Schattige baby watermeloen

En kousenband, was een uitprobeersel.
Ja hoor is te redden. Sowieso je plantje dieven en je kan hem nog opbinden. Je kan eventueel ook ‘takjes’ verwijderen. Doe ik ook in mijn kas omdat ze daar gigantisch worden.
Ik heb voor het eerst tomaat. Hoe belangrijk is het om je tomaat op te binden en te dieven? Er zitten al veel vruchten in, wel nog groen…
Ach tomaten kunnen groeien als onkruid. Het dieven kan wel raadzaam zijn omdat de plant anders energie blijft stoppen in het steeds maken van ‘stukjes nieuwe plant’ en de energie naar de vruchten dus minder wordt.
Ja snap het! Ben altijd zo bang dat ik verkeerde taken wegknip haha
Haha ze kunnen heel wat hebben hoor. Ik zal de volgende keer een foto maken van mijn tomatenplanten. Dat zijn ongeveer alleen maar stelen met de takjes met bloemen er aan. Al het onnodige heb ik er af gehaald.
Je kunt alles waar geen bloemetjes of vruchten aanzitten weghalen. Misschien een beetje blad aan de bovenkant laten zitten voor wat verkoeling en fotosynthese. En opbinden is echt een goed idee! Heb ik net pas gedaan nu mijn planten helemaal gingen hangen maar ze zijn alle kanten op gegroeid en het is een groot oerwoud nu. Ik denk als je het vrij rap opbindt dat je er nog wat structuur in kunt krijgen zeg maar.
Wat is dieven?
Overbodige vertakkingen (vooral aan de onderkant/zijkant) weghalen.
Aha!
Probleem hier is dat ik niet zo goed kan opbinden,nergens houvast
Je kan bij het tuincentrum allerlei verschillende stokken krijgen om je planten aan op te binden!
Wat @George zegt. Vorig weekend heb ik van die stokken gekocht, vier van 1,5 meter voor 3 euro ofzo, dus je gaat er ook niet failliet aan. Die heb ik als een tipi boven bij elkaar gebonden en daar de planten met touwtjes aan gebonden. En gisteren heb ik de bovenkant vastgetapet en extra vastgezet want hij viel steeds naar een kant omdat die tomaten echt zwaar worden nu.
Tldr: tuincentrum!
Bij dieven haal je uit de oksels van de tomatenplant de scheuten weg. Foto bijgevoegd om het makkelijker uit te leggen:
Wanneer je deze scheuten niet weghaalt krijg je dit soort taferelen:
Een heel stuk nieuwe plant waar ook wel weer bloemetjes aankomen, maar de plant gaat dus veel energie stoppen in het zichzelf steeds groter maken waardoor hij minder energie stopt in de vruchtvorming.
Ik was de hele tijd aan het wachten tot mn courgette langwerpig zou worden maar ik ben nu tot de conclusie gekomen dat ik een bolcourgette heb geplant volgende obstakel: hoe weet je wanneer zo’n vrucht rijp is?
Als ik ze in de winkel zie liggen zijn ze vaak met iets groter als een tennisbal. Denk dat het hetzelfde is als met een langwerpige courgette, dat als ze te groot zijn, niet meer zo lekker zijn en veel pitten hebben.
Aw thanks! Ik kan me voorstellen dat de vrucht niet komt aan de scheuten dan? Want anders haal je potentiële vruchten weg, en dat wil je niet lijkt me?
Ja je haalt dus wel scheuten weg waar uiteindelijk vruchten aan zouden komen, maar die krijg je al genoeg aan de plant die de hoogte in groeit. Het is soms een lastige keuze omdat je inderdaad stukken weghaalt waar vruchten aan zouden kunnen groeien, maar het is beter voor de energie van de plant.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor komkommer planten. Op een bepaald moment kun je die het beste toppen, omdat ze maar blijven doorgroeien hij gaat dan energie stoppen in het groter maken van de plant, er komen wel bloemen aan en dus uiteindelijk ook vruchten, maar weer gaat dan de energie naar het doorgroeien van de plant. Ipv dat hij beter de energie kan stoppen in het laten groeien van de vrucht.
Duidelijk! Dankjewel.