(Moes)tuintopic

Ik heb even verder onderzoek gedaan, hierbij een door chatgpt vertaalde/gemaakte samenvatting; overigens zijn de meningen hier (SE) blijkbaar erg verdeeld over of lupine OK is of niet :sweat_smile:

Bloeiende lupine bedreigt de biodiversiteit door:

1. Inheemse planten in gunstige omgevingen verdringen.
  2. Het veranderen van de vegetatie door middel van stikstofbinding, waarbij mogelijk beschermde weidebloemen worden vervangen.
  3. Bestuivers weglokken van inheemse bloemen.
  4. Bevat giftige alkaloïden die schadelijk zijn voor schapen en vee en mogelijk allergeen zijn voor mensen.

Nou ja weten we dat ook weer. Mooi zijn ze wel.

1 like

Haa tjah ik denk ook eigenlijk dat dat nog voor best veel planten geldt. Heb laatst naar inheemse bloemen gezocht maar vind de meesten heel saai :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: Maar betwijfel het of deze de slakken gaan overleven :rofl:

2 likes

Het is pas onkruid als het ongewenst is.

5 likes

okee, dan is het hier zeker onkruid want niemand die het wil (behalve ik die elk jaar weer geniet van de bermen hier :joy: )

Volgens mij wordt in NL nog betwist of het een invasieve exoot is, tot op heden niet.

2 likes

Ik probeer met alles wat ik heb ieder jaar een bloeiende lupine in mijn tuin groot te krijgen. Tot nu toe is het vooral slakkenvoer :smiling_face_with_tear:.

3 likes

Onze camelia’s zijn zo mooi, we hebben drie struiken met deze, lichtroze en donkerroze. We doen er nooit wat mee maar elke keer is het toch leuk dat ze zo lekker vroeg bloeien.

15 likes

We hebben een esdoorn in de tuin en volgens mij vermenigvuldigt die zich via de grond of gewoon megagoed met die vliegende zaden. Hij staat nu op vijf verschillende plekken in de tuin. En echt met stevige wortels, is echt niet weg te halen. En na leuke boom, maar eentje is echt genoeg.

En nu ik dit zo type vraag ik me af of de oorspronkelijke boom hier geplant is of is komen aanwaaien.

Oorspronkelijk uit gebieden zoals de Pyreneeën, waarschijnlijk verspreid door zowel wind als door de mens, maar hij kan door de bergen goed tegen moeilijkere omstandigheden. Dus doet hij het hier geweldig.

Zelfde verhaal met de berenklauw helaas

1 like

Bij ons is dat ook met een esdoorn van de buren. Moed in deze periode echt goed kijken en ieder zaadje wat uitloopt weghalen, het is al heel snel een stevige mini boom

2 likes

Een esdoorn is wel een andere categorie dan een berenklauw. Maar die zaden ontkiemen inderdaad vlot en het zijn krachtige groeiers. Met een schep krijg ik ze wel prima uit de grond. Zaailingen zijn vaak meerstammig en wat grilliger van vorm. Een gekweekte boom is veel rechter en netjes opgekroond.

Haha nog even en je woont in een bos!

Onze beuk heeft ook altijd veel jonkies in onze tuin. Ik heb van m’n vader geleerd om de zaailingen er nu uit te trekken, als ze net gaan groeien hebben ze een stevig stammetje en één wortel recht naar beneden, dus als je ze recht omhoog trekt haal je ze er gemakkelijk uit. Om te voorkomen dat je nog meer dan 5 kweekt!

Heb toevallig net een rondje gedaan, dit idee:

5 likes

Ah ik ga morgen nog wat voorgezaaide plantjes in de grond doen dus dan pak ik dat meteen mee. Maar onze tuin is zo rommelig dat ik soms niet weet wat ‘onkruid’ is en wat niet haha.

Zo had ik vorig jaar een framboos geplant en die ging meteen dood, dacht ik, maar dit jaar is ie ineens weer springlevend. Gelukkig stond er nog een stok bij waardoor ik me herinnerde wat het was.

Mijn eerste bollen zijn uit :heart_eyes:

Zo leuk dat alles ineens weer zo erg uitloopt. Mijn framboos leek ook dood maar gaat nu idd ook weer als een speer @Nefertiti
Hoop dit jaar op framboosjes! (Kreeg deze vorig jaar als stek)

23 likes

Onze voortuin is nu een enorm oerwoud met coniferen van 7 meter hoog (is 25 jaar niks aan gedaan) dus dat stuk word leeggetrokken over een paar weken. Ik wil er heel graag andere bomen en struiken voor terugzetten. Wat zijn mooie bomen die bij voorkeur ook bloesem geven en/of mooi verkleuren, en struiken die lekker groen blijven? Het mag best groot worden want de voortuin is 3x8 meter en daarachter zit nog een heel stuk oprit wat er evt ook bijgetrokken kan worden.

Er komt al een krentenboom in, en ik zou er ook graag een fruitboom in

Wij hebben oa meidoorn staan en dat vind ik heel leuk. Wordt al vroeg groen (nu), krijgt mooie bloesem in het voorjaar en rode besjes in het najaar die er de hele winter aan blijven en waar veel merels op af komen. Is een inheemse boom. Je ziet ze veel als struik/haag maar het kan ook een boom worden, die van ons krijgt echt pas hoog op de stam blad.

En ik zou zelf nog wel een tamme kastanje in de tuin willen om de kastanjes te kunnen eten/verwerken.

@Nefertiti haha ja herkenbaar, wij hebben ook zo’n rommeltuin en het heeft me wel een paar jaar gekost tot ik het meeste herkende! De boomzaailingen vind ik wel makkelijk te spotten. Het steeltje is echt houtachtig, meer een bruin takje dan een groen steeltje wat veel onkruid heeft. En bovenop zitten dan miniversie van de blaadjes zoals die aan de moederboom groeien. De esdoorn krijgt als eerste blad een heel ander glad blad, die moet je wel kunnen herkennen!

image

3 likes

Haha, wat is dat toch met frambozen? Bij mij exact hetzelfde, leek echt niet meer te redden dus ik heb hem maar uit de grond gehaald om ruimte te maken voor iets anders. Van de week kwam er ineens een mini frambozenplantje uit het niets weer op :joy: Denk dat ik toch wat wortels vergeten was.

Framboos sterft meestal flink af boven de grond en komt in het voorjaar vooral met veel totaal nieuwe scheuten op uit de grond, is mijn ervaring.

Frambozen zijn woekeraars. Zou ze altijd in een kuip planten. Ze gaan je hele tuin door.

6 likes

Late reactie maar zou je dan nu dus die kleintjes die opkomen overzetten in een bak? En verder proberen toch zo goed als alle wortels uit de grond te halen? Mijn stukje moestuin is al vrij klein en ik zit niet echt te wachten dat de helft framboos wordt.