(Moes)tuintopic

Ja dan zeggen ze de laatste bloeiers onder de vroege bloeiers, maar dat gaat niet nu want die late bloeiers ga ik er nu pas in stoppen :rofl:.
Ik ga het proberen!

Nee dat bedoelen ze met een spring sandwich. Dus dat je je krokussen bovenaan doet en je tulpen onderaan. Dahlias en gladiolen doe je sowieso pas na ijsheiligen erin. En dat zie ik dus ook mensen wel in hetzelfde bed doen. Gewoon ertussen proppen. Je tulpen gaan toch niet meer groeien en je dahlias en gladiolen haal je er in het najaar weer uit.
Ik las trouwens ook dat je het groen van je uitgebloeide bollen moet laten zitten en afsterven zodat de voedingsstoffen teruggaan naar de bol en de kans dat die weer opkomt het grootste is.
In potten zie ik ze het er wel altijd uithalen maar ik denk dat een pot ook anders is dan de volle grond.

2 likes

Wacht moet je dahlia’s er uithalen? Kan je ze dan bewaren? Ik moet nog een hoop Google’n :rofl:! Nou leuk project!

Ja dahlias zijn heel vorstgevoelig. Daarom mogen ze ook pas de grond in na Ijsheiligen (15 mei). Je zou ze wel nu in een pot kunnen voortrekken, dat doe ik zelf ook. Dan komen ze al op en heb je dus eerder bloei en minder kans dat ze door slakken opgegeten worden. Dit doe je door de bovenkant vd knol en het stokje uit te laten steken vd aarde en de rest vd knol in een pot aarde te zetten op een warme plek met veel zon.
Dahlias zijn ook bloemen die je mag blijven knippen, dan groeien ze gewoon terug (in tegenstelling tot voorjaarsbollen of gladiolen).

2 likes

Hebben jullie tips voor iets (half)hoogs en wintergroens dat in (volledige!) schaduw kan? Voor tegen een schutting kant in m’n tuin waar geen zon komt. Het liefst inheems, maar hoeft niet perse, leuk als het een beetje staat bij verder overwegend inheemse en bosachtige/wilde planten. Ik had vorige jaar bij sprinklr schout bij nacht gekocht maar dat heeft het volgens mij niet overleefd, heb niet het idee dat het terugkomt. Ohja ik weet trouwens dat schout bij nacht niet wintergroen is :nerd_face:

Verderop heb ik al klim hortensia’s.

Als ik het iets groter dan als kleine baby plant kan kopen heeft dat voor nu ook wel m’n voorkeur.

En als er niets passends wintergroens is, ben ik ook gewoon benieuwd naar iets dat in de volledige schaduw kan en wel redelijk snel wat volume heeft, liefst ook wat hoger dan alleeen bodem.

Phlomis :heart_eyes:

1 like

Is er iemand die al alle 10 de eitjes heeft gevonden op de site van Sprinklr? Heb voor m’n gevoel alle pakketten al 30x bekeken maar ik moet er nog 4

1 like

Vorig jaar stonden twee vrouwen in Appeltern naar een phlomis te kijken en ze vroegen zich af welke plant het was dus ik was helemaal enthousiast dat ik het wist en toen zeiden ze Oh wat is ie leeeelijk :joy: dat klopt wel een beetje ja

Ik heb er per ongeluk 30 gezaaid dus wie er nog eentje wil kan m komen ophalen haha

1 like

zitten ze altijd in een product afbeelding? ik heb er pas 2 :cry:

1 like

Oh ik vind ze prachtig. Wintergroen met een mooi silhouet. Bloeien lekker lang. Doen het altijd fantastisch. Echt m’n lievelings.

2 likes

Ik heb een Amerikaanse sering in volledige schaduw staan. Heeft hele mooie bloemetjes en blijft ook in de winter groen.

Iemand een tip waar ik (groene) geglazuurde bloempotten voor in de tuin (dus grote) kan kopen?

Nu 2 weken vakantie, dus ik kan mooi los in de tuin en starten met mijn moestuin.
Ben dit jaar zo druk geweest en moe van mijn werk, dat ik nog niets voorgezaaid heb.
Dit keer komt er dus ook het een en ander van de kweker ipv uit eigen hand.

1 like

De Hornbach had een paar mooie grote toen ik er laatst was.

3 likes

Nee ook in de omschrijving rechts als je klikt op lees meer!

ik heb er inmiddels 8

2 likes

Ik weet niet wat ze op het moment hebben aan assortiment, en of je in de buurt woont. Tuincentrum het oosten in Aalsmeer heeft een groot aanbod en vaak goedkoper dan andere tuincentra.

2 likes

Ik ben ook tot de acht gekomen, nu de laatste twee nog zien te vinden. :sweat_smile:

1 like

Ik heb deze, misschien heeft iemand toevallig 2 andere

1 like

Huilen

O shit, heb je nog wat kunnen redden?