Kan je proberen, zal voor de plant wel even een klap zijn en weet niet of je dan veel frambozen krijgt. Je kunt ook nieuwe scheuten weghalen en proberen de plant een beetje in toom te houden. In mijn ervaring woekert het niet enorm, zoals bijv een braam, maar is het wel bij te houden.
Ja dat is mijn ervaring ook. Er komen zeker nieuwe scheuten op en je moet het een beetje bijhouden, maar het is prima te doen.
Bij frambozen maakt het uit of je herfst of zomerframbozen hebt. Zomerframbozen noem je tweejarig, dat betekent dat ik jaar 1 scheuten opkomen die in jaar 2 (dus na de winter) vrucht dragen. Bij zomerframbozen moet je de nieuwe scheuten dus NIET wegsnoeien want daar komt juist het fruit aan in een volgend jaar! Zodra het blad is afgestorven in het najaar snoei je de takken die vrucht hebben gedragen weg, de plant sterft niet af in de winter oid. De nieuwe scheuten een beetje uitdunnen als het er te veel zijn, de rest opbinden. Bramen werken ook zo. Die kunnen enorme uitlopers aanmaken(meters lang) maar die moet je dus niet wegsnoeien (ik kort ze wel in als het echt uit de hand loopt), want dat zijn je bramen voor volgend jaar.
Bij herfstframbozen snoei je juist alle takken in het najaar. Die komen in het nieuwe jaar omhoog en gaan dan meteen dat jaar vrucht dragen.
Even iets heel anders: ik wil een grote parasol kopen want het wordt bloedheet in mijn tuin. Maar wat is eigenlijk koeler: een witte of donkergrijs? Mijn gevoel zegt donkergrijs maar logischerwijs lijkt het me dat licht meer weerkaatst bij een lichte kleur
Jullie zijn slim dus hebben hier vast een antwoord op
Wij hebben sierappels in de voortuin, geeft rond mei bloesem en in het najaar / winter besjes ( de ‘appeltjes’) waar hier altijd veel vogeltjes op afkomen.
Boomkwekerij van de berk heeft een hele goede site waar je kan filteren op bodemsoort, formaat, bloesem etc…
Lijkt mij dat wit koeler is! Lichte kleuren nemen minder warmte op dan donkere kleuren. En ik denk ook dat een witte lichter/gezelliger is om onder te zitten.
in het najaar lukraak bloembollen in de grond geplant die ik spontaan kocht bij de Lidl. Ze komen nu langzaam uit en ik vind het zó leuk. Welke bloembollen zou ik nu nog kunnen planten voor de aankomende maanden die ik niet eerst in een pot hoef te planten?
Na ijsheiligen (15 mei) kan je best veel nog dahlias en gladiolen planten.
Ook kan je echt meer dan genoeg in de grond zaaien nog waar bloemen uitkomen. Bijvoorbeeld goudsbloemen, siererwten, strobloem, zinnia, bekermalva, ridderspoor.
Bij alles geldt dat het risico er is dat de slakken het opeten maar dat viel bij mij vorig jaar heel erg mee.
Mocht je biologisch willen bestellen (beter voor insecten en natuur) dan kan dat bijvoorbeeld op www.naturalbulbs.nl die hebben bollen en zaden.
Ik heb vorig jaar alle bollen voor ijsheiligen geplant trouwens en dat ging prima, maarja is wel een risico dat ze kapot vriezen.
Tip is om na Pasen narcissen te kopen bij de bouwmarkt waar ze uitgebloeid zijn en je zo voor een prikkie kan meenemen. In de grond stoppen en je hebt volgend jaar weer bloemen.
Gewoon van die bloemen in schaaltjes die mensen normaal binnen zetten.
Wit!
Die reflecteer meer. Donker aborbeert de warmte.
Heb ik toen gedaan met narcissen die we op mijn werk kregen en collega’s deze niet meenamen.
Staan voor het derde jaar mooi te bloeien in de tuin
Denk dat deze video dan wat voor je is!
Zelf ben ik ook dol op agapanthus, die heb ik zelf wel in een pot omdat ik geen goede warme droge plek in de volle grond voor ‘m heb. En die heeft een jaartje nodig om op stoom te komen, ik had vorig jaar wel blad van alle bollen (10) maar maar 3 bloemen.
Heeft iemand een tip voor planten buiten die in een pot aan de schutting kunnen maar dan wel een beetje over de pot heen groeien waardoor het wat gaat hangen? Het liefst lekker fleurig met veel bloemen en waar de insecten wat aan hebben.
Toscaanse jasmijn!
Eigenlijk een bodembedekker maar klokjeskruid doet dat en bloeit 2 x per jaar!
Oost-indische kers is ook leuk en kun je alles van eten (bloemen en blaadjes)
Gratis plantenpakket in ruil voor een tegel bij Groenrijk. Allemaal bio ook en een zak bio potgrond!
Wat een leuke actie.
Jaa en volgende week bij Intratuin hier. Heb ik vorig jaar ook gedaan, kreeg ook echt een mooi pakket. Ga volgend weekend ook want heb een grote tuin (én voortuin die volledig bestraat is)
Hopelijk die ook biologisch dit jaar