Oh wauw! Brutale vraag maar was die krentenboom ook biologisch en wat heb je ervoor betaald? Ik wil ook nog een boom in de voortuin.
Die grote krentenboom hebben we via planta, omdat de partij die de grond en klinkers voor onze tuin deed daarmee samenwerkt… Was wel leuk want we konden daar zelf de specifieke boom uitzoeken. Maar volgens mij dus niet perse biologisch… Ik vond het toen best wel moeilijk om grote biologische bomen te vinden geloof ik? En heb dus een uitzondering gemaakt op m’n enkel-biologische-planten/struiken/etc-beleid in m’n tuin. We hebben er 435 euro inclusief btw voor betaald.
Bij sprinklr wel een biologische krentenboom als wortelgoed gekocht dus afgelopen herfst, maar dat is nu een tak van 80cm hoog en dat duurt wel een paar jaar voordat het een beetje op een boompje lijkt denk ik haha.
Edit: ik zie dat ze bij Arborealis Kwekerij, volgens mij is alles daar biologisch, wel ook krentenboompjes hebben (de meeste nu niet op voorraad, maar het zou kunnen dat ze die niet het hele jaar door verkopen?), ik begrijp niet zo goed welke maten ze hebben maar je zou daar eens kunnen kijken.
Een krentenboom is een heester en geen boom. Soms worden ze op stam verkocht. Dan zijn ze gewoon in een soort boomvorm gesnoeid. Ze groeien vrij snel, grote waarden voor de biodiversiteit en fantastisch in je tuin. Bloemen in de lente, besjes in de zomer, mooie herfstkleuren en een fijn wintersilhouet.
Ik heb hem zelf in de natuurlijke vorm als meerstammige heester. Zag ze laatst voor €9,95 bij de welkoop maar als je goed oplet kun je ze ook gewoon uit het bos steken.
Ik heb in een impuls een moestuinbak op pootjes gekocht voor mijn balkon! Wel een balkon op het noordwesten met alleen eind van de middag zon.
Is het te laat om nog dingen te planten? En kan ik er gewoon van alles in doen of kunnen bijv alleen tomaatjes overleven met veel zon?
Zeker niet te laat, het heeft vannacht hier weer gevroren dus voor sommige dingen was ik al te vroeg.
In ieder geval kan je even kijken welke planten het beste in maart kunnen op zo een kalender. Geen idee wat je een beetje wilt, maar wat voor mij werkt met minder zon zijn bijvoorbeeld uien en prei
Ik kan Ten Hoven bomen aanraden als je in de buurt woont. Ze hadden veel mooie volle krentenbomen van +/-2 meter voor 200-300 euro. Ik heb er zelf een meerstammige van 3 meter in de tuin die mooi in vorm gesnoeid is, die was 900 euro.
Soms hebben ze bij het tuincentrum wel wat, maar echt mooie grote krentenbomen heb ik daar nog nooit gezien
arborealis is volgens mijn moeder een hele goeie kwekerij, zou daar zeker kijken
ja ik kwam die kweker trouwens tegen op de blog van https://irisgardenecologyblog.com/!
en heb net nog even gekeken gewoon voor de context va de prijs ook enzo en mijn krentenboom was ruim 250cm bij aanschaf, want hij is nu al wel over de 300cm. en volgens mij groeit een krentenboom juist traag/gemiddeld, niet perse snel (en ja het is inderdaad officieel een heester maar goed)
Ooh! Ik heb de gele kornoelje, 2 x staan. M’n vader zei dat het een struik was en het blad dat ik volgde zei dat het een boom was. Hij is offline op de site waar ik besteld heb maar ik ga ze mailen want ik vind informatie dat die 2 meter wordt en dat die 6 meter wordt.
Edit : dit is dus een heester
Hebben julllie ervaring met die kopertape van de Action?
Kun je het alleen gebruiken bij potten, of ook op de een of andere manier in een ‘gewoon’ groentetuintje? Misschien iets om de plantjes heen zetten en dan het tape erom heen bijvoorbeeld, i dont know…?
Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen! Zou wel opletten dat het tape de grond dan niet raakt want het verweert wel snel, ik tape het elk jaar opnieuw.
Er bestaan ook koperen ringen, die gaan veel langer mee maar kosten ook wat meer.
Ik zag dat mijn baby lupine toch aangevroten is door een slak, ook al zie ik ze nog niet. Heb er een yoghurtbeker opengeknipt en overheen gezet hahaha hoop echt dat dat helpt. Had ‘m beter nog in een pot in de kas kunnen zetten
Ik haaaaaaat slakken zo.
Ik heb vandaag plantjes, besteld via sprinklr, in de tuin gezet. Ze zijn nog zo mini, doordat ze volledig natuurlijk gekweekt zijn. Hoop dat ze het overleven… heb voor nu maar slakkenkorrels gestrooid, maar volgens mij is dat niet een geweldige oplossing.
Ik heb als tip ergens gezien om bijv. van die kweekpotten de bodem er uit te knippen en ze dan om de plant heen te zetten ter bescherming. Heb ik laatst ook gedaan bij een baby lupine (zijn ze doooool op) met een yoghurtbak Hoop dat het werkt
Edit: haha zie nu dat ik dit recht boven jou al schreef sorry
Goede tip! Thanks!
Voor wie net als ik dit najaar geplant hebben, geef ze veel water nu dit voorjaar zo droog is. Dit filmpje legt het hele proces goed uit. Maar het komt neer op 5 liter per m2 per dag bij nieuwe planten (als ze al 10 jaar staan ofzo hoeft dit niet). Als het geregend heeft kan je het 2 dagen skippen.
Ooh thanks goeie tip! Ik heb laatste week ook een paar keer water bij gegeven. Wij hebben wel kleigrond waar het water niet super goed wegloopt (ook door de bodemkwaliteit denk ik maar daar werk ik aan haha) dus ben soms ook bang dat het te nat wordt. Maar ik ga zeker nog een paar keer bijwateren komende tijd.
Lupine is onkruid toch…?
Nou onkruid is denk ik voor iedereen anders, maar ik vind van niet
ja ik vind ze zelf prachtig hoor! Waar ik woon (Scandinavie) bloeien ze 's zomers echt overal in de bermen, maar er is me verteld dat het onkruid is en daarom verbaasde me het dat je het zelf zou planten