(Moes)tuintopic

Wat een geweldige tips allemaal! Bedankt❤️

3 likes

Ik vind het zo lekker om met fruit uit eigen tuin te ontbijten, dus ik heb net een stapel aardbeienplantjes besteld. Daar ga ik een halve moestuinbak mee vullen. Er staan ook al blauwe bessen, frambozen en kruisbessen in de tuin.

Als er mensen zijn die ook aardbeien willen telen, dit bedrijf heeft echt veel handige informatie én ook een goed aanbod in bio plantjes (en bio mest): https://www.aardbeiplantje.nl/aardbeiplanten/biologisch/

5 likes

Ik heb ook wat dahlia’s maar ik heb geen zin om eerst binnen te kweken, dus twijfel of ik ze nu vast in een pot buiten plant en hoop op het beste.

Ik zou denk ik tot Pasen wachten. Het vroor vannacht nog in Friesland. Ik ga dit jaar ook stekpoeder proberen! Heb er helemaal zin in. Maargoed ik zit ook volledig thuis dus tuinieren is m’n uitlaatklep haha.
Ik heb m’n gladiolen van vorig jaar ook allemaal in potten geplant nu en degene die opkomen plant ik dan in de voortuin uit is.

2 likes

Dahlias kunnen echt NIET tegen vorst, dus ik zou echt nog even wachten. Het gaat aankomende week sowieso nog vriezen snachts. Pas half mei zit je veilig

3 likes

Ik heb ze helaas toch al buiten gezet; wel in potten dus niet op de grond. Aankomende 2 weken lijkt het hier ook niet kouder dan 3-4 graden te worden. Kan anders de potten nog binnen zetten maar het wordt waar ik plek heb al snel warmer dan 20 graden.

Had ze beter gewoon later kunnen bestellen. Weet iemand of dat ze soort bulbs rond mei nog goed te verkrijgen zijn?

Mijn moeder laat ze altijd in de grond zitten en dat gaat vaak goed (alleen vorig jaar zijn ze verzopen :sweat_smile:) dus wie weet :crossed_fingers:

4 likes

Ik ook! Gaat al twee jaar goed met verschillende soorten dahlia’s

3 likes

Ik was de voortuin water aan het geven en zette de sproeikop even iets harder en toen schoot ik zo een tulp van z’n bol af. Nu maar in een vaasje gezet, maar goede herinnering om gewoon altijd de mist functie van de sproeier te gebruiken.

4 likes

May and June, werd hier eerder eens getipt, heeft een “Gardening School” waar je member van kunt worden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Kreeg toevallig een bericht voorbij van de zadenbibliotheek. Ken het zelf niet. Maar je kan zaadjes ‘lenen’. Grappig initiatief wel.

6 likes

Ja ik, vond het wel leuk, maar toen ik er lid van was stond er nog niet zo veel op. Lijkt me fijner als de database meer gevuld was. Maar alles zag er wel mooi uit en de informatie was duidelijk!

Hoe gaat het met jullie bollen? En laten jullie ze straks zitten of halen jullie ze er uit? (Ik wil die potten eigenlijk later dit jaar wel weer gebruiken voor iets anders)

21 likes

Ooo wat een heerlijk gezicht.
Ik heb tot op heden mijn bollen er altijd in laten zitten, ze bloeiden nu voor het tweede jaar op een rij. Mijn hyacinten zijn een beetje topzwaar geworden, de narcissen inmiddels uitgebloeid. Alleen de blauwe druifjes staan nog fier omhoog!

Ik ga voor volgend jaar ook voor tulpen, het ziet er zo leuk uit!

Als je de potten nodig hebt zou je de bollen eruit kunnen halen en wellicht in de schuur bewaren?

2 likes

Heerlijk! Ik heb blauwe druifjes in bloei en 1 lasagne waarvan de tweede laag nu net opkomt. Ik denk dat ik de bollen erin laat zitten, er een laagje verse potgrond op gooi en wat éénjarige zomerbloemen erop zaai.

2 likes

Hebben jullie ideeën voor planten tegen die schutting? Er komt nauwelijks zon daar en het moet tegen een stootje kunnen (ivm kids). Ik dacht aan -niet woekerende- bamboe maar vind dat niet de mooiste plant… het liefst ook iets wat groen blijft (geen klimop).

1 like

Groenblijvende kamperfoelie (Lonicera Henryi) of klimhortensia.

3 likes

Winterjasmijn? Dat is wel een stevige plant.

1 like

Wauw wat mooi en veel al! Ik wacht hier nog op de meeste tulpen.

Ik heb heel verspreid geplant en daar heb ik nu wel spijt van. Alleen deze 2 stukjes vind ik wel leuk geworden. Ik ga als het bloeiseizoen is afgelopen wat dingen verplaatsen zodat het wat dichter op elkaar staat allemaal.
Edit: die lavendel bedekte trouwens dat stuk aarde maar ik heb die gesnoeid.

7 likes

Ik heb er achter in de tuin nog meer staan maar wil er ook eigenlijk niet over nadenken hoeveel ik wel niet geplant heb… ben een beetje los gegaan :see_no_evil:
Die hyacinten zijn ook leuk! (Ik kan alleen niet zo goed tegen die geur haha). En dat paddenstoeltje omg :face_holding_back_tears: :face_holding_back_tears: :face_holding_back_tears:

2 likes