(Moes)tuintopic

Net een heerlijke tuindag afgesloten met een klein cadeautje: ik ging even de moestuinbakken afdekken (tegen de katten) en toen zag ik de egel weer in de tuin scharrelen! Hij heeft de winter overleefd :relaxed: Ik dacht hem laatst al te horen, maar nu heb ik ‘m ook duidelijk gezien.

25 likes

Mijn sering is bijna in volle bloei, die geur!! En het komt echt niet over op de foto maar hij is echt meeega.
(Nu geen saaie updates meer over weer een tulp die uit is gekomen sorry dit is mijn 1e jaar tuin dus ik zit soms gewoon random een half uur naar mijn tulpen te staren :joy::joy::joy:)

34 likes

Hahah ik heb net heel ver zitten terugscrollen want mijn boom die is komen aanwaaien is dus ook een esdoorn.
Ik ben all for aangewaaide planten maar niet als ik er straks 10 heb in m’n mini tuin.

Oeh nog een tip voor mensen in Den Bosch en misschien ook wel andere steden: de tegeltaxi!
Ik zit er dus al een jaar tegenop te hikken wat ik met al die tegels moet maar hier rijdt 1x per maand nu een tegeltaxi. Als je meer dan 50m2 tegels hebt dan regelen ze een container. Ik sta op de lijst voor mei, superblij mee want dan kan ik straks ook nog iets leuks neerzetten waar nu een stapel tegels staan :sweat_smile:

4 likes

Je hebt echt prachtige tulpen! Zo leuk in die tinnen emmers.
En de geur van de sering is inderdaad zo heerlijk! Ik krijg er altijd echt vakantie vibes van.:heart_eyes:

1 like

Vandaag naar de intratuin geweest en 2 inheemse plantjes opgehaald. Verder aardbeien en peterselie gekocht en een hoop bakjes en 2 zakken. De zakken vind ik eigenlijk heel lelijk maar als ze volhangen vast niet. Ik heb nu 1 van de 2 zakken gevuld met aardbeiplantjes. Daar kunnen de slakken ook niet zo makkelijk bij denk ik. Onderop zit peterselie want ik had niet genoeg aardbeiplantjes.
Verder ook een potjespers gekocht want dat leek me leuk om uit te proberen. Niet zo’n efficiënte want je perst maar 1 potje per keer.

En nog wat tuinspam.

8 likes

Echt heel leuk! Het lijkt mij best wel prettig om met een grotendeels tegeltuin te beginnen en steeds stukjes vrij te maken voor groen, of met een al bestaande tuin en daar aanpassingen maken, wat overzichtelijker dan een lege nieuwbouwtuin :joy: echt heeeeel leuk! Van mij mag je ook updates blijven delen hoor.

Vraagje over moestuinieren: ik heb een tijd getwijfeld over een dedicated moestuin stuk in m’n tuin maar ga het toch niet doen. Maar het lijkt mij wel leuk om een iets of een paar eetbare dingen in potten te verbouwen? Is er nog iets dat het goed doet in pot en waarmee ik nu nog kan beginnen?

1 like

Tomaten zou nog kunnen! Of vrijwel alle bladgroenten als snijbiet, rucola. Courgette kan ook maar dan heb je wel echt een flinke pot nodig.

1 like

Ik heb erwten in pot en daar kan je prima nu nog mee beginnen, al helemaal als je binnen coorzaait. Ik heb ook zomerwortels in pot. Bij allebei geen idee of het gaat werken haha.

1 like

Heel veel! Kom ik weer met mijn tip haha, maar de Makkelijke Moestuin verkoopt alleen zaden van gewassen die het goed doen in bakken/potten. Ik heb de afgelopen jaren succesvol de volgende dingen in potten geteelt: tomaten, aardbeien, sugarsnaps, bietjes, verschillende bladgroenten, verschillende kruiden en wortels (die dan wel in een hoge pot). Kan je allemaal nu nog mee starten.

2 likes

Oeh thanks allemaal! Ik ga deze week zaadjes bestellen bij de bolster. :smiley:

4 likes

Ik heb een maand geleden zaadjes voorgezaaid, zoals tomaten. Heel veel zijn ontkiemd, maar ze groeien maar niet verder? Enkel een potje van de Action die ik van mijn moeder heb gekregen, die ging weer gigantisch hard. Natuurlijk is het beter als ze wat langzamer groeien, maar mijne zijn echt 1cm gegroeid in de afgelopen 2 weken :sweat_smile: Ze staan in een vensterbank op het zuiden met veel licht (en waar het de afgelopen weken echt flink warm is geweest). Ik heb ze uit wanhoop maar overgepot naar grotere potjes, ze hadden ook al veel wortels dus dat leek me niet overbodig (ook al hadden ze nog niet de 4 ‘echte’ blaadjes). Maar er gebeurt nog steeds weinig… heeft iemand een idee toevallig? :sweat_smile:
Het zijn biologische zaadjes trouwens, dus wellicht groeien die gewoon wat langzamer?

Ik merk bij mij dat de meeste plantjes pas gaan groeien als ik ze in potjes zet die groot genoeg zijn. Erg frustrerend want ik heb nu 200+ plantjes en echt geen ruimte meer voor grotere potten :joy:.

2 likes

Ja zoiets vermoedde ik al dus had ze toch maar in grotere potjes gezet ondanks dat ze te klein zouden zijn (volgens het internet haha). Hopelijk helpt dat toch! En idd mijn vensterbanken zijn nu ook vol :sweat_smile: Help!

Bij mij is de werkkamer ook niet meer toegankelijk, het is een zonnebloem kwekerij geworden :’)

22 likes

Hahaha nice! En dan ook nog die nieuwe potjes. Ik ben aan het overwegen de strijkplank in te zetten.
Ik heb op zolder nog heel veel raamkozijn met zon maar de zolder is wel echt out of sight out of mind. Dus ik denk dat dat niet slim is…

1 like

Hmm… ja dat lijkt me ook wel lastig als je daar niet dagelijks komt normaal gesproken. Dat zou bij mij iig niet goed gaan haha.

1 like

Familie Turkse tortel is ook weer terug in de vlier.

11 likes

Ik heb een hele border vol met prachtige voorjaarsbollen (tulpen, narcissen, hyacinten enzo). Nu wil ik dus dahlia’s en andere zomerbollen in de border zetten, voor later dit jaar. Maar … moeten die dan ook15-20cm uit elkaar van de voorjaarsbollen? Zo ja, dan heb ik geen plek meer in mn border :rofl:.
Of geldt dat alleen voor de “bloeiende” bollen zegmaar?

Ik heb echt 0 groene vingers. Behalve met gras. Ik ben goed met gras :rofl:

Ik reken er zelf op dat dit alleen geldt voor de bloeiende bollen. Zie dat online ook veel dat mensen hetzelfde bed gebruiken. Wel opletten met begraven dat je niet met je schep een bol beschadigt.

Ik heb vandaag wat planten verplaatst. Mijn Struikklimop was echt treurig dus ik hoop dat die het op z’n nieuwe plek beter doet. Verder de Schout bij nacht aan stokken gezet en daartussen een net gespannen met passievrucht plantjes aan beide kanten. Benieuwd of ik dit fijn ga vinden of dat het te veel zon weg gaat pakken voor de achterste helft van mijn tuin. Tot slot eindelijk de piramide van de winterjasmijn met ijzerdraad gemaakt. Neemt allemaal meteen veel minder ruimte in. Echt prettig.

7 likes