas ook te heet staan? Als ik Google wel, maar de enige andere optie is wel een plek waar meteen niet zoveel zon komt Wat zouden jullie doen? Heb nu het ‘deurtje’ omhoog en dat scheelt veel, maar ja, als het daar nu al zo heet is
Kan je hem niet gedeeltelijk bedekken met iets? Als een soort schaduwdoek idee? Jute? Tuindoek?
Jaa ik vraag me alleen af of dat werkt… maar ik wil misschien sowieso wel een schaduwdoek ook daar voor mijn huis/om zelf onder te zitten dus daar ga ik ook nog eens over nadenken
Ik weet niet hoe groot je kas is, maar je kan 'm andere ook op een trolley/hondje zetten en halverwege de dag verplaatsen naar de schaduw.
Ja daar is ‘ie wel te groot voor. En ook niet heel stabiel dus vrees dat ‘ie dat sowieso niet overleefd
Ik laat mijn plastic kas overdag gewoon open en dat gaat ieder jaar goed! Hij staat bij mij inderdaad niet in de volle zon of wind dus dat helpt wel
Krijgt ‘ie wel volle zon of helemaal niet? En zo wel hoeveel ongeveer?
Tot ongeveer een uur of 12 staat er wat zon op het dak, dat is de enige plek waar de kas niet wegwaait dus ik heb geen andere optie haha. Ik weet eigenlijk niet of het beter is als hij wel vol in de zon staat
Ah en wat heb je er in staan? Ik heb ook nog een optie die later op de dag nog wat zon krijgt, misschien is dat dan handiger dus ben wel nieuwsgierig! Ik wilde er tomaatjes in doen maar dat wordt misschien zelfs voor tomaatjes te heet
Ik zou je kas gewoon lekker open zetten. Mijn kas staat altijd open (want het glas van de deur is er ooit uit gevallen) en dat is geen probleem. @ciselering
Ik heb een vlierbes in mijn tuin staan. Die is nu iets van 6 meter hoog. Heel chill, want veel schaduw precies bij onze zitplek. Het trekt ook veel vogels en leuk voor vlierbloesemsiroop en vlierbessenjam. Maar er staat ook een magnolia bij en die groeit er nu helemaal doorheen, ik denk ooit geplant als klein boompje. Nu zag ik al overal de magnolia’s in bloei staan terwijl onze net knoppen krijgt. Is het dus wel een goed idee dat ze zo verstrengeld zijn? Want anders zou ik de magnolia wat willen kortsnoeien en verplaatsen. De voorgaande jaren is ie uiteindelijk wel gaan bloeien, dus misschien hebben we gewoon een trage, maar ik gun de boom het beste leven.
Ik woon sinds een jaar in een nieuwbouwhuis met dus nieuwbouwtuin en we hebben vorige zomer en in het najaar allerlei biologische plantjes geplant, in november nog allerlei wortelgoed (meidoorn, sporkehout, vlier, gelderse roos, sleedoorn) en ik doe ook m’n best de bodem te verbeteren met wormen en bemeste tuinaarde van biokultura etc etc. Twee maanden geleden vond ik onze tuin er zo triest uitzien en ik had er nul vertrouwen in dat er iets anders dan onkruid terug zou groeien maar nu gebeurt er van alles!!! zo leuk!!
Maak mij alleen wel zorgen over de meidoorn, sporkehout en sleedoorn die we als wortelgoed hebben geplant. Daar lijkt nog niet zo veel te gebeuren, hoop echt dat ze wel leven. De vlier, gelderse roos en het krentenboompje dat we als wortelgoed hebben geplant doen in elk geval wel wat.
En we hebben vorige zomer in de tuin een vrij grote krentenboom laten planten (2+ meter hoog) omdat ik heel graag iets van structuur in de tuin wilde en niet álles van babyplant af aan wilde laten groeien, en nu maken we dus voor het eerst de eerste (pre-)bloei van het boompje mee. Ben er zo blij mee, echt een geweldige boom
Ik vind zo’n hele (lege) tuin nog steeds overweldigend, maar heb er ook echt plezier in