(Moes)tuintopic

Ik ben zó blij met mn krentenboom :heart_eyes:

De rest van de tuin is erg trial en error en kijken wat het overleeft heeft en wat we nog moeten opvullen en wat vanzelf volgroeit met wat er al staat, maar die boom geeft wat structuur én ik vind het zo leuk hoe divers ‘ie is :heart_eyes:

33 likes

Ik had 2 van de 3 lavendelstruiken al teruggesnoeid en met succes, ze zijn weer aan het groeien. Nu restte mij alleen nog mijn prachtige volle struik.
Die ook rigoureus gesnoeid en nu fingers crossed dat die net zo mooi en vol terugkomt.

3 likes

Door deze post wil ik er eentje in de voortuin zetten, dit is volgens mij precies wat mijn tuin nog mist :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Dit is mijn lievelingsboom, je ziet ze ook veel in het bos en staan in april zo mooi in bloei tussen de verder nog kale bomen. Krijg er echt lente vibes van altijd.

3 likes

In de herfst zijn ze ook geweldig en de besjes zijn eetbaar🤩

Jaaa in het bos waar ik vaak kom heb je ook zo’n mooie!

6 likes

Ik heb trouwens laatst onze krentenboom aan mijn buren gegeven omdat ie in ons kleine tuintje niet zo handig was. We waren een beetje bang dat ie het niet meer zo lekker zou doen, omdat we ‘m best hardhandig uit de grond hebben gehaald. Dus als ie zou bloesemen zouden ze een bloesemborrel geven en dat was afgelopen zondag :smiling_face_with_three_hearts:

29 likes

Omg ik wil ook een bloesemborrel!! Mijn mega sering gaat bijna bloeien dus ik vind dit wel een goed excuus.

3 likes

Wat leuk al die krenten! Ik vind de besjes ook zo lekker. Dit najaar ga ik proberen er eentje te stekken van de boom van mijn tante, ben benieuwd of dat gaat lukken…

1 like

Wie van jullie heeft een trampoline in de tuin? Wij hadden voor de verbouwing zo’n ding gekocht en die staat er nu nog steeds maar ik vind die zo lelijk.
Nu had ik bedacht dat we in de herfst als we de tuin gaan doen voor een ingegraven model gaan (mijn comprimis want ik wil dat ding niet zien en liever gewoon planten) maar nu lees ik dat je daar een meter omheen vrij moet houden van beplanting! Dan is onze tuin toch een en al trampoline. Heeft een van jullie zo’n ding met dan wel planten er omheen zodat je de trampoline niet zo ziet? En gaat dat een beetje oke?

1 like

Is de meter vrijhouden niet alleen als er geen net om zit?

Ja klopt, maar ik zou idd zonder net willen omdat ik de trampoline (en net) niet wil zien vanaf de woonkamer. Mijn kinderen zijn al wel groot, dus hoef ze niet in het zicht te houden

Ik ga voor het eerst dit jaar meedoen!

4 likes

Ja leuk, ik ook!

@Bennielava iets van ruimte zou ik wel aanhouden hoor, vrienden van ons hebben een trampoline waar de beplanting denk ik op 0,5 tot 1 meter afstand staat en dat oogt al redelijk krap. Je hebt gewoon wat bewegingsruimte er omheen nodig om erop en eraf en erbij te kunnen, soms vliegt er iemand half af en die kan dan ook beter op het gras dan in een haag landen. Deze mensen hebben hem achter in de tuin staan, hoge grassen ervoor waardoor je hem vanaf het huis en terras niet ziet. Maar ook als je hem wel ziet dan ziet ingegraven er echt stúkken beter uit dan een hoge met een net.

3 likes

Zou m toch maar wegpleuren.

1 like

Dank je wel! Een halve meter er vandaan is denk ik nog wel te doen in onze tuin. En idd, ingegraven is al veel beter dan nu, nu staat er een fel blauw hoog ding midden in de tuin. Ik zou het heel mooi vinden om een beetje Piet Oudolf stijl in de tuin te hebben, dus grassen passen daar helemaal bij.
Ik kwam nu deze afbeelding tegen op pinterest, maar wat meer afstand tussen planten en trampo zou dus wel aan te raden zijn begrijp ik!

2 likes

In de praktijk zullen die grassen dan vooral plat liggen. Ze kunnen er wel tegen hoor. Dus het kan maar het ziet er niet zo fraai uit als op de foto. Het valt lekker zacht dus dat zal het probleem niet zijn.

3 likes

Het verschil met 3 weken geleden! Nog meer tegels gewipt ook en biologische bloemzaadjes gezaaid.

En de buit van het inleveren van een stoeptegel bij IntraTuin! Niet biologisch helaas maar wel inheems. Alleen zou dit een schaduwpakket zijn en staat er over op ‘zon/halfschaduw’. Ik wilde dit eigenlijk in mijn voortuin op het noorden zetten maar nu twijfel ik. Wat denken jullie?

29 likes

Wauw wat gaat dat hard!!
En wat een leuk setje. Ik zou op het boerenwormkruid na alles wel op je noordentuin zetten. Ik heb ook een tuin op het noorden en daar gister wel boerenwormkruid ingezet hahahah.
Mijn tuin heeft wel vanaf 12 uur zon op het eerste stukje en dan vanaf 5(?) uur op dit moment helemaal in de zon.
Ik heb dat gezaaid en ik heb zo vreselijk veel, heb er nog steeds 15 staan hahaha.
Ik heb gister ook mijn calendula geplant want het ging niet meer in de potjes. Hopelijk overleven ze het natte weer van komende week.
Ook wat nagelkruid en duizendblad geplant. Maar die waren wel echt nog heel klein. Vooral nagelkruid ben ik enthousiast over. Die heb ik in de achtertuin al als volle plant staan.

Gezien die meerjarig is denk ik dat ik die na het planten van de zaailingen nog meer ga voorzaaien binnen. Het is nu wel heel erg vol met alles. Ik heb ook buiten al van alles staan, zoals de cosmea zonnebloem en viooltjes.

Zonnebloem gisteren gezaaid, viooltjes al weken geleden.
Ook de gladiolen van vorig jaar ben ik buiten aan het voortrekken. Geen idee namelijk of ze mijn opslagmethode overleefd hebben.

Verder hier ook steeds meer tulpen die uitkomen! Echt genieten om naar te kijken. Volgend jaar wil ik die ook in potten in m’n achtertuin poten.

6 likes

Ik zit echt te wachten op mijn tulpen. Heb dit jaar ook weer aardappels gepoot, zie dat de lelijke bladeren daarvan alweer goed opkomen. Ook peultjes zaten gister nog onder de grond en de helft is nu boven.

3 likes