(Moes)tuintopic

Ja op deze manier heb ik wel eens tomaten opgebonden. Gaat prima. Ik had er toen een dakje boven gebouwd (omdat ze door de regen aan het eind van het seizoen botrytis kunnen krijgen) en van daar dan touwtjes naar beneden.

1 like

Je kan ze in elk stadium eten. Dus ‘rijp’ is eigenlijk niet zo’n ding bij courgettes. Als ze kleiner zijn zijn ze smaakvoller. En als ze groot worden vullen ze zich met meer vocht, waardoor ze minder smaak krijgen. En de schil kan wat dikker en taaier worden.
Ik vind bij courgettes dat je ze het beste klein kunt plukken. Die planten produceren namelijk zo ontzettend veel en in de winkels kan je bijna nooit kleine courgettes krijgen. Dus ik vind het lekkerder en het ziet er ook nog leuk uit, zo’n baby courgette.

3 likes

@Infidel en @Zomerjas dankjewel! Ik ga wat plukken :grimacing:

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Haal je bij de oksel bij het dieven beide scheuten weg of alleen de grootste /onderste?

Ik heb zo veel last van onkruid, ik word er echt knettergek van. Binnen 1 dag is het serieus een meter gegroeid, heeft het zin om tot meter diep zand eruit te halen en er nieuwe grond in te gooien? Wil mooie planten in de tuin, maar ben echt te lui om dagelijks onkruid er uit te trekken hoor.

1 haal je weg. Hier groeien nieuwe ‘stukken plant’ uit. 2 kun je in principe laten zitten. Maar voor het overzicht in de kas haal ik ze uiteindelijk, wanneer de plant sterk/groot genoeg is ook weg.

hier nog een voorbeeld. 1 haal je weg. 2 kun je weghalen, maar hoeft niet. Bij nummer 3 komen de vruchten uiteindelijk. Zo een takje groeit niet vanuit een oksel.

4 likes

Heeft iemand een tip voor mijn mislukkende courgettes? Ze staan in pot ivm de vele slakken, maar ze worden steeds maar 10 cm en vanaf dan drogen ze in…
Moeten ze toch in de volle grond? Kan ik iets anders doen waardoor ze iets langer blijven groeien?

Geen tip daartegen maar ik heb wel gehoord dat ze klein het lekkerst zijn, dus misschien kun je ze gewoon oogsten als ze 10cm zijn? En krijgen ze wel genoeg water?

1 like

vaak is volle grond wel beter, kunnen de wortels beter groeien en hebben ze meer water.

1 like

De aardappelen zijn de grond uit!

Een foto van de oogst van de eerste 3 planten, de emmer was uiteindelijk vol!

13 likes

Hoi!
Ik heb de kans gekregen om een klein moestuintje te beginnen. Het is een geheel nieuw project, dus er is nog letterlijk niets.

Ik ga maar een klein stukje grond huren, zo’n 3m2.

Kan iemand mij vertellen wat qua tuingereedschap echte musthaves zijn voor het starten en onderhouden van een kleine tuin?

Ik heb een aantal favorieten:

• Schep en spade met goede steel (dat scheelt je je rug)
  • Hark
  • Klein handschepje met ergonomisch handvat
  • Een Hendrik Jan de Tuinman (een grote cultivator en grondboor in 1, maar kan hem zo op internet niet vinden)

Tijdens het googlen kom ik er achter dat Hendrik Jan de Tuinman gewoon een heel bestaand merk is! Ik heb mijn ‘omwoeler’ gekregen na het overlijden van mijn oma. Het is een heel fijn ding, kunt er goed kracht mee zetten en wederom een fijn handvat.
Al heb je zo’n ding overigens vooral nodig bij hele stugge grond, die moet je goed omzetten zodat er lucht bij kan komen en de planten goed kunnen wortelen.

1 like

Mijn tomaten worden maar niet rood, sos! Ze staan gewoon in de zon, als die schijnt, vooral 's middags krijgen ze veel zon, tot vroeg in de avond. Ze zijn wel groot maar nog niet rood. Hebben ze iets nodig dat ik ze niet geef? Op insta zie ik allemaal rode tomaten, heb het gevoel dat ik achterloop maar heb niet laat geplant ofzo, in maart/april al.

Heb wel al vier courgette’s geoogst <3 en mijn paprikaplantje is babypaprika’s aan het groeien, die is ook heel traag trouwens, maar dat snap ik want die stond tot voor kort alleen maar in de halfschaduw van de tomatenplant die ik pas opnieuw heb opgebonden.

Mijn tomaten worden ook maar niet rood, maar komt vanzelf (en dan alles tegelijkertijd zodat je niet meer weet wat je er mee moet). Ik heb wel al courgettes geoogst en komkommer, dus aan te weinig zon kan het niet liggen.

2 likes

Zijn die van jullie nu al wel rood? Die van mij namelijk nog steeds niet…
@Bertie

Van mij inmiddels wel. Lang niet allemaal maar het begin is er.

Super, nu die van mij nog

Kilo’s tomaten. Heb me rot gezweet in de kas :grimacing:

12 likes

Mijn tomaten zijn nog groen en het grootste deel is nog bloem, hoop dat het nog goed komt dit seizoen :joy:

Bij mij beginnen de eersten nu ook rood te worden, maar het gaat wel heel langzaam en allemaal een voor een lijkt het. Ik heb er nu vijf geplukt verspreid over de afgelopen week. Bij ongeveer een derde van wat er nog hangt zie ik een geel/oranje kleur, de rest is nog groen. Ik vind het ook laat!

1 like