(Moes)tuintopic

Ja gelukkig wel! Paar gesneuvelde cosmos en zinnia’s, gelukkig zijn mijn dahlia’s oke. Helaas heb ik nu niet echt een plek voor mijn dahlia’s, dus die heb ik nu beschut ergens neergezet. Daar krijgen ze alleen te weinig zon dus fingers crossed dat ze het overleven

1 like

Ohhhhh no dat is zo shit van deze kasjes. Is mij ook een keer gebeurd, daarna met spandbanden vastgezet aan de schutting. Gelukkig valt de schade mee!

1 like

Bij de Gamma heb ik ze vandaag ook nog gezien

2 likes

Is het gek dat ik trots ben dat mijn komkommerplantje een stok heeft gegrepen? :heart_eyes:

23 likes

Mijn bodembedekkers die ik van mijn moeder als stekje kreeg zijn ontploooooft ineens :joy: Mijn tuin wordt nog te klein haha. En mijn aardbeitjes krijgen eindelijk bloemen!! Maar iets zegt me dat ik dit al eens heb gedeeld :joy: Ik val in herhaling haha.

Wat zijn jullie favoriete bodembedekkers?

23 likes

Ik vind je updates heel leuk @ciselering!

Ik heb sinds dit jaar ook een tuin en ben nu bezig met een border. De border is 15m2, in de schaduw en er staat een grote laurierboom. Ik twijfelde eerst om de laurierboom te vervangen voor een kleinere boom (want de tuin is klein en door de boom komt er bijna geen zon) maar er leven zoveel vogels in de boom dus ik wil 'm toch houden. Ik heb de border leeggemaakt (dode struiken, heeel veeeel zevenblad) en enorm veel bio plantjes besteld om dit weekend te planten! Iemand nog tips qua aanplanten? Ik wil sowieso rekening houden met hoogte/bloeiperiode/kleur.

Heb ook een mini moestuin in bakken en de laatste week is een hoop opgekomen!

11 likes

Vandaag bij de kweker geweest, wagentje weer volgeladen :smiley:

Op het terras nu potten met spaanse margrieten en strobloemen. In de gang staan de paprikaplanten en zoete-aardappel-planten klaar om voor 2 weken naar zolder te verhuizen, die durf ik nog niet in de kas te zetten.

Mijn eerste vak op mijn moestuin is bijna kaal, dan kunnen de bonen er in!
Heb sinds deze week gezelschap van een kat als ik ga tuinieren, heel gezellig maar ook een win-win.
Zij krijgt aandacht en extra eten, ik heb minder muizen in mijn kolen vak.
Poes heeft vanmiddag trots een muis naast mij zitten verorberen.

6 likes

Wat goed! :heart:

5 likes

Er lijkt hier toch al iets te gebeuren dahlia wise. Hopelijk gaat het niet meer vriezen.

14 likes

Ik heb net 2 verhoogde tuinbakken gekocht van 160 cm lang. Nog geen idee hoe ik het neer ga zetten maar was samen maar 15€ en paar straten van mijn huis.

7 likes

Na een paar jaar in mijn appartement nu eindelijk het dakterras aangepakt!! Zo veel planten als maar kan neergezet haha. De plantjes in de hoek tussen de houten bakken komen nog in plaats van de blauwe druifjes als die uitgebloeid zijn. Woon boven een horecazaak dus de afzuigpijp moet je maar even negeren haha.
Ben blij met het resultaat!!

43 likes

Heeft iemand tips voor het kiezen van een volkstuin incl huisje? Volgens mij heb jij een volkstuin @itakepictures en @babushkababy klopt dat? :relaxed:

1 like

Ik heb er een maar zonder huisje, dat mag bij mijn complex niet. Meestal huur je de grond en er zijn complexen waar je een huisje erop kan zetten of waar ze er al staan. Die moet je dan geloof ik vaak overkopen van de vorige huurder. Maar ik weet daar verder weinig van! Zijn wel lange wachtlijsten voor denk ik, langer dan voor gewone kleinere moestuinen waar dat niet zou kunnen

1 like

Ohh ok, ook leuk! Hoeveel werk heb je er ongeveer aan?

Ik heb een vrij kleine tuin van 25 m2. Ik betaal er relatief veel voor, 175 per jaar, meeste complexen zijn wel wat of veel goedkoper. Maar alles is op mijn complex erg goed geregeld met gereedschap, waterslangen om water te geven en er wordt veel georganiseerd voor de huurders.

Gereedschap en mogelijkheden om water te geven aan je tuin zou ik wel goed op letten, ook watvoor grond het is. Je wil liever geen arme zandgrond ofzo, dat is veel lastiger en minder vruchtbaar dan bijv klei.

Ik doe het nu 7 jaar en was in het begin denk ik 3 uur per week eraan kwijt ofzo. Tegenwoordig ga ik veel meer, ik denk een uur of 5 6 verspreid over elke week in het hoogseizoen. Voor 25 m2 is dat echt ruim genoeg. Thuis ben ik wel veel bezig met voorzaaien en verspenen. Ik koop ook veel voorgekweekte plantjes bij een biologische kweker, dat is een stuk makkelijker en vrijwel altijd succesvol!

7 likes

Wat mooi! Waar heb je de houten bakken van?

Ik heb ook een volkstuin, maar dan van het moestuintjes niveau.
Je mag hier kleine schuurtjes en kassen plaatsen.
Ik betaal heel erg weinig, 25 euro voor 150m2 per jaar, maar je hebt hier dan ook niet heel veel.
Water kun je oppompen (of zelf opvangen zoals wij) en de paden worden gemaaid vanuit de vereniging, maar er is bijvoorbeeld geen clubgebouw of gereedschap of stromend water.

150m2 is ontzettend veel werk in het begin. Nu zou ik het met 1x per week een uur of 3-5 bij kunnen houden, maar daar komt soms de klad in. Dat werk ik dan bij in mijn vakanties.
Het is ook heel afhankelijk natuurlijk van wat je plaatst.

4 likes

Dankjewel! Bij tuintoppers besteld. Het zijn deze twee: Plantenbak met Worteldoek Bruin Grenen 120 x 40 cm en Plantenbak met Worteldoek Bruin Grenen Hout 80 x 40 cm

Kon verder echt bij geen enkele winkel die in de buurt zit iets vinden wat ik zocht. Wilde sowieso van hout omdat mijn dakterras natuurlijk al stenig is haha. En ook een beetje fatsoenlijke diepte en het liefst zo kant en klaar mogelijk met worteldoek en al. Dus toen deze maar besteld en heel tevreden over!!

1 like

En @Issaaa dankjulliewel! Met een huisje is wel veel duurder hier, 800 per jaar geloof ik en het gaat meer worden ivm de gemeente. Wat hebben jullie er allemaal staan?

En water met een regenton opvangen?

Ik had een volkstuin (moestuin), zonder huisje dus. Een moestuin bijhouden is vrij veel werk, dus je moet bereid zijn er echt je hoofd-hobby van te maken, in de buurt wonen en er zeker wel 2x per week naartoe. Ik betaalde 50 cent per jaar per m2, dat was op een goed onderhouden complex met gemeenschappelijk tuingereedschap, opslag, gedeelde aahanger, gebouw met toilet, samenwerkdagen etc.

Ik ga verhuizen naar een huis met grote tuin en kan nu moestuinieren aan huis. Daar ben ik wel blij mee, want regelmatig naar de tuin icm gezin en mijn werk dat qua piek samenvalt met het moestuinseizoen vond ik wel erg veel soms.

3 likes